Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dyr bil å eie i fremtiden?

Startet av geear, søndag 28. mai 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

geear

Er litt forvirret. Bilen oppgir forbruk i kWh per 100km. Appen gjør det samme, men under står det "Ø-forbruk elmotor". Jeg får det ikke til å stemme at det kun er elmotoren, syns den varierer altfor mye med temperaturen til at det kan være kun motor (og luftmotstand) som utgjør dette? Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være varmefunksjoner som utgjør den store variabelen her i forbruksdataene?

Om jeg vet at motoren bruker 17kWh/100km så hjelper ikke det meg til å planlegge en tur når jeg ikke får sett hva resterende utstyr trekker i snitt...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

E-golf har kun visning for total forbruk. Men det finnes måter å finne ut hvor mye de ulike forbrukerne trekker.

Hvis du starter bilen og har på visning av øyblikksforbruk, får du opp visning i KWh/h som i praksis er forbruket i KW. Om du slår av klimaanlegget vil du kunne lese av forbruket til øvrig elektronikk. Slår du på klimaanlegget får du opp summen av klima og annen elektronikk.

Normalt trekker annen elektronikk rundt 2-300W.

Å hatt egen visning for klima og øvrig elektronikk, er noe som hadde vært kjekt ha. Men de som har laget brukerinterfacet mener vel at vi som kjører ikke skal trenge å bry oss med for mye detaljer. Tror de har glemt den store andelen ingeniører som kjører elbil og som liker å ha full oversikt. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ReneM

#2
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 21. mars 2017, klokken 17:27

Hvis du starter bilen og har på visning av øyblikksforbruk, får du opp visning i KWh/h som i praksis er forbruket i KW. Om du slår av klimaanlegget vil du kunne lese av forbruket til øvrig elektronikk. Slår du på klimaanlegget får du opp summen av klima og annen elektronikk.


Dette går desverre ikke opp for mye småkjøring i lav hastighet. Forbruk på VP og tilleggseloktronikk ligger på ca 1,4 kW/t.  Kjører du på snittet 33 km/t bruker du 4,2 kWh/100km i oppvarming.

Vår e-up bruker ca. 6 kW/t i oppvarming på kaldstart (ingen VP). Ved snitt på 33km/t gir det et svimlende forbruk på 18kwh/100km. Snittforbruk på korte turer kan dermed komme opp i 30-50kwh/100km. Altså en rekkevidde på 50-70km.

Mye varme og mye korte turer med lang tid mellom hver tur er ødeleggende for rekkevidde (men likevel fint å forklare). Kjører du lengre og i høyere snitthastighet trenger du ikke så mye på oppvarming lenger.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

geear

Testet litt selv nettopp og ser at det helt klart er totaltforbruk som vises i bilen, men i appen står det vitterlig Ø-forbruk elmotor. Oversettelsesfeil?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Martin Milling

....og hvad hvis man har forvarmet bilen, evt. flere gange (fx kl 6:30 og 7:15) - vil energien der er brugt her indgå i den førstkommende køretur, samt blive indregnet det totale elforbrug? Det burde det jo gøre.... (NB: og så skal man huske at der skal lægges 10-20% oven i det oplyste energiforbrug pga. ladetab).

ReneM

Sitat fra: Martin Milling på tirsdag 21. mars 2017, klokken 20:59
....og hvad hvis man har forvarmet bilen, evt. flere gange (fx kl 6:30 og 7:15) - vil energien der er brugt her indgå i den førstkommende køretur, samt blive indregnet det totale elforbrug? Det burde det jo gøre.... (NB: og så skal man huske at der skal lægges 10-20% oven i det oplyste energiforbrug pga. ladetab).

det gjør den ikke. Kjørecomputer tar ikke hensyn til ladetapp heller.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA