Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladere i gpsen

Startet av damir.fazlagic, mandag 26. juni 2017, klokken 14:24

« forrige - neste »

Skynet

Hei alle sammen. Nå har jeg trålet nettet rundt etter info på om adaptive cruisecontroll på Chevrolet bolt EV, som alle vet blir opel ampera-e i Europa.
Denne bilen har ikke acc, og veit det har vært en dealbreaker for noen at den må ha det hvis det skal bli kjøp.

selvfølgelig vil noen argumentere for det motsatte at den ikke trenger det, men dette er ikke poenget. Som sagt jeg har lett rundt i det world vide web på amerikanske forumer og nettsider om info om dette.

Jeg kom tilfeldigvis over en som skrev at dette skal i utganspunktet ikke skal være  teoretisk umulig og  få til acc i en software update fordi alt annet ligger til rette til det  i bilen fra før.

da den nå er utstyrt med radar/laser til  automatiskfotgjenger nødstopp og brems, og + at den har kryssvarsling. Ser jo at dette stemmer på opel sine sider om utstyr på ampera e og på video tester jeg har sett på chevy bolt ev.

Stemmer dette folkens? Jeg har lest her på elbil forum da en av noen på forumet her har skrivet med pressekontakt i chevrolet og at det kom ikke til og skje at den fikk acc.  Er det noen som sitter med eller har lest det samme som meg noen steder? Står det virkelig bare på en "enkel" software oppdatering for og få acc på ampera-e??

Hvis dette er tilfelle så burde folk nesten krevd at opel kommer med det i en oppdatering!

Ps. Jeg så på teslabjørn da han testet ioniq, og han  hadde hørt av han som han lånte bilen fra at ioniq skulle komme med IPA (automatisk parkering) med en enkel softwareoppdatering! Det er jo helt utrolig i mine øyne hva dem kan få til
med bare sofware update!



.

Ipadjove

Vet ingenting men litt derfor jeg valgte tilbehørspakken med skiltgjenkjenning osv. Har også et håp om at det blir acc senere en gang. (Software-oppdatering)
På spørsmål om hvilken teknologi Bolt bruker for å se hindringer, svarte Tavel(?) 'cameras'. Så selv om der kanskje ikke er radar/laser, så kan bilen måle avstanden til bilen foran.
CC med fartsreduksjon mener jeg det står på Opel sine sider. Om den kan redusere farten kan det kanskje kobles isammen med regen-on-demand og avstandsmålingen. Har håpet :)

Knut Røe

Sitat fra: Skynet på mandag 17. april 2017, klokken 22:02
Det er jo helt utrolig i mine øyne hva dem kan få til med bare sofware update!
SÅ voldsomt imponerende er det nok ikke. Da det stort sett er funksjoner som er holdt tilbake pga de ikke er helt klare softwaremessig, holdt tilbake pga de vil ta ekstra betalt for det, lover og regler gjør visse funksjoner vanskelig å tilby, osv. Ganske vanlig at dem ikke vil tilby alt med en gang da ting ofte ikke er testet godt nok til at de vil legge det til for alle kunder. Også mye forskjeller i bilene som leveres rundt om i ulike land på hva som tilbys og etterspørres av utstyr og pakker.

Skynet

ikke sant. Ja vi får håpe på dette. Kommer til og sende mail til Opel Norge og etterspørre dette! Anbefaler flere og være med og gjøre det så hvis det stemmer kanskje opel skjønner at kundene vil ha dette! Hvis det er mulig med en enkel oppdatering.

knut.aulie

Har bare moderat interesse selv, men hvis noen får bekreftet sikkert at det er mulig, vil jeg gjerne bidra i en pressgruppe [emoji847]

Skynet

SÅ voldsomt imponerende er det nok ikke. Da det stort sett er funksjoner som er holdt tilbake pga de ikke er helt klare softwaremessig, holdt tilbake pga de vil ta ekstra betalt for det, lover og regler.

Jeg synes det imponerende i den forstand at hvis bilen kan få acc med en enkel oppdatering uten behov for hardware komponenter. At dem ikke da velger og implementere det da er veldig rart synes nå jeg da. Men det kan godt være som du sier med lover og regler. Men rart alikevel, dog håper jeg at det kommer!

Skynet

Sitat fra: knut.aulie på mandag 17. april 2017, klokken 22:43
Har bare moderat interesse selv, men hvis noen får bekreftet sikkert at det er mulig, vil jeg gjerne bidra i en pressgruppe [emoji847]

Ja den skriver jeg under på og :D hvis det så er tilfelle at det skal en enkel oppdatering til får å få acc


Er det ingen som veit?? :)


Ipadjove

Kan jo være at det ikke er klart på en stund uansett. F.eks wifi i bilen kommer etterhvert i følge Opel.

En eventuell acc må sikkert testes mye og finjusteres slik at den er 'myk' og god.

Skynet

Sitat fra: Ipadjove på mandag 17. april 2017, klokken 22:51
Kan jo være at det ikke er klart på en stund uansett. F.eks wifi i bilen kommer etterhvert i følge Opel.

En eventuell acc må sikkert testes mye og finjusteres slik at den er 'myk' og god.

Ja det kan hende. Jeg skulle bare så gjerne fått avkreftet eller bekreftet om dette er fysisk mulig med bare en oppdatering ::)

AmocoCadiz

Så er spørsmålet hvor godt et kamerabasert ACC system vil fungere,
er jo andre elbiler som har slikt system, hvor mange brukere sier systemet sliter og blir ubrukelig ved lite lys/dårlig vær/snø.

Kanskje mange ville bli skuffet over et slikt system og Opel heller velger å komme med radarbasert ACC som "new feature"  til 2018 eller 2019modellen?

turfsurf

Chevrolet ble jo spurt om hvorfor det ikke var ACC. Da nevnte de vel noe om at måtte endringer til med bremsene og. Og ja, kamerabasert ACC er ikke godt nok som jeg har erfart det. Alt for sårbart for lysforhold. Ikke bare det at den dropper ut når det er motlys, men kan og finne på å kjøre rett i en semi som du tar igjen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kammiz

Det ble uttalt fra GM at bilen ikke får acc fordi det da trengtes "blended brakes", altså bremser som både regenererer og bremser hydraulisk.

Nå har det vist seg i ettertid at bremsene faktisk er blended på denne bilen, og at pedalen faktisk regenererer først og så går over til hydraulikk. Så dette kan ikke være årsaken lenger. Men bilen har vel ikke radar, slik alle andre Opel med acc har. Så det virker litt tvilsomt at bilen kommer med kamerabasert acc.

Jeg tipper heller at bilen kommer med radarbasert acc som en oppgradering et senere modellår.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

alv1

Jeg spurte ifjor høst Mobile Olso angående muligheter for softwareoppdatering for ACC, og svaret var at det var umulig. Uten fysisk radar i bilen går det ikke. Kamerabasert ACC er som kjent ikke godt nok.

trykkertor

Kan det være at de tar en "Apple"?
Holder igjen funksjoner som de kan implementere på Bolt/A-e facelift utgaven som kommer etter 2-3 år?
(Rene spekulasjoner)

AmocoCadiz

Ja dette ser man ofte fra spesiellt amerikanske produkter, så kunne absolutt være en planlagt strategi fra GM (den lamme og etterhvert tilbakeviste bortforklaringen med blendid brakes underbygger det)
Men i Europa får vi en (forløpig)Opel branded produkt som har litt annerledes bedriftskultur og strategi.
Tror dessverre ACC er en del av en mer omfattende autonom pakke som kommer som oppgradering/facelift mot 2019 inkludert radar.

ACC kun som kamerabasert system som vil kunne få problemer under bl.a. gitte lysforhold som plutselig motlys, er jo en svak impementering som kan få kjedelige konsekvenser og er lite tillitsvekkende.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA