Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pelle Politibil får en elektrisk bror!

Startet av froggen77, lørdag 04. april 2009, klokken 17:30

« forrige - neste »

froggen77

Hei!

Jeg må skifte bremseklosser på thinken. Gjerrig som jeg er, tenkte jeg at jeg skulle gjøre det selv. Har kjøpt noen som skulle passe til think og printa ut sidene fra verkstedsmanualen, men er fortsatt litt usikker.
Trenger man spesialverktøy?
Må man suge ut bremsevæske?
Hvor skal man smøre på kopperpasta?
på forhånd takk

Frode
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

Ken

Man trenger ikke gjøre noe med bremsevæske utenom sjekke at det er nok i beholderen i frontrute luken.

Klossene sklir inne og ute på et løst skinne på hjulekaliperet. Den har en 7 profil og er låst på plass med en klips. Mye rust kan dannes her og bør skrapes vekk.
Bruk en kraftig skrutrekker mellom kaliperen og stål plate av den yteste kloss. Det er en fordypning her. Lever tilbake kaliperen langsomt, hydraulisk væske presses tilbake i rørsystemet og klossene frigjøres. Ved å fjerne 7 profilen vil klossen skal kunne draes ut.

Etterpå bør all rust fjernes og litt kobber pasta  smøres på de bevegelig deler, 7 profil og stempelen som presses mot klossene. Fett på klossene er meget uheldig og de må byttes på nytt.

Sjekk at kaliperen kan skli side til side noe fordi de er selv sentrering.

Når du er fornøyd at alt er bevegelig, monter de nye klossene og 7 låseprofil pluss klips.
Husk å pumpe opp bremsene før du kjører av gårde.
Slå av regenerering og sjekk at alt fungere greit. Om bremsene henge litt vil skiven bli veldig varm og kan kjennes faktisk ved a plassere håndet over hjulet og ned mot skiven. Ikke ta på skiven fordi man kan bli brent.

Jobbe litt med skrutrekkeren hver gang man bytter dekk, da holder man bremsene frie.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Jeg har også skiftet disse selv, uten spesialverktøy. Kobberpasta smurte jeg på alt som var, så og si, men pass på at det ikke kommer noe på skivene. ;)  Spesielt det lille "vinkeljernet" som er festet med klipset fikk seg en god runde. Også hjulboltene får seg en litne klatt før hjulet skal på igjen. Det gjelder foresten på begge bilene nå. En liten tube fra Biltema rekker leeeeenge. Du trenger ikke kjøpe den store bøtta selv som du sier du er gjerrig og denne er en del rimeligere pr kg. ;)

Jeg brukte stålbørste til å fjerne rust med før jeg plukket alt fra hverandre. Legg merke til hvilken vei skivene står; jeg mener å huske de var litt ulike i hver ende.

Når det gjelder henging av bremse så var jeg veldig plaget med dette da jeg fikk thinken for tre år siden. Siden da har jeg sprutet en dæsj WD40 inn i gummimuffene på stempelet hver gang jeg legger om til sommer/vinterhjul, og - bank i bordet - siden har jeg ikke hatt problemet.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Det ser ut som det ikke er skadelig for gummien da Cra
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på mandag 16. mars 2009, klokken 20:35
Man trenger ikke gjøre noe med bremsevæske utenom sjekke at det er nok i beholderen i frontrute luken.

Rent bortsett fra å sjekke at den er byttet i løpet av de siste 2-3 årene mener du vel?

Ellers risikerer en rust i systemet, og trege kalippere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mars 2009, klokken 04:52
Sitat fra: Ken på mandag 16. mars 2009, klokken 20:35
Man trenger ikke gjøre noe med bremsevæske utenom sjekke at det er nok i beholderen i frontrute luken.

Rent bortsett fra å sjekke at den er byttet i løpet av de siste 2-3 årene mener du vel?

Ellers risikerer en rust i systemet, og trege kalippere.

Ved bytte av brensevæske, lufter man bare litt godt rundt hele mens man fyller på ny væske, eller holder det med å suge opp det som er i tanken og fylle på ny?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Boogie

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 17. mars 2009, klokken 08:03
Ved bytte av brensevæske, lufter man bare litt godt rundt hele mens man fyller på ny væske, eller holder det med å suge opp det som er i tanken og fylle på ny?

Luftemetoden er nok å foretrekke. Ellers ligger det jo gammel bremseveske og "vann" igjen i rørene. Og det er jo dette vi skal bytte ut.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

hkaspenberg

Sitat fra: Boogie på tirsdag 17. mars 2009, klokken 08:39
Luftemetoden er nok å foretrekke. Ellers ligger det jo gammel bremseveske og "vann" igjen i rørene. Og det er jo dette vi skal bytte ut.

Nettopp. Regnet med dette, men jeg kan ikke få meg til å tro at det er dette "profesjonelle" bilverksteder tar seg tid til når de fakturerer en 1/2 time for å bytte bremsevæske.  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

1/2 time virker realistisk. Selv suger jeg ut mest mulig fra bremseveskebeholderen, og tømmer oppi ren veske. ( noen kan være fristet til å gi seg med det )

Etter det kobler jeg til en overtrykksbeholder og lar bremsevesken strømme ut av hver luftenippel via en klar slange, til vesken som kommer ut er blank og klar.

Selv på Mercen med BAS ABS og ESP var dette korrekt metode i følge BOS Stavanger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Figgen

"Påse at spennfjærene på bremseklossene er riktig montert og plasser klossene riktig mot det ndre glidesporet på kaliperen" står det i verkstadhandboka til Think.  Spennfjærene??  Det var ingen spennfjærer å  finne på min bil.  Som eg omtalte ein annan stad her på forumet, har bilen gitt kraftig skrapelyd frå bremsene i det siste, og målet var å få rusk, rust og rask bort og smøre kobberpasta på rette plassar.  Kan spennfjærene ha falt av under kjøring???? Kor får vi kjøpt nye, og kva er spesifikasjonen? 
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

hens

#10
"Spennfjærene" er laget av pianotråd og ser ut som en veldig høy og tynn "P".
De skal sitte på kanten av stålplaten av bremseklossen for å forhindre at bremseklossene skrangler ved kjøring på ujevn veg.
Hvis de mangler kan det være fordi de ikke er satt ordentlig på plass etter forrige klosseskift.
Nye fjærer ligger i monteringssettet som bør skiftes sammen med bremseklossene.

"Kraftig skrapelyd" høres ut som alt bremsebelegg er slitt bort, og at jernplaten på klossene har skrubbet mot skiven. Er det originalskivene som sitter på bilen, er det kanskje på tide å skifte allikevel.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Figgen

Sitat fra: hens på fredag 21. januar 2011, klokken 22:24
"Hvis de mangler kan det være fordi de ikke er satt ordentlig på plass etter forrige klosseskift.

"Kraftig skrapelyd" høres ut som alt bremsebelegg er slitt bort, og at jernplaten på klossene har skrubbet mot skiven. Er det originalskivene som sitter på bilen, er det kanskje på tide å skifte allikevel.
Det lokale verkstedet skifta både bremseskiver og klossar i fjor.  Mistanken går i retning av at dei ikkje gjorde jobben skikkelig.   Klossane har framleis 12 mm sliteflate igjen, men det er ingen tversgåande spor som manualen seier skal vise dersom klossane framleis er brukbare.  Utan spennfjærer kan klossane falla rett ut av kaliperen, så løysinga blir kanskje å kjøpe nye klossar uansett, viss ikkje spennfjærer selges for seg. 
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Figgen

Spennfjærer ("made in Danmark") som passar til bl.a. Citroen Saxo 02.96- og Peugot 106 vart kjøpt på BilXtra i går.  Å montere dei på bremseklossane burde vere ei enkel sak, men her har den danske produsenten laga ein design som overgår min praktiske fatteevne.  Teikninga av bremsekalipteret på verkstadhandboka til Think er nokså utydeleg, men eg har funne eit bilde som viser dei montert på ein Citroen.  Desse spennfjærene ser enklare ut enn dei eg har fått.  Er det noen som har typenummeret for rett monteringssett?  Kva er funksjonen til spennfjærene? 
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

hens

Både tegning og bilder viser rett type riktig montert. Har du fått noe annet kan det være til en annen type brems.  Ta med bildene til butikken.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA