Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: medbragt reservebatteri mulig?

Startet av Brorson, tirsdag 08. september 2015, klokken 12:53

« forrige - neste »

Brorson

Er det riktig at ingen Japan produserte  Leaf'n med lyst interiør, har varme til batteriet?

Trekkoppbil

#1
Det stemmer ikke. Lyst interiør var vel rådene på de japanproduserte Leafene fra 2011 og 2012, og i 2012 var varmen standard i alle nordamerikanske stater:

Enhancements for the 2012 model year include the addition of standard battery heater, heated outside mirrors, heated front steering wheel, heated front and rear seats and rear HVAC duct.  http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/channels/us-united-states-nissan-models-cube/releases/a957b034-dcde-4009-994f-f51f6ed2319d

Brorson

Takk for svar, det er trå med det jeg oppfattet.
Har selv en 2012 fra USA som jeg mener det batteri varme på, når det er sete og ratt varme.
Denne personen som hadde solgt en del Leaf'er mente at Japan produserte ikke hadde det???

Joggamann

Liten bump på denne.

Har nettopp kjøpt en 2012 EU modell, denne har ikke varme i ratt men har varme i seter. Har jeg da også varmepakke på batteriet? Kan dette fysisk sjekkes på noen måte?

Elbil fundamentalist

Unødvendig med varmepakke stort sett i hele Norge bortsett fra en sjelden gang i Røros og Finnmark kansje. 2012 har mest sannsynlig ikke varmepakke, men det skal du egentlig bare være glad for. Den slår først inn når batteriet er -17 kuldegrader, og da har det vært kaldt sjeldent lenge. Batteriet ligger inne i bilen, og bruker du den omtrent dagelig vil aldri i praksis batteriet bli kaldt nok for å ev ta i bruk varmeteppet. Ekstremkulde varer uansett ikke mer enn noen dager. Batteripakka tar strøm fra batteriet uansett om du er tilkoblet eller ikke. Kjipt å forvente omtrent fullt batteri på bilen ved parkering på flyplassen f.eks, også er det bare 30% igjen nå man skal hjem fordi bilen på egenhånd har sløst vekk ~70% siden du parkerte den. Det er ikke ønskedrømmen å helt unødvendig møtte hurtiglade på iskalde batterier npr man kunne ha kjøre rett hjem som forventet, men også fordi hurtiglading går ekstremt tregt med iskalde batterier.

En god regel i sterk kulde er at man kjører i eco mode, for å ta ut lavt strømtrekk fra batteriet slik at den varmen som utvikles ved bruk får jevnest mulig utbredelse i batteriet. Det er sterk varmeutvikling i strømbanene som forårsaker lokal oppvarming i batteriet og forårsaker ujevne temperaturforhold forhold for cellen.

Lithiumbatterier har lenger levetid i kaldere klima som i Norge. Det er lithiumbatterier i sattelitter og de opererer ned til -85 grader. Da er strømtrekket lavt selvfølgelig.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Joggamann


nr1rayner

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 09. februar 2017, klokken 09:02
En god regel i sterk kulde er at man kjører i eco mode, for å ta ut lavt strømtrekk fra batteriet slik at den varmen som utvikles ved bruk får jevnest mulig utbredelse i batteriet. Det er sterk varmeutvikling i strømbanene som forårsaker lokal oppvarming i batteriet og forårsaker ujevne temperaturforhold forhold for cellen.

Hjelper ikke med ECO-modus hvis man har en tung fot..
Alt ECO-knappen gjør, er å gjøre watt-pedalen tyngre, eller mindre responsiv eller kanskje begge deler... Trør man skikkelig på trekker den da like mye som om den ikke står i eco.

Men ellers et bra svar  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Sitat fra: Joggamann på torsdag 09. februar 2017, klokken 07:43
Har nettopp kjøpt en 2012 EU modell, denne har ikke varme i ratt men har varme i seter.
Setevarmere kan kjøpes på Ebay eller Aliexpress og ettermonteres.

nr1rayner

@Trekkoppbil
Men nå har jo Joggamann varme i seter, men ikke i ratt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Logikken min er at setevarmer ikke behøver å indikere at bilen har batterivarmer.
Når bilen ikke har rattvarme, tviler jeg på at den har batterivarmer.

Rattvarme, setevarme og batterivarme pleier å følge med i samme pakka på nye biler, men jeg kan ikke garanter at det alltid har vært sånn i alle år i alle land.

Joggamann

Jeg har varme i seter, men dette er ettermontert. Har en kollega på jobb som har 'Norsk' leaf, setevarmen her suger i forhold til min - Jeg kan nærmest steke egg og bacon i mine seter :|

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA