Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Frister litt med en X...

Startet av dnummoe, lørdag 08. juli 2017, klokken 08:03

« forrige - neste »

dnummoe

Jeg har pr i dag et 400V TN-anlegg med 40A hovedsikring.

Ved søknad til Agder Energi Nett har jeg fått lov til å sette opp en ladestasjon tilkoblet en ny kurs på 32A (3-fase), men vil jeg da oppleve at hovedsikringen ryker hver gang jeg skal ha meg en Grandiosa (dersom en elbil samtidig lader på full effekt)?

Søkte om å få oppgradert hovedsikring fra 40A til 63A, men det fikk jeg ikke lov til:
SitatJeg har godkjent meldingen for 3 fase elbillader a 32A, forutsatt at overbelastningsvernet ikke økes men beholdes på 40A. Det er ikke mulig å øke overbelastningsvernet til 63A da feltet og kablene ikke er dimensjonert for høyere overbelastningsvern og et effektuttak på 44 kW, uten at kunde må grave egen kabel til nettstasjonen.

Jeg vet at man klarer seg svært godt med ladestasjoner med lavere effekt i 99% av tilfellene, men når prisen er nærmest identisk så ønsker jeg å legge opp litt mer enn minimum...

Orbit

Du kan kjøpe deg en 32A ladestasjon, og få denne strupet ned til f.eks. 16A. En del stasjoner kan du også regulere opp/ned selv ved behov (etter å sjekket at pizza ikke er i gang), se feks her.

Da slipper du å bytte ladestasjon dersom du senere likevel finner ut at du vil legge kraftigere kabel til nærmeste nettstasjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Knut Røe

På 400 volt er 40 A standard for de fleste husholdninger og det tariffen går på.
Du får mer, men det begynner fort å koste en del mer også ettersom man i visse tilfeller må over på industritariff med helt andre priser.
De færreste trenger mer, strengt talt. 27 kw kontinuerlig effektuttak ved likt fordelt last holder nok for de fleste.

jkirkebo

Sitat fra: tiger``n på torsdag 27. april 2017, klokken 14:25
På 400 volt er 40 A standard for de fleste husholdninger og det tariffen går på.
Du får mer, men det begynner fort å koste en del mer også ettersom man i visse tilfeller må over på industritariff med helt andre priser.
De færreste trenger mer, strengt talt. 27 kw kontinuerlig effektuttak ved likt fordelt last holder nok for de fleste.

3x40A er topp om man skal lade en elbil på 11kW (3x16A). Har man derimot kjøpt seg en elbil med 7,4kW (1x32A) lader er det verre stilt. Den fasen som da belastes ved lading vil kun ha 8A ledig kapasitet, så om denne benyttes til f.eks stekeovn eller komfyr sliter man.

Jeg anbefaler maks 20A 1-fase lading på 3x40A inntak. Ville derfor gått for å strupe ladestasjon til 20A. Evt. en bryter der man kan velge mellom 20A og 32A, så får man heller passe på annet strømforbruk de gangene man har bruk for å lade på 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

dnummoe

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. april 2017, klokken 15:25

3x40A er topp om man skal lade en elbil på 11kW (3x16A). Har man derimot kjøpt seg en elbil med 7,4kW (1x32A) lader er det verre stilt. Den fasen som da belastes ved lading vil kun ha 8A ledig kapasitet, så om denne benyttes til f.eks stekeovn eller komfyr sliter man.

Jeg anbefaler maks 20A 1-fase lading på 3x40A inntak. Ville derfor gått for å strupe ladestasjon til 20A. Evt. en bryter der man kan velge mellom 20A og 32A, så får man heller passe på annet strømforbruk de gangene man har bruk for å lade på 32A.

Takk for svar, alle tre!  :)

Dette må jeg tydeligvis ha inn med teskje, selv om jeg har lest mye her på forumet om temaet...

Jeg venter på en FL e-Golf, følgelig med 7,2kW, så jeg skjønner jeg ikke er veldig godt stilt med sikringsskapet mitt. Jeg får la være å spise Grandis dersom jeg skal lade på full guffe...

Dersom jeg får installert en ladeboks på 11kW (400V 16A 3-fase), så vil jeg likevel kunne bruke denne med e-Golfen? Brukes da "automatisk" 230V 32A 1-fase?

Vil jeg altså lettere kunne lade en bil på 11kW enn en på 7,2kW (jfr jkirkebo)?

Legger ved fortegnelsen fra sikringsskapet mitt om det sier noe...

Knut Røe

16 ampere er nettopp det, 16 ampere. Ikke 32 ampere.
Golf har bare 1-fas lader.
Zoe, Tesla, i3 (nyeste versjon) og MB ED kan lade 3-fas.
Tipper at ditt nettselskap ikke tillater 32A 1-fas siden det skaper skjevbelastning i nettet, de har blitt veldig nøye på dette de senere årene.

dnummoe

Sitat fra: tiger``n på torsdag 27. april 2017, klokken 22:37
16 ampere er nettopp det, 16 ampere. Ikke 32 ampere.
Golf har bare 1-fas lader.
Zoe, Tesla, i3 (nyeste versjon) og MB ED kan lade 3-fas.
Tipper at ditt nettselskap ikke tillater 32A 1-fas siden det skaper skjevbelastning i nettet, de har blitt veldig nøye på dette de senere årene.

Sier du da at dersom jeg får meg en 11kW lader (koblet til 400V 16A 3-fase), så kan denne ikke brukes på e-Golf i det hele tatt? (teskje, vet du...) :)

zbk

Funker fint på Golfen med 11kW-lader, men du får bare utnyttet 3.6kW (1 fase) av de tre som er tilgjengelig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

dnummoe

Sitat fra: zbk på fredag 28. april 2017, klokken 11:08
Funker fint på Golfen med 11kW-lader, men du får bare utnyttet 3.6kW (1 fase) av de tre som er tilgjengelig.
Ok, så om jeg skal lade den nye e-Golfen på 7,2kW så kan jeg ikke komme med en 11Kw-lader (siden den er 16A), men jeg må ha enten 7,2kW eller 22kW (siden de er begge 32A)?

Orbit

Sitat fra: dnummoe på fredag 28. april 2017, klokken 11:42
Sitat fra: zbk på fredag 28. april 2017, klokken 11:08
Funker fint på Golfen med 11kW-lader, men du får bare utnyttet 3.6kW (1 fase) av de tre som er tilgjengelig.
Ok, så om jeg skal lade den nye e-Golfen på 7,2kW så kan jeg ikke komme med en 11Kw-lader (siden den er 16A), men jeg må ha enten 7,2kW eller 22kW (siden de er begge 32A)?

Ja
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

dnummoe

Sitat fra: Orbit på fredag 28. april 2017, klokken 11:50
Sitat fra: dnummoe på fredag 28. april 2017, klokken 11:42
Ok, så om jeg skal lade den nye e-Golfen på 7,2kW så kan jeg ikke komme med en 11Kw-lader (siden den er 16A), men jeg må ha enten 7,2kW eller 22kW (siden de er begge 32A)?

Ja
Aaaahh... Tusen takk! :) Da skjønner jeg! Og det var på tide... :)

elektrolux

Velger du en 22 kW ladestasjon og legger samme fase som går til komfyren din inn på egen kurs til L1 på ladestasjonen kan du velge å lade på full guff, eller redusert sammen med Grandiosa'en.

Lurt å velge en ladestasjon med enkelt valg av ladestyrke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PST

Sitat fra: dnummoe på torsdag 27. april 2017, klokken 22:29
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. april 2017, klokken 15:25

3x40A er topp om man skal lade en elbil på 11kW (3x16A). Har man derimot kjøpt seg en elbil med 7,4kW (1x32A) lader er det verre stilt. Den fasen som da belastes ved lading vil kun ha 8A ledig kapasitet, så om denne benyttes til f.eks stekeovn eller komfyr sliter man.

Jeg anbefaler maks 20A 1-fase lading på 3x40A inntak. Ville derfor gått for å strupe ladestasjon til 20A. Evt. en bryter der man kan velge mellom 20A og 32A, så får man heller passe på annet strømforbruk de gangene man har bruk for å lade på 32A.

Takk for svar, alle tre!  :)

Dette må jeg tydeligvis ha inn med teskje, selv om jeg har lest mye her på forumet om temaet...

Jeg venter på en FL e-Golf, følgelig med 7,2kW, så jeg skjønner jeg ikke er veldig godt stilt med sikringsskapet mitt. Jeg får la være å spise Grandis dersom jeg skal lade på full guffe...

Dersom jeg får installert en ladeboks på 11kW (400V 16A 3-fase), så vil jeg likevel kunne bruke denne med e-Golfen? Brukes da "automatisk" 230V 32A 1-fase?

Vil jeg altså lettere kunne lade en bil på 11kW enn en på 7,2kW (jfr jkirkebo)?

Legger ved fortegnelsen fra sikringsskapet mitt om det sier noe...

Felles jordfeilbryter for alle kurser!!!
Da må en sette opp en ny kurs foran jordfeilbryteren med jordfeilbryter type B.
Leverandørene av jordfeilbrytere sier at det ikke skal være en vanlig jordfeilbryter foran en type B jordfeilbryter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA