Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tregt forum

Startet av nordvik, torsdag 21. februar 2013, klokken 09:20

« forrige - neste »

Arne el

Det e bare å vask, æ har vasket min 2015 leaf mange ganger I motorrommet .  Du trenger ikke å spyle indirekte på alle elektriske kontakter.  Så det er bare å holde det rent.  :) :)

Strømbil

Bruker selv vanlig slange og spyler av støvet, lar det den stå med panseret opp og tørke en god stund før jeg starter den. Aldri hatt noen problemer med det.
Svart Nissan Leaf 2013.

nr1rayner

Sitat fra: Arne el på mandag 22. februar 2016, klokken 12:27
Du trenger ikke å spyle indirekte på alle elektriske kontakter.
Regner med du mener direkte siden det står ikke foran..

En annen tråd her der noen fikk info om at det ikke var noen spesielle faremomenter. Selvsagt alt med måte...
Har selv kjørt underspyling noen gang i vinter og en kjapp motorvask nå i sommer.
På moderne fossiler skal det være grei å spyle så lenge man ikke står med full trøkk på høyttrykken 5cm unna div. elektriske komponenter og ser ingen grunn til at det er annerledes på en elbil.
Jeg dusjer lett over og holder munnstykket i bevegelse hele tiden. Da minimeres sannsynligheten for vanninntrenging når man uansett skal spyle.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Vasket min som alle andre biler jeg har hatt, også de med god gammel fordeler.
Dvs, avfetting og såpevann, så spyling. Ekstrem høyttrykk er det ikke behov for, da det ikke er neo oljesøl etc fra gamle lekk pakninger.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

TonyJ

Er det noen flere som har vasket motorrommet i løpet av det siste året?

bob-bob

Jeg har tatt motorvask , men pakket inn batteri og sikringsbokser med plastposer. Brukte ikke fullt trykk på kort avstand. Spylte heller ikke direkte på baksiden av lykter.Sprayet motorvask kjemi på. Skrubbet topp og sider på motor / lade enhet midt i motorrommet med myk børste  (oppvask type). Skylte med vannslange etterpå.

Gikk helt fint.  NB : Gjør du dette så er det på eget ansvar !

(Dog, ettersom alt er gjennomtestet mht fuktighet/overslag , skal det mye til at noe går galt om du følger denne oppskriften - men jeg garanterer ingenting.)

E_S

Jeg pleier å spyle over motorrommet iblant når jeg spyler av bilen. Har på såpe, lar det virke noen minutter og spyler av med høytrykk. I tillegg vasker jeg over kanter/flater med en gammel svamp når jeg svampvasker bilen utvendig. Motorrommet ser ut som nytt etter 5 år/60000 km. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA