Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lang bør nettledning mellom EVSE og støpsel være?

Startet av vpr135, onsdag 21. juni 2017, klokken 21:12

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: vpr135 på onsdag 12. april 2017, klokken 15:19
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. april 2017, klokken 08:39
Lillestrøm-Drammen tur retur - tror jeg vill brukt tog, fremfor å dunke gjennom Oslo hver dag....

Er tidsbesparende å benytte seg av bil i tillegg til at jeg planlegger slik at jeg unngår værste rushtiden

Greit nok, det prøver jeg og mellom Liertoppen og Høvik. Dog, selv om jeg starter kl 06 rekker jeg ikke komme før rushen og den varen kanskje til 18, og det blir bare verre og verre - lykke til  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amigakongen

2015 BMW I3 - 11800km

Goggen123

Jeg har leaf 30 kwt siden desember o fjor. Jeg har kjørt jessheim - moelv en del i vinter, ca 11,5 mil med ca halvparten110 sone og halvparten 80 sone. Ligger litt over fartsgrensen, greier akkurat ånden strekningen om vinter med en del minus og behagelig varme i kupeen. Nå de siste ukene med 10-15 grader greier jeg hele strekningen og har ca 25% igjen på batteriet når jeg er fremme.

sylwester

@Goggen123 Så på vinteren får du vel både LBW og VLBW før du parkerer, men aldri skilpadde?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016


Trekkoppbil

Lading
Jeg vil anbefale at du tar en ekstra titt på arbeidsplassen, om du kan finne ei kontakt der. Kanskje finner du ei industrikontakt som ingen bruker. Man trener seg opp til å finne kontakter hvorsomhelst etterhvert.
Lading på jobben kan muligens halvere bilkostnadene dine, om du kan klare deg med en rimelig bil uten kasko. Men det er ikke alle billige biler som holder mål, og batterier fra før våren 2013 kan være reduserte.

Forbruk
Jeg vil anbefale å prøve en bil eller flere.
Når det gjelder forbruk, så er det vanskelig for andre å forutse ditt forbruk. Små forskjeller i kjørestil kan gi vesentlige utslag. 10% endring i forbruk kan bety om du kommer fram med 1 eller 4 kwt, og det er en vesentlig forskjell. Hvordan du kjører opp Lierbakkene kan ha mye å si, og med kaldt batteri har kjørestil ekstra mye å si, så det betyr en del om du parkerer kaldt eller ikke.
Jeg tipper jeg ville ha kjørt 5km/kwt på denne strekningen i rushtrafikken om vinteren, og 6-7,5km/kwt i tørrvær om sommeren, og at dagsforbruket normalt vil ligge innenfor 18-30 kwt.

Valg av bil
Det er mulig du ville være fornøyd med en 40kwt Leaf. Om den kommer, kjenner jeg ikke til, og ryktene om at den skulle komme i 2017-versjon i løpet av 2016 var overdrevet. Jeg tviler på at neste generasjon Leaf kommer før 2018 en gang. Så da har man et klassisk dilemma.

Brukte Leafer med 24kwt's batterier vil jeg anta kan variere fra en kapasitet på ca 15kwt til 22 kwt, og ha en gjenværende levetid fra 1 til 20 år, Det avgjørende er hvilke tilsetningsstoffer som er brukt, og hvordan bilen blir holdt. Det er i alle fall vesentlige forskjeller, som mange ikke bryr seg om.

Marginer
I en stressa hverdag vil jeg anbefale å ha litt marginer å gå på.
Men allt går, for den som er spesiellt interressert. Det var et medlem her på forumet som kjørte opptil 70 mil om dagen med en 2012 Leaf. Da er det nøye beregninger som gjelder, og man må tilpasse kjøringa og ladinga så man kommer fram, og man må lære seg å komme fram med små marginer for å optimalisere turen. Jeg mener disse beregningene er sporten som alle elbilister bør lære seg, og se gleden av å praktisere ved passelige anledninger som på en søndagstur.
Om du hurtiglader 10 min om dagen, så kan det koste 5000kr i året. Det er ikke så mye når man sammenligner med nyere elbiler som gjerne taper seg 50 000kr i året de 2 første åra. Problemet med hurtiglading er at mange ladere er plassert så det tar tid å komme seg av og på hovedveien, noen har tidkrevende autentiseringssystemer, av og til er det kø foran deg av bilister som vil lade 30-60 min, og du finner forlatte kjøretøy som kanskje ikke lader, og det er tekniske problemer med laderene.

Sparing
På strekningen er det mange slake bakker, hvor du kan trille i Nøytral den ene eller andre retningen. Det gjelder kanskje det meste av veien så du kan kjøre i N en tredjedel av turen.

Trafikk
Når det gjelder rushtrafikken, så hadde det nok vært værre å kjøre i motsatt retning.


Lars C. Krogenæs

Husk at Ioniq nå har laaang leveringstid. Bestiller du nå, er levering rundt november/desember i følge ryktene på byen....
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Crown

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 19. april 2017, klokken 15:43
Husk at Ioniq nå har laaang leveringstid. Bestiller du nå, er levering rundt november/desember i følge ryktene på byen....

Masse rykter, både om jordskjelv ingen har hørt om og annet, men lang leveringstid er det ja. På den annen side har det begynt å dukke opp bruktimporterte på Finn nå, der må man bare passe på at alt utstyret er med. Elbilens mare det der, lange leveringstider... i det minste før de nærmer seg slutten av levetiden som Leaf 30kWh og Soul som du sikkert kan få omtrent på dagen nå.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA