Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felles lader for Porsche og Audi?

Startet av elektrolux, torsdag 06. april 2017, klokken 17:55

« forrige - neste »

elektrolux

Vi er vant med å regne 2 kWt / 10 km på en 5 seter bil noe som tilsvarer 40 Wh / person km

Her kan vi se at dette er opp til 40 x større forbruk enn nødvendig.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OlafGTE

Wow. En mil på under ett 18650-batteri, altså. Det er ganske utrolig, men her er det vel kanskje skinnegangen, samt moderat fart og flatmark, som står for brorparten av besparelsen?


elektrolux

Tenk dere rekkevidden Tesla kunne hatt med litt mer fokus på rulle og luftmotstand. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Ja Tesla får nok en gang bygge uovertruffen infrastruktur (jernbaneskinner) for å sikre forspranget sitt :)

Luftmotstanden derimot er ikke like enkel. Skal man ha plass til 7 personer, bagasje, takstativ mm og fortsatt beholde OK ytre mål og krasjsikkerhet er det ikke lett å holde luftmotstanden helt i bunn.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. februar 2017, klokken 09:33
Tenk dere rekkevidden Tesla kunne hatt med litt mer fokus på rulle og luftmotstand. ;)
[emoji92][emoji948]

bosonic

Nå er det jo ikke bare fremdriftsmotoren(e) som bruker energi. Her blir det ganske håpløst å sammenligne energiforbruk på et "leketøy" på skinner med en Tesla.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Amoss

Sitat fra: bosonic på onsdag 01. februar 2017, klokken 22:25
Her blir det ganske håpløst å sammenligne energiforbruk på et "leketøy" på skinner med en Tesla.

Den korrekte betegnelsen for "leketøyet" må vel nesten være dresin?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Hm, skulle gjerne sett de kjøre frem og tilbake og med 20+ i "kupeen" på vinteren :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

"Sammenligningen" er for å vise at det fremdeles er stort potensiale i å spare på den strømmen en har, i stedet for å tynge ned bilen med større og større batteri.'

Min ønske elbil er fremdeles en VW XL1 i ren elbilversjon
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

Så er vi vel vant til å regne rundt 0,5 l/mil med fossilbil, men det finnes tilsvarende ekstreme "biler" som gjør det vesentlig bedre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shell_Eco-marathon

Men kollisjonssikkerhet, komfort og ikke minst hastighet gjør at slike fartøy ikke egner seg.
Som regel vil alternativet med trampsykkel være bedre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kårepåsporet

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. februar 2017, klokken 09:33
Tenk dere rekkevidden Tesla kunne hatt med litt mer fokus på rulle og luftmotstand. ;)

Interessant tråd elelctrolux  :+1:

Tenk hvis Tesla hadde tenkt litt som Hyundai har gjort med Ioniq:
Omtrent samme batteri som Soul, men mye lengre rekkevidde.
Og elbil må selvsagt ha varmepumpe, det er sløsing med energi og naturresurser å bare øke batteristørrelse. Som feks Opel Ampera-e.....

turfsurf

Luftmotstand er vel den samme på Tesla som Ioniq. Vekten skalerer med størrelse og batterikapasitet. Blir spennende å se ytelsen på M 3.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

nr1rayner

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 11. april 2017, klokken 18:58
Og elbil må selvsagt ha varmepumpe, det er sløsing med energi og naturresurser å bare øke batteristørrelse. Som feks Opel Ampera-e.....

Tesla bruker overskuddsvarme, og er vel omtrent like effektiv som en Leaf i kulda.
Det er sløsing å ikke ta vare på varme som går til spille i de aller fleste av dagens elbiler.
Såvidt jeg vet har AE omtrent samme løsning her som Tesla. VP er fordyrende, og ikke minst når den ikke virker lenger..

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. april 2017, klokken 21:07
Luftmotstand er vel den samme på Tesla som Ioniq.

Nei, Cd verdi på de 2 er lik, men Tesla er vesentlig større og har derfor vesentlig høyere luftmotstand pga større frontareal.
En flyvinge i 1:1 og 50:1 skala har lik Cd verdi, men luftmotstanden er IKKE lik.
Ei flat metallplate i f.eks. A5-format har også samme Cd verdi som en i A2-format. Tenk deg hva som er tyngst å holde opp rett mot vinden i stiv kuling  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

Vet godt forskjellen på Cd og CdA. Svaret mitt var til elektrolux som skriver at Tesla burde hatt mere fokus på luftmotstand. Med en av de laveste Cd verdiene på veien (utenom spesialbiler) så skal det godt gjøres. Da må de i så fall gjøre bilen mindre, derav Modell 3. Så vi får se rekkevidden der.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA