Bytte reparasjon av luftfjæring

Startet av Lars-Erik Kjellesvig, lørdag 08. april 2017, klokken 16:11

« forrige - neste »

oklona

Hmm... En av grunnene til at jeg ikke har luftfjæring er at på min Citroën som jeg hadde før Tesla'en, måtte jeg bytte begge luftbelgene bak i løpet av de fem årene jeg hadde bilen. (Kjøpt ny.) Jeg vet jo ikke hvilken produsent Citroën bruker, men regnet med at dette var en generell svakhet på luftfjæring.

nortrahof

Jeg hadde luftfjæring på en bobil jeg hadde i 7 år - uten problemer! Den gikk hele tiden nær max. last og fikk mye "juling"! Mener disse var laget av Dunlop?
- Tror at problemene med slik fjæring er tilbakelagt og at dette er minst like holdbart som konvensjonell fjæring?
Både busser og trailere har slik fjæring. Hadde dette vært lite holdbart, så hadde man byttet til konvensjonell fjæring.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

#17
Luftfjæring er nok neppe mer holdbart enn stål. Mye som kan gå galt, koblinger, slanger, ventiler, kompressorer, sensorer og belger. Men ila de 5 årene bilen har garanti så holder det nok :-)

Stål er billig å bytte om det går i stykker, men mulig det er mulig å konvertere til stål når/hvis luft ryker.

Jeg liker begge deler like godt komfortmessig, men ser fordelen med å heve/senke, så valgte luft 2 av 3 ganger.


Muffinman

Eneste problemene jeg har hatt med fjæring er knekte stålfjærer rett etter passerte fem år. Ikke på Tesla, men det var veldig enkelt å bytte fjæra selv. Og det kostet ikke mange hundrelappene. DIY-mulighetene er nok begrenset med luftfjæring, og i tillegg til at det er flere deler er de nok relativt kostbare.

SabreMan

Jeg kjøpte en 2004 Lexus LS430 i 2013. Den har nå passert 200 000 km uten bytte av luftfjæring. Jeg ville ikke vært redd for å velge luftfjæring på en Tesla.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

RuneW

Lexus-kvalitet er vel noe helt spesielt? Litt (veldig) tvilende til at dette uten videre kan overføres til Tesla...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

amund

Sitat fra: RuneW på onsdag 12. april 2017, klokken 21:36
Lexus-kvalitet er vel noe helt spesielt? Litt (veldig) tvilende til at dette uten videre kan overføres til Tesla...

Belgene kommer uansett fra Firestone eller Continental...

Og Citroen har vel ikke luft, men hydraulisk høyedejustering og balansering med nitrogen-akkumulatorer, ihvertfall før i tiden. Såvidt meg bekjent, et helt eget konsept, på godt og vondt.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Gordon Retriever

#22
Sitat fra: amund på onsdag 12. april 2017, klokken 21:56
Og Citroen har vel ikke luft, men hydraulisk høyedejustering og balansering med nitrogen-akkumulatorer,

Jeg er ganske sikker på noen utgaver av Grand C4 Picasso hadde luftfjæring på bakakselen - sannsynligvis siden plattformen var delt med Peugeot 5008 og derfor ikke forberedt for Citroëns hydrauliske fjæring.



https://www.youtube.com/watch?v=O0SCvHiHfdg

oklona

Jepp, jeg kan bekrefte at det var luftfjæring på min C4 Grand Picasso, og det var disse belgene jeg måtte bytte. (Hadde veldig bra serviceavtale, så det kostet meg ikke ei krone.)

Citroën's hydrauliske fjæring finnes dessverre stort sett ikke lenger. Toppmodellene av C5 har muligens den moderne versjonen av dette enda, men de fleste Citroën i dag har stålfjærer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA