Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ampera-e vs konkurrenter

Startet av Ulle, mandag 26. juni 2017, klokken 15:17

« forrige - neste »

Ulle

Vi har nylig "tatt steget" og byttet ut fossilbilen med to stk i3. Basert på en gjennomgang av bilbruken vår har planen vært å evt. leie en større bil med lang rekkevidde (tesla eller fossil) til de relativt få gangene det er aktuelt, men så langt mulig benytte oss av i3 og hurtiglading, alternativt begge i3'ene om bagasjebehovet krever det. Syretesten ble påsketur til hytta på fjellet og (spoiler alert) i3 besto med glans!

Rute: Oslo-Ål i Hallingdal 219 km, 1050moh. To voksne og et barn, fullastet bil, men uten skistativ.

Etappe 1 (100%-80%):
Oslo-skui-oslo. Vi hadde glemt nøkler og skiene til junior og måtte pent snu om ved skui.

Etappe 2 (80%-20%):
Oslo-Flå. Ny start, nå med 80% på batteri. Vi kjørte som normalt i eco pro, men litt mer økonomisk enn hva jeg ville gjort med bensinbil. Dvs at vi kjørte på cruisecontrol for å holde jevn fart med maksfart 90 km/t, med unntak av en forbikjøring. Et lite høydepunkt på etappen var å passere skiltet med kr 70 i bomavgift på det nye veistrekket etter Sokna. Vel fremme på Flå var vi nede i 20% og bestemte oss for lade og matstopp. Begge hurtigladerne var opptatt da vi kom så vi installerte oss på McD og bestemte oss for å kjøre videre til Bromma om det ikke ble ledig ila matpausen. Etter 15 min ble det ledig og vi ladet til 100%. Jeg tok ikke tiden, men bilen var uansett fulladet før junior var villig til å forlate leketårnet på McD.

Etappe 3: Flå-Ål (100%-60%, 83km, 300m stigning)
Vi kjørte fortsatt for det meste på cruisecontrol, men trafikken var raskere så vi lå en del i 90 og 100 km/t - bekymringsfritt med 100% på tanken og kun 10 mil igjen, dog med stigning, så vi kjørte nok mindre økonomiske på dette strekket.

Etappe 4: Ål-Hytta (60-39%, 25km, 600m stigning)
Vi hadde fortsatt mye strøm igjen ved avkjøringen fra riksveien så vi sparte ikke på kruttet oppover bakkene.

Oppsummert brukte vi dermed 121% batterikapasitet på turen på totalt 219km opp til 1050 moh, med to voksne, barn og full bil - men uten noe på taket. Vi kunne nok redusert forbruket noe siste halvdel, men neppe nok til å klare hele strekket på en lading, så da er det ikke noe stort poeng. Mer interessant er det at vi hadde 40% margin (fra fulllading) både på ved hurtiglader på Flå og fremme på hytta som tilsier at turen også burde gå helt fint også med ski på taket (+8-10% forbruk?) og kaldt vintervær. På hjemturen sov junior og det var dermed om å gjøre å kjøre lengst mulig uten stopp. Bilen estimert at vi kunne komme akkurat til cirkle K hurtiglader i Sandvika, men vi valgte en kort ladestopp på kiwi ved Hønefoss etter 163 km for å være sikre. Bilen viste da ca 40-50km rekkevidde.

Som langturbil fungerer i3 overraskende bra. Den er stillegående, komfortabel og kjører lett forbi ved behov. En annen som er fint er at det er god utsikt bakover fra bakovervendt barnesete, så det er betraktelig mindre klaging fra 2åringen nå enn det var i fossilbilen. Sotete bakruter er også en innertier for å hindre sutring og klaging på sol fra baksete. Bagasjeplassen er så som så, men er man ikke flere enn tre i bilen og pakker effektivt blir det plass til det meste. Vi hadde med mat for 4 dager, klær, håndklær og sengetøy, skiutstyr (eksklusive ski) og pulk (thule cx) og fikk med alt. Skiene var kjørt opp på forhånd i påvente av seasuckers til ombygging av skiholder, men ville uansett vært på taket. Hurtiglading fungerer utmerket og rekkevidden er egentlig ikke et problem, selv om jeg i en ideell verden gjerne skulle hatt 10 mil lenger rekkevidde. Vi får se hvordan Q6 blir når den engang kommer  ;D




2017 BMW i3 94ah

lr-80

Vi har vært på påskefjellet i Folldal (323 km fra Oslo). Går fint med en lading hjem (Hamar), gir ekstra 15 min på Ringebu for å være sikker oppover. Da er bilen fylt med 2 voksne og 2 barn, og bagasje er stablet av en tetrismester.
Langturkomforten er akseptabel, og regnestykket mer enn akseptabelt. Gjorde forøvrig samme på vinterferien, og Dieselbilen er fylt én gang siden jul. Vi gleder oss til vi klarer oss med én elbil, men ønsker helst å unngå Tesla. Spent på i5, om det da ikke er slik at hele i-linja til BMW legges ned til fordel for elektrifisering av standard-linja (X3 først etter hva jeg har forstått).
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Ulle

Imponerende med fire pax og bagasje på tur! Stabler du helt opp til taket i bagasjerommet - isåfall hvordan får du sikret lasten?

En i5 hadde vært fint, men jeg vil kanskje tro at det kan være mer rasjonelt for bilprodusentene å lage kun en plattform/modellserie ala hyundai ioniq  som både kan leveres som helelektrisk og hybrid, så holder en knapp på elektrifisering av standardlinjen. Time will show :-)
2017 BMW i3 94ah

lr-80

Legger alt tungt under bagasjeskjuleren. 4 åringen har korte ben og med beltestol når han akkurat ned til en bag som er kilt fast i gulvet ved å flytte førersetet bakover. Skibag blir fint armlene, men litt klønete tilgang til iDrive-hjulet. Lette ting som gensere og jakker legges der det er plass ellers, men har likevel utsikt gjennom bakruta. Det går jo litt sport i å klare det, på samme måte som når jeg pakker motorsykkelen
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Luftventil

Interessant å lese. Var på fjellet med E-Golfen vår i påska jeg også, null problemer overhodet. Føler Rekkeviddeangsten står sterkest hos de som ikke har elbil.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Autowinder

...ja, og med de som akkurat har fått seg elbil på andreplassen over rekkeviddeangst ;)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

AppleKnocker

Sitat fra: Ulle på mandag 17. april 2017, klokken 22:39
Syretesten ble påsketur til hytta på fjellet og (spoiler alert) i3 besto med glans!

Dette er bra skrevet og gøy å lese. Burde egentlig få det publisert på litt bredere basis slik at flere forstår hvor bra det er å kjøre elbil til fjells.

Men: hvorfor har du tappet økologisk brokkoliøl på vinflasker? Og hvor fikk du plass til resirkulert bartevoks og singlespeeden?
#hipsterbil   :laugh:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

mariowing

#7
Vår påsketur gikk Oslo - Eskiltuna i i3 (33 kW). Omkring 45 mil hver vei. Regn, rundt 0 grader og mye fartsgrense på 110 (på svensk side av grensen) gjorde at jeg synes det ble vel mange ladestopp. Rekkevidde omkring 17-18 mil ved full lading vil jeg anslå.  Det positive er at det er mange ladere langs E18 i Sverige så det var aldri noen reell rekkeviddeangst. Dog er prisen på Clever i Sverige 5 kr pr min så tviler på om turen lønte seg rent økonomisk! I tillegg kommer jo at barna alltid har lyst på en pølse eller is eller bolle så med mange ladestopp går det unødvendig mye penger til det også...

En annen positiv ting er at jeg opplever at bilen beregner en meget nøyaktig gjenværende rekkevidde som man kan stole på. På hjemveien kjørte jeg to ganger ned til under 10 km gjenværende og det føltes helt trygt.

Har ikke nøyaktige tall på forbruk men ladet fire ganger hver vei (da ladet vi nok til å komme til neste planlagte ladestopp) i mellom 15-40 minutter hver gang. Og det føles dessverre som minst to for mye. Ble veldig oppstykket kjøring av alle stoppene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Ulle

#8
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 19. april 2017, klokken 22:27

Men: hvorfor har du tappet økologisk brokkoliøl på vinflasker? Og hvor fikk du plass til resirkulert bartevoks og singlespeeden?
#hipsterbil   :laugh:

- Vinflaskene tåler mer enn mine selvblåste ølflasker av returglass. Det kommer godt med når du passerer kraftig telehiv i i3 i 80+ og innser at bilen har ganske kort fjærvei, mens du krysser fingrene for at vinflaskene du var dum nok til å plassere helt bak skal lande igjen.

- Kun kortreist bartevoks. Lages on site i naturens matfat på hytta.

- Trist, men sant; det er ikke plass. Heldigvis har seasucker en løsning også for dette  :-1-:
2017 BMW i3 94ah

jan.lrsn

Vi kjørte i3´n fra Oslo til Sunnmøre i påsken. Ca 60 mil en vei. 3 ladestopp på til sammen 80 minutter på hhv Lillehammer, Otta og Åndalsnes. Dro fra Oslo med forvarmet og fullt oppladet bil. Dette er en tur vi tar flere ganger i året og det føles ikke ut som noen som helst problem :) Skulle gjerne likt å hatt 10 kw ekstra batteri å rutte med, men når man kjenner bilen godt er det 0 problem å planlegge ladestoppene

SveinJ

Det ble både påsketur og helgetur til Flåm og Aurland, men Navi er ikke helt med. Rute er Austbygde-Geilo-Hol-Aurland, Rask rute. Setter inn mål men blir i alle tilfeller ledet via Jondalen, en rute som er 1 1/2 time og 15 mil lenger. Først når jeg er på vei oppover Tessungdalen, eller opp mot Imingfjell på vei hjem, regner Navi ny rute!
Veien over Imingfjell åpnet for 1 mnd siden!

Noen som har en teori om hvorfor dette skjer?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Ingeniøren

Sitat fra: SveinJ på mandag 01. mai 2017, klokken 14:22
Det ble både påsketur og helgetur til Flåm og Aurland, men Navi er ikke helt med. Rute er Austbygde-Geilo-Hol-Aurland, Rask rute. Setter inn mål men blir i alle tilfeller ledet via Jondalen, en rute som er 1 1/2 time og 15 mil lenger. Først når jeg er på vei oppover Tessungdalen, eller opp mot Imingfjell på vei hjem, regner Navi ny rute!
Veien over Imingfjell åpnet for 1 mnd siden!

Noen som har en teori om hvorfor dette skjer?

Kart til navigator oppdateres ikke ofte, noen ganger i året. Dog de fleste oppdaterer vel aldri kartet i navigatoren da det  må gjøres manuelt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

SveinJ

Hvilken sammenheng er det med kartoppdatering og min opplevelse? Vinterstengte og åpnede veier reguleres med sanntid info?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

PionerThink

Er vel inne i BMW ConnectedDrive man kan kjøpe oppdatering av kartet:
https://www.bmw-connecteddrive.no/app/no/index.html#/portal/store/Base_FullMapUpdate
Ser at min 2014 modell ikke har de nyeste veiene inne som er kommet lokalt de siste årene, så jeg lurer litt på om jeg skal oppdatere.
Er det noen som har fått dette gjort på verkstedet i.f.m. service? Hva tar Bavaria for herligheten i så fall? ;D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA