Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hund i Model 3?

Startet av AmocoCadiz, søndag 16. april 2017, klokken 13:42

« forrige - neste »

nr1rayner

"Man kan lage en lov der biler bare kan kjøre i 120 kilometer i timen. Da hadde kjøretøyet vært mindre og ettersom motoren hadde vært lettere hadde den brukt 40 prosent mindre drivstoff, sier Anttonen "

Ehhhh..... Så.. hvis man bare kjører i 120 trenger man ikke å ha med seg like mange folk og like mye bagasje? så bilen kan bli mindre...?

Mindre motor kan være fornuftig det, men for liten motor gir høyere forbruk igjen. MEN, hvis denne litt for liten motoren kobles inn i et hybridsystem a-la I3-REX er vi inne på noe.
Men, da er vi også inne på at man bør kunne lade batteriet.

Riktignok bruker biler mer pr mil i 140 enn i 120, sånn f.eks.
Men de bruker aller mest når de står i ro. Så, kanskje man skal lage en lov om at minimum hastighet når motoren er i gang er 20 km/t?

Jadda, neida, man skal høre mye før øra detter av  ;)

Han, som så mange andre henger seg vel opp i at strømmen til elbiler er skitten kullkraft.
Men de glemmer visst alle at strømmen kan bli ren, det kan aldri bensin/diesel bli.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Amoss

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 09. februar 2017, klokken 00:49
Chrysler derimot og t.o.m Ford med tullehybridene kan derimot gå på en karamell fremover.

Chrysler(/Fiat) har jeg lenge gjettet på at vil være en av de første virkelig store som faller. Men Ford tror jeg nok at står klar til å satse når de selv mener tiden er moden. Joda, de kan bomme og få seg en smell, men neppe verre enn at de står det over.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

doldis1

 120 ? Dæggern, fyren vil kjøre igang Trabantfabrikken igjen, det vil nok glede mange gråhåra østtyskere....
Personlig tror jeg ikke noen 100 mill. Trabanter vil redde hverken isbjørnene eller oss.
Ikke så sikker på at mikka perkkele tror det heller, ser ut som en liten luring spør du meg .....? Men siden
man alltid skal la tvilen komme tiltalte til gode, får jeg vel gå ut fra at han kanskje mener det han er sitert på ?
I så fall-ingen mer strøm&pølse fra Shell på meg takk !!!  ;)

Christopher Neumann Ruud

#19
Sitat fra: Finsk suppehueSå hvorfor skal skattebetalerne betale 180.000 kroner per kjøretøy til en utenlandsk bilprodusent
Ja, for det er vel akkurat sånn det foregår? Enkelte forsøker å melke "konseptet "skattebetalere" for alt det er verdt.

Eventuelt:
"Hvorfor skal jeg som privatperson betale for at en teit finne skal få bli milliardær..."

Sitat fra: doldis1I så fall-ingen mer strøm&pølse fra Shell på meg takk !!!

Slenger meg på den jeg.

arthur

Alltid morsomt å se på disse meningsmålingene på Nettavisen og hvordan folk der stemmer. Å hevde at de målingene de har er representative for hva nordmenn mener er vel en aldri så liten pverdrivelse!

Til dels så virker den avisen som et organ for FrP, eller i alle fall de mest populistiske holdningene i landet.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Espen Hugaas Andersen

Meningsmålingen er jo ikke på noen som helst måte nøytral. Jeg kan ikke svare på den.

Norge "bruker ikke så mye penger på å subsidiere elbiler", så da er det verken riktig eller galt, det er bare feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Robert Sund

Sitat fra: arthur på onsdag 08. februar 2017, klokken 19:39
Man kan jo også kikke litt på "fenomenet" Nokia og hvordan det der står til i dag.
Nokia er ett meget interessant eksempel.

Nokia solgte bygningsmassen sin og skulle leie den tilbake. På samme måte som Norge som nasjon gjør det samme. Det skulle lønne seg for både Nokia og for kjøperne. Det viste seg allerede før kjøpet var avtalt at det ikke var lurt. (Noe jeg mener burde være åpenbart).

Nokia skuslet vekk arvesølvet sitt. På samme måte som Norge som nasjon lot Svein Gjedrem skusle bort arvegullet vårt; Iløpet av få år hadde vi tapt mer på salget enn hele salgssummen, flere ganger over. Nokia skrudde av serverne som ble brukt til å bugteste Nokias egen programvare noe som stilte utviklerne i en meget vanskelig situasjon. Spesielt Maemo ble stemoderlig behandlet. Noen hadde snakket sammen (, de skulle bli prisgitt Microsoft programvare).

De ansatte mulvarpen Stephen (trippel-E)lop. Fra Microsoft. Han sørget for at verdiene i Nokia tilfaller MS og Nokia blir kjørt i grøfta. Det ligner andre "samarbeid" slik som med Spyglas.

Nokia og MS gir hverandre penger. På samme måte som offentlig virksomhet i Norge etter omstilling skal ha kontrakter og gi penger på kryss og tvers inni samme organisasjon. Slik skulle Nokia få penger fra MS og MS få lisenspenger fra Nokia, og det ble ikke tatt med i det hele tatt at de samme pengene måtte bli gitt.

Apple satset på OS-X på telefon som har sterke fri-programvare røtter, og de fleste andre satset på Android som har sterke fri-programvare røtter, og alle disse produsentene var godt sikret mot å bli prisgitt en ekstern aktør. Nokia ville derimot ikke at telefoner skulle bli det de omtalte som "commodity", der mange konkurrerte som å lage den beste telefonen og kunden ville få stadig bedre telefon til en billigere penge. De satset, sinnsykt nok,  på å være fullstendig prisgitt Microsoft. Ett (av mange) problem med dette er selvsagt at kunden fritt kan kjøpe ett mye bedre produkt fra en konkurrent, noe folk gjorde i bøtter og spann!


Bilprodusenter som lar elbiler komme og ta over markedet uten å være med tar en risiko. Og for å ta Nokiavalget helt ut kan de satse på Hydrogen, prisgitt frackerne og prisgitt svindyre fyllestasjoner, og svi av egenkapitalen samtidig.

sylwester

#23
Det er ikke Microsoft sin feil. Nokia satte spikern i kista selv i 2008.

I 2007 kom iPhone og alle telefoner slo sokkene av Symbian. Google annonserte Android og HTC kom med den første telefonen i 2008. Nokia kunne blitt best om de brukte ressursene de kjøpte i Trolltech. De kunne brukt deres QT embedded som i likhet med Android var linuxbasert, men isteden så kjøpte de ut de andre i Symbian Inc og satte trolltech til å porte QT til Symbian isteden. Den var ikke ferdig før i 2012 omtrent samtidig som de kastet fra seg Symbian til fordel for Microsoft Phone 7.

De skulle gjort som SonyEricsson å satse på flere hester samtidig, men de satset på feil hest. De mistet forfeste akkurat som Netscape gjorde da de fant ut at de skulle lage en helt ny nettleser, noe som ga IE monopol i flere år.

Tesla kommer til å produsere biler og de kommer til å hoppe på ny teknologi etterhvert som den kommer. Jeg er til og med sikker på at tesla kan finne på å snu angående hydrogen skulle de komme nyvinning innenfor det feltet selv etter at Elon har uttrykt at han ikke tror på det. Det eneste som kan ta Tesla er om de går tom for penger, men jeg regner med at de kalkulerer med at prisene vil gå ned jevnt slik de siste 10 årene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

 Hmm, virker som om markedet er uenig med mikka, Tesla passerte nettopp GM og er pr. nå NordAmerikas
høyest prisede bilprodusent foran GM og Ford ! Hvor lang tid tar det før Tesla er større enn begge nevnte
tilsammen tro ?

GOLF-raider

Nå er Tesla blitt USA's mest verdifulle bilprodusent:
Det plager ikke investorene at Tesla er ventet å tape nærmere en milliard dollar i år;
ca. 8,65 milliarder kroner.
Tesla's voldsomme klyv på Wall Street mandag kom etter en positiv analyse fra selskapet Piper Jaffray Co.
https://www.motor.no/artikler/tesla-suser-opp-pa-borsen/
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA