Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: POLL: Hva mener vi elbilister er den mest alvorlige miljøutfordringen?

Startet av MnM, fredag 30. juni 2017, klokken 20:05

« forrige - neste »

MnM

Vi har nettopp kjøpt en Nissan Leaf, og trodde selvsagt det ville være lett å få installert en lader på garasjeplassen vår. Vi har imidlertid vært i kontakt med to ulike selskap som begge vil ha rundt 20 000kr for jobben. I tillegg sier styret i sameiet at vi ikke kan installere med mer enn 10A. Pristilbudene gjelder 10A installasjon, ingen har møtt opp til befaring etter avtale.

Forutsetningene for å installere er som følger:
- Felles garasjeanlegg med privat plass
- Strøm trekkes fra eget sikringsskap, i samme etasje men gjennom to betongvegger
- Det er en annen parkeringsplass som har lader på sin plass fra byggeåret (2013)
- Vi bor i Oslo

Det jeg lurer på er:
1) om noen har positive erfaringer med bruk av noen selskaper til dette som dere kan anbefale?
2) stemmer det at man kun kan få 10A fra et så nytt bygg?
3) er 20 000 kr prisen man bør forvente for en slik installasjon? (dette var dyrere enn forventet for oss)

I mellomtiden lader vi på kommunale ladeplasser  :)

AppleKnocker

Hva får du for 20'? Ladestasjon eller kun et vanlig stikk (schuko)?

20' for en schuko kontakt høres dyrt ut.

Jeg betalte 5' for å ettermontere en rød industrikontakt med egen kurs. Det var enebolig og vegger av tre, ikke betong.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Vollis47

20 000 høres veldig mye ut om den ikke inkluderer en skikkelig ladestasjon. Men boring gjennom to betongvegger kan ta litt tid og om det er et langt kabelstrekk drar det også opp kostnaden.

At styret sier maks 10A er vanskeligere å forstå når strømmen hentes fra ditt eget sikringsskap. Hva slags begrunnelse har de for å si det? Men lading med 8A bør være mer enn nok for Leafen om ikke du kjører svært mye hver dag.

Ellers tror jeg nok å ha en ferdig ladeplass er positivt den dagen du skal selge leiligheten igjen.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

MnM

@AppleKnocker Prisen er for installasjon av en skikkelig ladestasjon, ikke Schuko. Vi må ha ordentlig ladestasjon pga sikkerhet sånn som jeg har forstått det. Det er jo fellesgarasje under blokkene, så det er kanskje litt høyere sikkerhetskrav enn i privat garasje?

@Vollis47 Forstår jeg deg riktig at 20 000 høres ut som en ganske normal pris for en ladestasjon? Begrunnelsen for 10A er at den ladestasjonen som ble installert i 2013 er 10A. Vi kunne tenkt oss 16A eller 32A, men du har kanskje rett i at det egentlig ikke er nødvendig. Vi bruker mellom 50-70% av batterikapasitet daglig.

Lars C. Krogenæs

Er ladestasjonen installert i 2013 en ladestasjon, eller kun en schuko kontakt? Ville sjekket ut dette, fordi det ikke var vanlig med ladestasjoner den gangen....

Ville uansett lagt ledning og sikring for høyere kapasitet når du først er i gang, og så strupe ladestasjonen med 10A hvis det absolutt må gjøres. Da er det relativt enkelt (software innstilling) å "oppgradere" senere.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

MnM

@Lars C. Krogenæs
Jeg skal undersøke om det er en ladestasjon eller ikke, det ville kanskje forklart 10A på den hvis det var Schuko.

Godt tips å installere for høyere kapasitet og strupe den, visste ikke at det var mulig. Tror det vil holde mer verdi for fremtiden ettersom batterikapasiteten blir større på bilene.

Er det noen som har fått installert lader som har vært fornøyd med installatøren sin? De vi kontaktet har ikke vært overivrige etter å ta jobben, de har som sagt ikke møtt opp til befaringene de selv har avtalt med oss. Ønsker selvsagt å bruke noen som vet hva de holder på med, men vi ønsker jo også å holde kostnadene nede hvis vi kan det.

Øystein16

Sitat fra: MnM på fredag 21. april 2017, klokken 12:10

@Vollis47 Forstår jeg deg riktig at 20 000 høres ut som en ganske normal pris for en ladestasjon? Begrunnelsen for 10A er at den ladestasjonen som ble installert i 2013 er 10A. Vi kunne tenkt oss 16A eller 32A, men du har kanskje rett i at det egentlig ikke er nødvendig. Vi bruker mellom 50-70% av batterikapasitet daglig.

Du får vel ladestasjon til ca kr 4-5000 med B-vern i dag og treng då ikkje det i sikringsskapet. 20000 virkar dyrt for meg. Eg ville kjøpt ladestasjon utanom elekrikar. Me betalte vel 20 000 og hadde då 2 elektrikarar i 20 timar og renoverte fleire kursar utvendig på hus og for varmepumpe og heile garasjen me elbilkurs og annan kurs med mange kontaktar/brytarar/lys på 2 plan i garasje. Me hadde og boring i 2 vegger (hus og garasjesokkel)

Feilen me gjorde var at me satte opp blå CEE og b-vern i sikringsskap. Hadde eg visst betre i 2015 hadde me satt opp 16A ladestasjon og hatt B-vern i den og ordinær sikring i sikringsskapet. Me strakk 4mm ledning for bilkursen.

Ta foto av sikringsskap, ledningsstrekk og spesifiser det du vil ha gjort. Be om timepris.

MnM

@Øystein16 Takk for tipset, det høres ut som en fornuftig løsning. Vet du om det er noen merker ladestasjoner som kan anbefales over andre? De jeg finner på nett varierer noen tusen i pris. Så står det også spesifisert kW i tillegg til A, hvilken betydning har dette? Dette har vi virkelig ikke peiling på - veldig fint med så mange kyndige folk her inne! Setter pris på all hjelpen :)

MnM


Øystein16

#9
Sitat fra: MnM på fredag 21. april 2017, klokken 13:02
Er denne f.eks. å anbefale?

http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Den koster 6200 med jordfeilbryter type B.

Ja, den er sikkert god, men passar vel ikkje til Leaf. Få elles klarhet i det som Krogenæs skriv. Det kan vera interne forhold i anlegget som set grenser for installasjonen. 

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 21. april 2017, klokken 12:18
Er ladestasjonen installert i 2013 en ladestasjon, eller kun en schuko kontakt? Ville sjekket ut dette, fordi det ikke var vanlig med ladestasjoner den gangen....

Ville uansett lagt ledning og sikring for høyere kapasitet når du først er i gang, og så strupe ladestasjonen med 10A hvis det absolutt må gjøres. Da er det relativt enkelt (software innstilling) å "oppgradere" senere.

Lars

Edit: Pass på at du får stasjon med rett kontakt (trur det er Type 1 til Leaf)

cra

Sitat fra: Øystein16 på fredag 21. april 2017, klokken 13:20
Ja, den er sikkert god, men passar vel ikkje til Leaf.

Joda, med riktig kabel (som trengs i tillegg til stasjonen) kan man lade hvilken som helst bil. Med Type2-Type1 kabel er man klar for lading av Nissan. Dette står beskrevet i teksten. Besøkende med annen bil og medbragt kabel kan også benytte den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

MnM

@cra & @Øystein16 Det er vel samme kabel man bruker på de kommunale ladestasjonene? Den følger med bilen.

Øystein16

Sitat fra: cra på fredag 21. april 2017, klokken 13:28
Sitat fra: Øystein16 på fredag 21. april 2017, klokken 13:20
Ja, den er sikkert god, men passar vel ikkje til Leaf.

Joda, med riktig kabel (som trengs i tillegg til stasjonen) kan man lade hvilken som helst bil. Med Type2-Type1 kabel er man klar for lading av Nissan. Dette står beskrevet i teksten. Besøkende med annen bil og medbragt kabel kan også benytte den.
Ja, me har både Leaf og golfar i familien, men manglar dei overgangskablane. Ein må bare vera obs på at ein slepp å kjøpa kabel utanom, dersom ein strengt tatt ikkje treng det.

cra

Sitat fra: MnM på fredag 21. april 2017, klokken 13:31
@cra & @Øystein16 Det er vel samme kabel man bruker på de kommunale ladestasjonene? Den følger med bilen.

Ja, hvis de nå sender med Type2-kabel til bil (i tillegg til/i stedet for kabel med kladd?) så er det det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA