Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Det store spørsmålet?

Startet av cj, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:23

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: nilsen_79 på onsdag 22. mars 2017, klokken 18:24
Hmm. Har du koblet den som enfas med eller uten nøytral? Kanskje det har noe med det å gjøre

Tesla WC 230v 1x32A koblet følgende:  (I Tesla wc manualen heter det 230V Singel-phase Wye-connected Belgium and Norway only) L1 kobles  til boksens L1 og L2 kobles til boksens Nøytral.  Dip switch skal stå med begge i on posisjon (som for enfase og trefase IT tilkobling)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Frank J. Josefsen

Hei bimers
Regner med det er noen som har svar på mitt spørsmål:
Når jeg setter inn avreisetid f. Eks kl 08.00, og så legger inn når det er mest gunstig å lade, f. Eks fra 05 til kl. 09, bare for å sette et klokkeslett, og bilen er la oss si bare 10 % igjen på batteriet.
Spørsmål: Vil bilen starte å lade tidligere enn kl. 05, for å rekke å bli 100% før avreise, eller vil den starte kl. 05 og lade så mye den kan frem til avreise?
Årsaken til at jeg spør, er at jeg vanligvis i ukedagene ikke trenger å lade den til 100 %, men liker at den klimatiserer hele bilen (kupe og batterier) før avreise.
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

02jan

Min erfaring med 10/16 amp kurs,er at den vil lade opp fra du satte i ladeplugg, da den vil forsøke å oppnå 100% ved avreise.

Men uten avreisetidspunkt,  ville ladingen ikke startet før 05:00 - som er starttidspunktet for gunstig lading.

Har du feks 32amp/type 2 lader, kan det være annerledes,da den da vil lade opp på kortere tid.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Frank J. Josefsen

Sitat fra: 02jan på torsdag 23. mars 2017, klokken 08:21
Min erfaring med 10/16 amp kurs,er at den vil lade opp fra du satte i ladeplugg, da den vil forsøke å oppnå 100% ved avreise.

Men uten avreisetidspunkt,  ville ladingen ikke startet før 05:00 - som er starttidspunktet for gunstig lading.

Har du feks 32amp/type 2 lader, kan det være annerledes,da den da vil lade opp på kortere tid.
På min app så får jeg ikke valgt gunstig ladetid uten å sette avreisetid. Jeg prøvde i går kveld, først startet den å lade, men så stoppet den. Så da tenkte jeg at den startet opp igjen kl. 05. Siden bilen hadde kun 10 % batteri da jeg satte kontakten inn, så regnet jeg med at den ikke ville klare å lade til 100 % før avreise kl. 0745. Altså lading fra 05 til 07.45.
Men da jeg sto opp sånn i halv syvtia å sjekket, så var den på 95%, og 100% når jeg skulle kjøre.
Har forresten type 2 BMW Walboks med maks ladekap på 3,6 kW.
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

Autowinder

Forhåndsklimatisering er avhengig av at avreisetidpunkt er slått på. Jeg er imidlertid usikker på om batteriet forvarmes om Avreisetid er satt til PÅ, mens Forhåndsklimatiseringen er satt til AV.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Tom Arentz-Grastvedt

Sitat fra: nilsen_79 på tirsdag 14. mars 2017, klokken 23:59
Får bilen om en uke, men måtte prøvekjøre nye i3 i dag for å sjekke lademulighetene. I den anledning koblet jeg den til Tesla Wall connectoren i garasjen. Det er koblet som 230V IT 32A 3-fas (som vel egentlig er en slags 2-fas). Det tok noen sekunder, så låste den seg fast og det begynte å blinke blått som det skal gjøre. I bilen sto det at den ladet. Fant ikke ut hvor man leser hastigheten. Så ut til å fungere, men jeg kom borti knappen på ladepistolen da jeg skulle ta den ut. Begynte å blinke rødt på ladeinngangen i bilen, og bilen måtte låser opp og igjen. Fikk da feilmelding om at det var noe med drivverk.
Sa i fra da jeg leverte i3en. De sa feilmeldingen ikke hadde noe med ladingen å gjøre, og den var borte da de sjekket, og at nye i3 skal kunne lade på alle type 2 ladestasjoner, også Tesla sin. Ikke at jeg tror de vet noe om denne 2-fase greia til Tesla.
Bilen ladet ihvertfall. Jeg regner med at det da ikke er noe farlig å fortsette med det? Litt sånn enten fungerer det, ellers så fungerer det ikke?

Jeg har samme oppsett hjemme hos meg og opplever det samme. Har fått feilmeldingen en gang. Lurer på om dette er trygt og hvilken hastighet den egentlig lader på? Tesla'en drar ca 8,5 Kw, klarer i3'en det samme? Hvordan kan jeg måle/kalkulere? i3'en har 11kw ombordlader.
2016 Tesla Model S 70D
2017 BMW i3 (94ah)

koltor

Sitat fra: Sirka på onsdag 23. september 2015, klokken 02:21

Det frunken virkelig er som skapt for, er spylervæske - og Autopassbrikke! :)

Kjapp digresjon! Funker det å ha autopassbrikken der? Bomstasjonene klarer å lese av? Hilsen en med fobi for å ha en plastbrikke i frontruten  8)
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Ingeniøren

Sitat fra: koltor på lørdag 29. april 2017, klokken 00:26
Sitat fra: Sirka på onsdag 23. september 2015, klokken 02:21

Det frunken virkelig er som skapt for, er spylervæske - og Autopassbrikke! :)

Kjapp digresjon! Funker det å ha autopassbrikken der? Bomstasjonene klarer å lese av? Hilsen en med fobi for å ha en plastbrikke i frontruten  8)

Det gjør det. Jeg har festet min med borrelås i bakkant av frunken, oppunder toppen på boksen. Har hørt noen har lagt den i hanskerommet og, skal vel fungere det og.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA