Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gir i Nøytral

Startet av KjetilK, onsdag 03. august 2011, klokken 21:57

« forrige - neste »

KjetilK

Jeg var innom Peugeot i dag, og tittet på en iOn. Har veldig lyst på en sånn... Men jeg gravde litt i dette med batteribytte, og han sa at det var meget vanskelig å bytte batteri i disse bilene, nærmest så håpløst at man nok ville la bilen dø den dagen batteriet var dødt. Det gjorde meg skeptisk, for det betyr jo at selve bilen får veldig kort levetid, og i praksis ingen videresalgsverdi som bruktbil...

Hva tenker folket om det?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

erik e

Han trodde det var en Peugeot. ;) Det er en Mitsubishi . :D  Skru ut det gamle,sett inn nytt. Men det er ikke noe man gjør hjemme i garasjen. Mitsubishi har jo "evighets" garanti.Om man skal tenke alt som kan skje.ikke kjøp bil. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Du må ha snakket med en selger og ikke en teknikker. Batteriet sitter montert som en enhet under bilen.

Alt som en gang er montert, må kunne demonteres, og jeg vil tro at dette batteriet er meget enkelt å bytte.

Prisen på et nytt er kanskje det største problemet, samtidig som formen på kassen gjør at alternative celler er vanskelige å montere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. juni 2011, klokken 06:57
Prisen på et nytt er kanskje det største problemet, samtidig som formen på kassen gjør at alternative celler er vanskelige å montere.

Men innen det blir aktuellt med alternative celler så har vel produsenter i Kina tatt følgen av det, tatt i betraktning antallet som vil bli produsert av bilene
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

Historisk har det vist seg lite aktuelt å bytte ut avanserte batterier. Flere elbilprodusenter har argumentert med at batteriene kan byttes i fremtiden, men når det kommer til stykket blir det gjerne for dyrt og bilen skrapes.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 21. juni 2011, klokken 19:17
Historisk har det vist seg lite aktuelt å bytte ut avanserte batterier. Flere elbilprodusenter har argumentert med at batteriene kan byttes i fremtiden, men når det kommer til stykket blir det gjerne for dyrt og bilen skrapes.

Carl Anton

Jeg tror ikke du kan ta historien til inntekt her. Historisk har batteriene utgjort en svært stor del av bilens kostnad. Batterier øker i kapasitet ca. 8% og synker ca. 8% i pris pr. år. Dvs. at etterhvert vil de utgjøre en mye mindre andel av bilens totalpris siden resten av bilen blir dyrere. Dermed blir det mer lønnsomt å bytte batterier.

Tesla selger med byttebatteri etter 7 år for $12k om du bestiller samtidig med Roadsteren. Det blir ~$16k etter 7 års renter, dvs. omtrent en syvdel av bilprisen. Altså klart lønnsomt da bilen garantert er verdt mye mer enn 1/7 av nypris etter 7 år.

Jeg vil tro at byttebatteri til iMiEV neppe koster mer enn NOK 50k om 7 år. Vi snakker tross alt om 16kWh mot Teslas 53kWh. Det kan godt hende man er nede på 25k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

commiesoft

Du kan glemme å bytte batteri i disse bilene. Avskriv hele bilen over ca 7-10 år og regn på om det er en god deal økonomisk.

Egentlig er vel ikke en vanlig småbil verdt en dr*tt om 7-10 år heller, så løp og kjøp. :)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. juni 2011, klokken 19:31
Jeg vil tro at byttebatteri til iMiEV neppe koster mer enn NOK 50k om 7 år.

Problemet er at Mitsubishi meget vel kan komme til å bruke tregangeren i prisingen om 7 år. Da koster batteriet NOK 150k. Det var det som skjedde med PSA. Mitsubishis prising av ladeledningen og felgene gir en forsmak på fremtidige priser for spesialdelene til bilen. Slik prising av reservedeler er helt normalt i bilbransjen.
Det har vist seg vanskelig å hente alternative batterier fra andre kilder. Vegdirektoratet liker det ikke og vektforskjeller samt integrasjon med bilens elektronikk skaper problemer.
Mitsubishi har egentlig lite incentiv til å støtte batteribytte etter 7 år.
Buddy f.eks. ligger ganske godt til rette for bytte fra bly til moderne batterier, men fabrikken ser det ikke som hensiktsmessig og dermed blir det ikke noe av. Tilsvarende for Vectrix motorsykkel: Ny modell leveres med litium - gammel kan ikke oppgraderes offisielt.

Kort oppsummert: Glem batteribytte etter garantitiden.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 25. juni 2011, klokken 00:10
Tilsvarende for Vectrix motorsykkel: Ny modell leveres med litium - gammel kan ikke oppgraderes offisielt.

Godt du sa "offisielt" til slutt; for det var nettopp en konvertert fra NiMh til Lipo Vectrix som nettopp kjørte jorden rundt på 80 dager. ( med batterisystem fra Thunderteam )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjetilK

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. juni 2011, klokken 06:57
Du må ha snakket med en selger og ikke en teknikker. Batteriet sitter montert som en enhet under bilen.

Vel, selgere pleier å glatte over problemer, noe teknikere gjerne ikke gjør, så jeg vil egentlig ikke tro det var det som er saken... :-) Det ser også ut til å være forskjellige oppfatninger her i forumet, så jeg vil nok fortsette å grave i dette hvis jeg skulle ende opp med å kjøpe...



Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Elmo

Sitat fra: ovehei på tirsdag 01. november 2011, klokken 13:15
i-MiEV har skiftet batteri leverandør til Toshiba, som hevder at deres SCIB batterier skal ha 80% igjen selv etter 6000 hurtigladinger, det er over 15år dersom det hurtiglades 1x pr dag

http://www.toshiba.com/ind/data/tag_files/SCiB_Brochure_5383.pdf

Mitsubishi has turned to Toshiba's proprietary lithium titanate oxide SCiB battery technology to power its electric i-MiEV and Minicab MiEV, leaving behind the i-MiEV's GS Yuasa LIM series batteries:

http://green.autoblog.com/2011/06/21/mitsubishi-selects-toshiba-scib-battery-to-power-i-miev-minicab/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik

hei hva om batteriene koster 150 tusen om 7 år  vil det utgjre det  samme som at  de ville kostet ca 70 tusen i dag i forhold til penge verdi  å da har du nesten ny bil  men det skjer utrolig mye med batteriene bare på litt nå  jeg skulle bytte batterier på en bil i vinter  da kostet det 23tusen  nå er det ca 15 tusen   så ikke bekym dere om ikke annet får en solgt som dele bil  har kjøpt  i miev selv som kommer til å gå til spania  å tilbake i vinter

Go-carter

Sitat fra: Elmo på tirsdag 01. november 2011, klokken 22:26
Sitat fra: ovehei på tirsdag 01. november 2011, klokken 13:15
i-MiEV har skiftet batteri leverandør til Toshiba, som hevder at deres SCIB batterier skal ha 80% igjen selv etter 6000 hurtigladinger, det er over 15år dersom det hurtiglades 1x pr dag

http://www.toshiba.com/ind/data/tag_files/SCiB_Brochure_5383.pdf

Mitsubishi has turned to Toshiba's proprietary lithium titanate oxide SCiB battery technology to power its electric i-MiEV and Minicab MiEV, leaving behind the i-MiEV's GS Yuasa LIM series batteries:

http://green.autoblog.com/2011/06/21/mitsubishi-selects-toshiba-scib-battery-to-power-i-miev-minicab/

WTF?? Skal Mitubishi komme med en elektrisk mini-varebil også? Kuuult :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

sven erik

om bateriene byner å bli dålige om noen år så drar en bare til utlandet å på bateri bytte stasjoner  det kommer det der så en kann få fulle batterier på minutter   det er ikke noe problem å bytte  baterier på disse bilene  å bateriene har alerede falt en del  det er å derfor de kann kjøre  bilene billigere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA