Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bmw i3 2017 synsforstyrelse gjennom frontrute

Startet av arnkl, mandag 05. juni 2017, klokken 19:05

« forrige - neste »

arnkl

Eg ser på statistikken frå SSB ar det berre var 2 stk. Tesla som vart vraka mot pant i 2016. Det virkar veldig rart, då det ofte vert posta bilder om ulykker der bilane ser ut til å måtte kondemnerast.

Er det noko som veit kva som skjer med bilane. Blir dei eksportert og brukt som delar, eller er det ein annan forklaring?

https://www.ssb.no/statistikkbanken/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=Bilvrak1b&KortNavnWeb=bilreg&PLanguage=0&checked=true
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

snd

#1
Min P85 ble kondemnert i aug 2014 og kjøpt opp av Drammen Karosseri. "Noen som kjenner noen" fortalte meg at denne ble reparert av DK og kjøres på norske veier. MEN når jeg søker opp VIN står den som avregistrert.

EDIT: Ser nå at det er registrert 0 vrak i 2014 hvis jeg har skjønt SSB riktig.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Hodetelefoner

Det foregår slik som dette:
Du spretter av veien pga blowjob.
En takstmann forteller IF at det vil koste 789.000kr for å reparere bilen din.
IF kjøper ny bil til deg. Eller gir deg penger til en tilsvarende bil.
IF vil helst ikke tape formye penger.
IF selger bilen til en oppkjøper (gjerne samme sted hvor bilen stod når den ble taksert). 150.000 fikk IF for bilen.
Oppkjøperen gir 50.000kr til takstmann, som takk for "jobben".
Oppkjøperen reparerer bilen for 50.000 - 100.000kr.
Oppkjøper selger bilen for 550.000.

Du sitter igjen med en blowjob og ny bil.
Takstmann sitter igjen med 50.000kr svart.
Oppkjøperen sitter igjen med 350.000.
IF sitter med skjegget i postkassen.


Det er dessverre slik realiteten er...
"Bilen trenger nytt batteri" = bilene ruller med samme batteri enda.
"Alt av plast må byttes" = lakkeres..


Havebigfun

Jeg vil tro at forsikringsseskapene har god oversikt over bilene og deres skjebne i Norge- litt rart om IF ikke slår ned på den praksisen du beskriver, eks ved å ikke gi takstmannen flere oppdrag- det er tross alt korrupsjon det er snakk om her. Mulig det er noe gevinst for IF også?? Prisen forsikringsselskapene får for en skadet bil bør være så høyt som mulig.
Det er oss som betaler forsikringspremiene som er interessert i at praksisen du beskriver ikke er regelen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arnkl på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:39
Eg ser på statistikken frå SSB ar det berre var 2 stk. Tesla som vart vraka mot pant i 2016. Det virkar veldig rart, då det ofte vert posta bilder om ulykker der bilane ser ut til å måtte kondemnerast.

Er det noko som veit kva som skjer med bilane. Blir dei eksportert og brukt som delar, eller er det ein annan forklaring?

https://www.ssb.no/statistikkbanken/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=Bilvrak1b&KortNavnWeb=bilreg&PLanguage=0&checked=true

Jeg snakket med en fra opphøggerbransjen for et par uker siden som fortalte at Tesla var den eneste bilprodusenten som ikke var med og eide i et slags returforbund, sånn at opphøggere ikke er pliktig til å ta i mot Teslaer. Tesla kan derimot ta imot selv. Vet ikke om det gir utslag på statistikken, men kan vel fort ha det.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Hodetelefoner

Om det er korrupsjon? Nei dette er så innbakt....  at jeg tror ikke de tenker på det som korrupsjon en gang.

Og når forsikringsselskapet ikke gidder å ta seg bryet, å sjekker om "alt er byttet", på biler de har solgt. Så fortjener de dette..


ApeX

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 28. mars 2017, klokken 21:19

IF kjøper ny bil til deg. Eller gir deg penger til en tilsvarende bil.
IF vil helst ikke tape formye penger.
IF selger bilen til en oppkjøper (gjerne samme sted hvor bilen stod når den ble taksert). 150.000 fikk IF for bilen.
Oppkjøperen gir 50.000kr til takstmann, som takk for "jobben".
Oppkjøperen reparerer bilen for 50.000 - 100.000kr.
Oppkjøper selger bilen for 550.000.

Du sitter igjen med en blowjob og ny bil.
Takstmann sitter igjen med 50.000kr svart.
Oppkjøperen sitter igjen med 350.000.
IF sitter med skjegget i postkassen.


Det er dessverre slik realiteten er...

Det er nok ikke helt slik det er nei...

Når en bil kondemneres gjøres det en vurdering på om bilen skal bygges opp eller vrakes. Da selges den enten til oppbygging eller vraking. Bilene legges ut på en lukket nettside hvor autoriserte verksteder/opphuggeri kan by på vrakene. Budene kommer direkte inn i et system kalt DBS. Vrakkjøper med høyeste bud vinner og overtar vraket. Er det er oppbyggingsvrak som kjøpes, plikter kjøper å gjenoppbygge bilen i forskriftsmessig stand.

Salg av vrak er det så vidt meg bekjent ikke eksterne takstmenn som tar seg av, men selskapets egne. Det er ikke slik at salg skjer helt på fri miter.



Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA