Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke lyd fra radio, men lyden er OK fra alt annet

Startet av bmw2002, mandag 29. mai 2017, klokken 12:31

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 21. mars 2017, klokken 21:11
Vi trenger vel å kjøpe en type 2 ladekabel til Ampera-E. Er det noen som kan anbefale en rimelig kabel av spiraltypen?

Trenger man nok ekstra adaptere hvis man skal bruke bilen i Danmark i ferien?

Elbilforeningen oppdaterer jevnlig en artikkel hvor de har en liste over leverandører av type2-kabler. Hvis en er i nærheten av deg og du kan hente så kan du slippe frakta, som sikkert er over 10% av kjøpet. Du er ute etter type2-til-type2 med 32A for at du skal kunne lade det ladestasjonen kan tilby opptil 32A, som er begrensningen til AE.


Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. mars 2017, klokken 09:08
Slike særordninger medfører skjeldent reduserte priser for kundene. Som regel havner pengene i stedet hos dem som er i systemet og kan utnytte dette. Er derfor glad for at denne presiseringen kom.

Det at det lønner seg å kjøpe alt mulig vissvass sammen med elbilen for å gjøre også de delene momsfrie gir bilselgere et konkurransefortrinn de egentlig ikke burde ha. Det er vel ikke mange ladestasjoner som settes opp for å lade gressklipper så myndighetene kunne lett gjort all elbiltilbehør ala ladekabler og ladestasjoner momsfrie. Da ville den ikke favorisert elbilselger, men opprettholdt konkurranse og flere ville muligens investert i en ladestasjon hjemme.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. mars 2017, klokken 17:23
Det at det lønner seg å kjøpe alt mulig vissvass sammen med elbilen for å gjøre også de delene momsfrie gir bilselgere et konkurransefortrinn de egentlig ikke burde ha. Det er vel ikke mange ladestasjoner som settes opp for å lade gressklipper så myndighetene kunne lett gjort all elbiltilbehør ala ladekabler og ladestasjoner momsfrie. Da ville den ikke favorisert elbilselger, men opprettholdt konkurranse og flere ville muligens investert i en ladestasjon hjemme.
Dette her er meningsløst å diskutere, det har aldri vært momsfritt og skulle aldri vært solgt momsfritt. Skal sykkelhjelmer være momsfritt? Brannvarslere? Brannslukkere? Oppgradert elanlegg? Elektriker i det hele tatt kanskje? Vinterhjul? Alkometer? Hvor går grensa for sikkerhetsprodukter som skal være momsfrie? Igjen, meningsløst å diskutere. Innfinn dere med at dere har selv ansvar for elsikkerheten hjemme og sørg for at det er på stell, med eller uten elbil i gården!
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

sylwester

Det er jo politikerne som bestemmer om det skal være pisk eller gulrot. Du kan få bot hvis pipa ikke er feid nok eller du mangler brannalarm og du kan risikere regress fra forsikringsselskapet hvis de kan bevise det ikke var forskriftmessig. Eneste som mangler er en forskrift som krever mode3 for elbil-lading hvis man skal ha bilen tilkoblet om natta. Litt vanskelig da å ta folk før noe brenner ned, men de færreste vil ha regress.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Go-carter

Sitat fra: sylwester på torsdag 23. mars 2017, klokken 12:33
Det er jo politikerne som bestemmer om det skal være pisk eller gulrot. Du kan få bot hvis pipa ikke er feid nok eller du mangler brannalarm og du kan risikere regress fra forsikringsselskapet hvis de kan bevise det ikke var forskriftmessig. Eneste som mangler er en forskrift som krever mode3 for elbil-lading hvis man skal ha bilen tilkoblet om natta. Litt vanskelig da å ta folk før noe brenner ned, men de færreste vil ha regress.

Men dette vil jo igjen ikke ha tilbakevirkende kraft vel...? Jeg har fortsatt en svær VVB fra slutten av 80-tallet påkoblet schuko-stikk :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Øyvind.h

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. mars 2017, klokken 17:23
Det er vel ikke mange ladestasjoner som settes opp for å lade gressklipper så myndighetene kunne lett gjort all elbiltilbehør ala ladekabler og ladestasjoner momsfrie. Da ville den ikke favorisert elbilselger, men opprettholdt konkurranse og flere ville muligens investert i en ladestasjon hjemme.

Ja om alle leverandører kunne solgt ladeutstyr mva fritt kunne man unngått at forhandlerne stikker av med mva som ekstra fortjeneste.

Hjemmelading er en naturlig del av anskaffelsen av elbil. Produsentene kunne alternativt gjort ladekabelen til ekstrautstyr og tilbudt to løsninger for lading:
1. Ladekabel for sporadisk bruk. Schuko. Ikke ment som permanent hjemmelader.
2. Fastmontert ladeboks.
3. Ingen medfølgende kabel/boks.

Men det blir antakelig mva på bilene før ladeutstyret gjøres mva fritt. Så de som sterkt ønsker å betale mva får heldigvis oppfylt sitt ønske :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sylwester

Sitat fra: Go-carter på fredag 24. mars 2017, klokken 07:15
Men dette vil jo igjen ikke ha tilbakevirkende kraft vel...? Jeg har fortsatt en svær VVB fra slutten av 80-tallet påkoblet schuko-stikk :)

Det er ofte en totrinnsrakett der man kan gi en frist for forbedring og uansett kreve at endringer krever at det skal være i henhold til forskrifter.
Jeg har en liten varmtvannsbereder ble byttet i 2009 av fagfolk og koblet til Schuko, men jeg ser slike små holder seg under 10A så da er det sikkert greit.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

Det er nok sjelden det kommer påbud med tilbakevirkende kraft.

Selv kuhlo-kabler er fremdeles lovlig å bruke, men har du det er det absolutt anbefalt å rive ut alt og installere komplett nytt anlegg. Jeg ville i hvertfall aldri turt å lade bilen med strøm som går via et slikt anlegg. Det er jo det som er litt skremmende med lading av elbil på Schuko. Det er ikke alle som har innsikt i hvilken tilstand strømanlegget er i. Strøm er strøm, så går det så går det...

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

knut.aulie

Tilbakevirkende lover er ikke tillatt!
Det som er lov er å lage en lov som forbyr noe som tidligere var lovlig.
Litt pirk [emoji1]

65lars

#23
"Det som er lov er å lage en lov som forbyr noe som tidligere var lovlig."
Hahahahaaha----------------------------   >.........................thunk
:-)
Trilling, bestilt KIA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA