Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp - trenger ladekort til Danmark

Startet av svisj, søndag 16. juli 2017, klokken 07:47

« forrige - neste »

svisj

I det siste har jeg hatt problemer med å lade bilen (en Mitsubishi i-Miev) når jeg benytter en type 2-til type 1-kabel. Dette skjer ikke hver gang, men det har skjedd mye de siste ukene. Ladestasjonen jeg forsøker å benytte er produsert av Proxll, og har en vanlig type 2-kontakt. Ladestasjonen leverer 16A på 230V.
Jeg kobler i kabelen, først i bilen, og deretter i ladestasjonen. Jeg ser da at ladestasjonen viser at lading starter. Men jeg hører ikke summingen av viften fra bilen. Jeg ser også at ladesymbolet på dashboardet i bilen blinker. Men det er tydelig at ladingen ikke starter.
Noen ganger hjelper det å dra ut kontaktene, starte bilen et kort øyeblikk, slå den av, og så forsøke å starte lading (gjennom å koble til kontaktene). Men i dag prøvde jeg en fem-seks ganger, uten hell.

Å lade med "kladden" fra en vanlig stikkontakt fungerer fint.

Hva kan være galt? Er det kabelen, eller er det noe galt med bilen min?

Jeg er takknemlig for alle svar som kan hjelpe meg med å løse dette mysteriet.  :)

kodalse

Ikke sikkert det hjelper, men noen ladestasjoner er "feilkonfigurert" og aksepterer kun 32A kabel på en 32A ladestasjon.
Forøvrig bruker jeg alltid motsatt rekkefølge på tilkobling i forhold til det du gjør.
Først kabel i ladestasjon, eller chuko, til slutt i bilen.
Når jeg kobler fra tar jeg alltid ut ladekabelen fra bilen før jeg tar ut fra ladeboks/chuko.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

svisj

Ja, er klar over dette. Men jeg har brukt denne laderen nesten daglig i ett år, uten problemer. Synes derfor det er litt rart at det ikke fungerer lenger.

elektrolux

Trillingene er ekstra krevende når det kommer til lading. F.eks vil ikke en Tesla wall charger lade bilen, og Zaptec slet også med å få ladestasjonen deres til å lade trillingene.

Feilen ligger derfor mest sansynlif i ladestasjonen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rasmus.B

Jeg var borti ett tilfelle der en Trilling fungerte fint på en Salto ladestasjon inntil RFID godkjenning ble aktivert. Da gikk det ikke lenger. Ladingen startet så snart RFID kort ble godkjent, men stoppet rett etterpå. Jeg tror årsaken er at når lading initieres, så går bilen igjennom en liten test syklus for å sjekke jording, spenning osv. Når det er gjort avsluttes testen og lading starter. Men det er ett lite opphold etter testen er ferdig som gjør at Salto boksen tror ladingen er avsluttet. Da må man på nytt aktivere med RFID, testen starter, avslutter og det blir ett nytt lite  opphold og Salto boksen avslutter. Eneste måten vi fikk ladet med en Trilling her var å koble fra RFID autentiseringen. Alle andre biler vi prøvde fungerte fint med RFID. Vi testet også Trillingen på flere andre ladepunkt med RFID. Samme resultat
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

svisj

I dag forsøkte jeg å lade på et par av Oslo Kommunes ladestolper ved festningen. Jeg var der ved to ulike anledninger, og ladet på to ulike plasser.
På den første plassen gikk det greit etter to forsøk. Jeg koblet kabelen til laderen først, og deretter til bilen.
Neste gang jeg parkerte, fikk jeg ikke i gang ladingen i det hele tatt. Jeg måtte til slutt finne frem ladekladden og lade på schuko.

Jeg antar at løsningen må være at jeg skaffer meg en ny kabel.

svisj

I dag prøvde jeg igjen å bruke type2-kabelen i bilen. Ved siste forsøk forsøkte jeg å skyve pluggen (som går i bilen) litt ned, etter å ha koblet til. Dette fungerte. Jeg hørte en klikkelyd fra kontakten i bilen, og ladingen startet umiddelbart.

Fant denne informasjonen på nettet: https://speakev.com/threads/j1772-type-2-plug-damage-leaf-wont-charge-3-lights-flashing-beeping.10130/

Tenkte jeg skulle poste dette, i tilfelle andre har det samme problemet. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA