Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i-Pace får ikke hengerfeste

Startet av brako79, tirsdag 23. mai 2017, klokken 23:52

« forrige - neste »

brako79

///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

doldis1

 
SitatJeg tror det er realistisk at vi ikke selger fossilbiler etter 2025. Allerede i januar og februar ser vi at nesten halvparten av nybilsalget er el og hybrid. Det tyder på at vi kommer til å se en utvikling vi kanskje ikke er forberedt på, sier Helgesen.

  Vi får se hva de er forberedt på når høsten kommer og elbilsalget virkelig eksploderer...  ;D Hva i all verden
skal de fylle denne bio-guffa på ?

gigafactory


Griffel

#3
Aftenposten skriver daskillig mer om samme sak:

Sitat
Rimeligere å subsidiere el

Det er trolig også mye rimeligere å kutte klimautslippene ved å subsidiere elbiler enn ved å bruke biodrivstoff.

  Den samfunnsøkonomiske kostnaden for å kutte ett tonn CO2 gjennom bruk av elbiler er 600–1100 kroner, viser beregninger fra Miljødirektoratet.
 
Kostnaden for bruk av biodrivstoff er beregnet til 2500-3200 kroner per tonn, ifølge Klima- og miljødepartementets budsjett for 2017. Dette er tall Miljødirektoratet mener ligger noe høyt.
............
Helgesen har flere ganger sagt at biodrivstoff bare er en overgangsløsning for personbiler, mens behovet vil være større for tungtransport og luftfart. Nå anslås det 30 prosents andel biodrivstoff i luftfarten.

– Det er interessant og dette kan jo også øke. Det er en klar beskjed om at det er andre ting enn personbiltransporten som kommer til å være viktig, sier han.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


gigafactory


doldis1

Sitat fra: gigafactory på torsdag 16. mars 2017, klokken 12:01
Skjønner ikke helt hvor du vil hen

Saken er den at biodrivstoff ikke blir lønnsomt, ikke i dag og heller ikke i morgen, og det ganske enkelt
fordi det ikke finns et marked for det....
Statens egne beregninger fra i fjor viser et behov for biodrivstoff på 1,7 milliarder liter for 2030, den samme
beregningen fra i år viser et 2030 behov på 400 millioner liter...!?
Hva tror du neste års beregning viser ? Du trenger ikke vente til da, jeg kan gi deg svaret nå. Neste års
beregning av biodrivstoffbehovet i 2030 vil vise 0 liter...!  Hvem tror du vil investere i biodrivstoffproduksjon
med slike framtidsutsikter ?
Jeg kan godt gå inn og argumentere for hvorfor biodrivstoff er uaktuellt for bil, for anleggsmaskiner, for
skipstrafikk, og det lenge, lenge før 2030 men jeg skal nøye meg med skip.
Som du sikkert vet seiler store deler av handelsflåten i dag under bekvemmelighetsflagg, og
det opplagt på grunn av økonomien i det.
Hvem av disse landene tror du vil pålegge skipsflåten sin å bruke biodrivstoff først ?
Biodrivstoff er sykt kostbart i forhold til den bunkersen som brukes nå, så et pålegg om bruk vil få rederne
til å flykte til et annet land....
Bottom line er, den eneste plass biodrivstoff kan tenkes å drive skip er i utopia ...

gigafactory

Jeg har aldri sagt at biodrivstoff vil være en løsning på noe som helst alene, tror heller ikke at skipsfarten globalt vil revolusjoneres. I denne rapporten er det heller ikke snakk om annet enn hvor mye biodrivstoff de tror de må blande inn i fossilt drivstoff for å nå klimamålene i 2030. Her er essensen fra den:

Sitat"Alle nye person- og varebiler er nullutslippsbiler fra 2025. Seks av ti nye lastebiler er el- og hydrogenbiler i 2030 og alle nye bybusser går på el og hydrogen i 2025.

Videre er rundt 20 prosent av drivstoffet i lasteskip og fiskefartøy biodrivstoff. Det innebærer at samlet behov for rundt 400 millioner liter biodrivstoff til transport i 2030.

I tillegg vil et mål om 30 prosent innblanding av biodrivstoff for innenriks luftfart gi en ytterligere etterspørsel på om lag 120 millioner liter biojetdrivstoff."

SitatDersom innfasingen av nullutslippsteknologier i varebiler og lastebiler går noe saktere enn dette, vil det bli behov for opp mot 20 prosent innblanding av biodrivstoff i både lette og tunge kjøretøy for å oppnå tilsvarende utslippsreduksjon. Dette tilsvarer rundt 600 millioner liter biodrivstoff i ikke kvotepliktig transport.

Det er altså snakk om 520 millioner liter i "best case"-scenarioet.

Personlig har jeg vanskelig for å se at virkelig betydelige mengder av biodrivstoff kan produseres på en bærekraftig måte, palmeolje fra andre siden av kloden er ikke det i hvert fall. Økonomien i det er en annen sak, men det har ikke hindret politikere før. Tviler derfor på at du får rett i at tallet er null i neste rapport.

doldis1

 
SitatDet er altså snakk om 520 millioner liter i "best case"-scenarioet.

Som de sier, shit in-shit out ...

SitatVidere er rundt 20 prosent av drivstoffet i lasteskip og fiskefartøy biodrivstoff. Det innebærer at samlet behov for rundt 400 millioner liter biodrivstoff til transport i 2030.

Og vi går bare ut fra at i 2030 vil fremdeles alt på kjøl gå på diesel ..?

SitatSeks av ti nye lastebiler er el- og hydrogenbiler i 2030

Og vi går elegant ut ifra at de resterende 40% er idioter som gjerne kjøper biler med 10 ganger så høye
driftskostnader som konkurrentene ?

Sitatmen det har ikke hindret politikere før. Tviler derfor på at du får rett i at tallet er null i neste rapport.

Joda, her kan du treffe blinken, men hvis jeg sier at rapporten for 2019 vil angi biodrivstoffbehovet for
å være 0, da er det jeg som treffer  ;)



doldis1

   
SitatOg vi går bare ut fra at i 2030 vil fremdeles alt på kjøl gå på diesel ..?

Vi er utvilsomt inne i et paradigmeskifte, ting går riktig vei og farten ser bare ut til å øke.
Fant denne i tu i dag
  https://www.tu.no/artikler/batterier-til-skip-er-i-ferd-med-a-bli-en-ny-naering-her-er-40-tonn-klare-til-a-skipes-ut-fra-det-gamle-batverkstedet/378449

SitatDen maritime bransjen er i ferd med å bli batterielektrisk – enten hybrid eller fullelektrisk.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: doldis1 på torsdag 16. mars 2017, klokken 13:35
Sitat fra: gigafactory på torsdag 16. mars 2017, klokken 12:01
Skjønner ikke helt hvor du vil hen

Saken er den at biodrivstoff ikke blir lønnsomt, ikke i dag og heller ikke i morgen, og det ganske enkelt
fordi det ikke finns et marked for det....
Statens egne beregninger fra i fjor viser et behov for biodrivstoff på 1,7 milliarder liter for 2030, den samme
beregningen fra i år viser et 2030 behov på 400 millioner liter...!?
Hva tror du neste års beregning viser ? Du trenger ikke vente til da, jeg kan gi deg svaret nå. Neste års
beregning av biodrivstoffbehovet i 2030 vil vise 0 liter...!  Hvem tror du vil investere i biodrivstoffproduksjon
med slike framtidsutsikter ?
Jeg kan godt gå inn og argumentere for hvorfor biodrivstoff er uaktuellt for bil, for anleggsmaskiner, for
skipstrafikk, og det lenge, lenge før 2030 men jeg skal nøye meg med skip.
Som du sikkert vet seiler store deler av handelsflåten i dag under bekvemmelighetsflagg, og
det opplagt på grunn av økonomien i det.
Hvem av disse landene tror du vil pålegge skipsflåten sin å bruke biodrivstoff først ?
Biodrivstoff er sykt kostbart i forhold til den bunkersen som brukes nå, så et pålegg om bruk vil få rederne
til å flykte til et annet land....
Bottom line er, den eneste plass biodrivstoff kan tenkes å drive skip er i utopia ...

Du tror kanskje at internasjonal transport til alle tider slipper unna reguleringer, som skipsfart og luftfart. Her tror jeg at du tar feil. Mange land er nå dritleie av å stange hodet i veggen (EU for eksempel) over for internasjonal transport. EU har villet innføre CO2-avgifter på drivstoff uten å få det gjennom internasjonalt. Da EU ikke har lyktes med dette har land om Tyskland og Norge innført seteavgift for passasjerfly, en svært dårlig løsning i forhold til klima, men eneste mulighet. Sverige kommer snart med sin egen seteavgift og Danmark vurderer det. De fleste instanser går mot en tredje rullebane på Gardermoen, vesentlig fordi ekspansjonen av lufttransport i Norge er eksplosiv. Nordmenn brenner nå mer flydrivstoff enn diesel og bensin til personbiler (målt i liter og transporter både i Norge og verden rundt).

Både internasjonal skipsfart og luftfart vil snart skjønne at de må legge om i atskillig mer klimavennlig retning, dersom de vil utvikle seg og ekspandere. De nærmeste årene er hydrogen (elektrolyse) vegen å gå for fly og skip. Hydrogen produseres ved hjelp av strøm fra solceller og vindturbiner. Hydrogenet produseres ved flyplassene og ved stor havner slik at en slipper transport av hydrogenet. Lagringskapasiteten kan være for et par ukers forbruk mens produksjonskapasiteten kan være så stor at på to døgn kan en produsere denne mengden (fjorten dagers forbruk, flytende hydrogen ved -250 grader). En kan da produsere hydrogenet på tidspunkter der det er overskudd av strøm.

Disse hydrogenfabrikkene kunne også utvides med brenselceller som produserer strøm når solceller og vind ikke produserer nok. Disse anleggene ved flyplassene og havnene vil altså kunne bidra til energibalanse i stor skala på to forskjellige måter!

doldis1

 
SitatDu tror kanskje at internasjonal transport til alle tider slipper unna reguleringer, som skipsfart og luftfart.

Neida, tror ikke det, særlig siden "alle tider" er et ufyselig langt tidsspenn  :o Ellers er jeg enig med
resten av innlegget ditt  ;)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: doldis1 på onsdag 29. mars 2017, klokken 12:46
SitatDu tror kanskje at internasjonal transport til alle tider slipper unna reguleringer, som skipsfart og luftfart.

Neida, tror ikke det, særlig siden "alle tider" er et ufyselig langt tidsspenn  :o Ellers er jeg enig med
resten av innlegget ditt  ;)

Godt at vi er enige :). Tipper at mye vil skje med internasjonal transport innen de nærmeste fem år med hensyn til krav/reguleringer (for å være litt mer konkret).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA