Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på langtur?

Startet av HenryJac, mandag 22. mai 2017, klokken 22:18

« forrige - neste »

HenryJac

EXCLUSIVE: Leaked document from a Kia dealership in Germany reveals more details about the 2018 Soul EV 30kwh battery!

More: http://www.kia-world.net/2018-electric-kia-soul-ev-range-battery/
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

hanche

Det virker puslete, ja, men så er spørsmålet om det er plass til noe særlig mer uten å redesigne hele bilen? Og da er det kanskje enklere å lansere en helt ny modell.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Knut Røe

Som den er per nå er har den batteriet med absolutt høyest energitetthet av alle biler.
200 wh / kg.
http://www.kia-world.net/soul-ev-batteries-tesla-s/

geear

Sitat fra: tiger``n på lørdag 18. mars 2017, klokken 11:37
Som den er per nå er har den batteriet med absolutt høyest energitetthet av alle biler.
200 wh / kg.
http://www.kia-world.net/soul-ev-batteries-tesla-s/
Gammel artikkel fra før Soul ble lansert det der, men 27000Wh/203kg (kapasitet delt på vekta på batteripakken) gir 130Wh/kg. Allerede da Model S85 ble lansert i 2012 hadde den 85000Wh/600kg som gir 140Wh/kg.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

goev

Sitat fra: gr på mandag 20. mars 2017, klokken 08:53
Gammel artikkel fra før Soul ble lansert det der, men 27000Wh/203kg (kapasitet delt på vekta på batteripakken) gir 130Wh/kg. Allerede da Model S85 ble lansert i 2012 hadde den 85000Wh/600kg som gir 140Wh/kg.
Må ikke blande epler og pærer her. Selve cellene i dagens Kia Soul EV har en energitetthet på 200Wh/kg. Å ta med kjøle- og varmesystem og vekta på hele batterikassen blir feil. Noen bilen har hverken varming eller kjøling, og blir derfor lettere, andre igjen har kraftigere kasse som utgjør større del av stivheten i bilen, og blir derfor tyngre.
Men, det er vel ingen tvil om at nyere biler må ha fått batterier som overgår Kia Soul sitt batteri i energitetthet.

Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

geear

Jeg skjønner at cellene er for seg, men her snakker man om at det er behov for å redesigne hele bilen for å øke batterikapasiteten, basert på at det allerede er høy tetthet i cellene. Men den totale batteripakken gir ikke inntrykk av å være laget mer kompakt enn andres. Mange av de andre som har økt batterikapasiteten har ikke nødvendigvis endret til celler med høyere energitetthet, men de har redesignet selve batteripakkene og fått plass til flere celler. Det må jo Kia også få til. Og tallene for energitetthet som jeg har sett på de andre produsentene er hele batteripakka. De fleste elbilprodusentene handler celler i "åpent" marked, og variasjonene er ikke SÅ store.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA