Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri og forbruk - TMSP85DL vs TMSX100DL

Startet av Sunshine, onsdag 21. juni 2017, klokken 07:39

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 16. april 2017, klokken 12:53
Helt enig Panduck. Strengt tatt så er jo faktisk Chademo og CCS også bare semihurtig....jeg synes ihvertfall ikke det det er hurtig å bruke kanskje 20 minutt for å fylle på 10-15 mil på tanken....skal en bruke minimum fire ganger så langt tid, altså 80 minutt....ja da er det pokker ta meg ikke mye semihurtig, tenker jeg sier semi jeg og utelater hurtig.

MB er sikkert en flott bil, men ikke undervurder behovet for hurtiglading. Og ikke overvurder rekkevidden til den bilen dere kjøper....En kan ikke basere seg på at MB har 230 km rekkevidde, Ioniq 280 km, Soul 212 km osv osv
Ioniq er den eneste jeg har kjørt som nærmer seg 20 mil på vinterstid (Tesla ikke medregnet da den er "off limits" for de fleste). Soul, Leaf og MB oppholder seg stort sett på feil side av 15 mil, og i visse tilfeller under 10. Hos disse tre er da DC-lading en klar fordel, en fordel MB dessverre ikke har. Diskusjonen om hurtig vs semi gidder jeg ikke ta da 20-30 minutter føles som en evighet for noen, men en bagatell for andre. Personlig har jeg sagt at etter snaue 30 år med bilstress kan jeg nå benytte meg av frasen "det tar den tida det tar" framfor: "Vi er fremme om 2 timer og 37 minutter" innbefattet de forventningene det skaper hos passasjerer og evt. mottakelseskomité.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

Gordon Retriever

Sitat fra: Panduck på søndag 16. april 2017, klokken 12:41
Sitat fra: oveduesund på søndag 16. april 2017, klokken 12:12
Viss du kan leve uten hurtiglading ville eg valgt B-klasse. Premium følelse, god familiebil og er den fineste bilen i mine auge.

Det er en flott bil! Og av alle elbiler, den som virkelig burde hatt hurtiglading. Premium følelse, god familiebil, masse plass, og egner seg ikke til langtur. Så senest for to dager siden en person kaste lengselsfulle blikk bort på hurtigladerene der han satt i sin B-klasse og ladet med 11kW hastighet.

Etter noen prøveturer virker det på meg som at Mercedes har klart kunststykket å lage både den beste og den dårligste elbilen å dra på langtur i - i en og samme bil...

oveduesund

Ulempen er langturer men ein rekker å kjøre gode avstander med den rekkevidden B-klassen har. Me kjørte nylig heimom ein tur (110 km. Kaldt i været og med ein liten fjellovergang) og hadde 50% igjen på batteri med Range Plus lading.
Cruise control er blitt standard og det hjelper veldig på rekkevidde.

Men når me tar den årlige turen til trøndelag frå Bergen kan det hende me må bytte bil med mor. Så det er på disse turene B-klassen​ kjem til kort. Med litt lenger tid i sommer hadde me nok tatt B-klassen men det passer ikkje i år.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA