Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dresden-eGolf

Startet av E_S, tirsdag 06. juni 2017, klokken 19:39

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Robert Sund på fredag 31. mars 2017, klokken 11:29
Takk Kjetil. Jeg hadde ikke sett den uttalelsen til Khoury. Det gir håp.

Jeg er skeptisk til hydrogen på vei uansett størrelsen på kjøretøyet. For annet bruk er det fremdeles problemer som må løses før det er ett gunstig alternativ og for de fleste bruksområder tror jeg ikke de kommer.

I forhold til effektiviteten i batteriløsninger, så vil hydrogen aldri komme særlig nærmere selv over lang tid. For langdistanse fly må energitettheten i batteri komme opp til ca 5 kWh/kg (mot ca 12 kWh/kg for jetfuel). Dagens beste batterier ligger vel på ca 0,3 kWh/kg, så det er en lang vei, men allikevel i teorien ikke umulig.

Så vidt jeg vet så er det ikke teknologiske forhold som hindrer bruk av hydrogen til fly og skip og tyngre langtransport. Heller ikke økonomien er særlig dårlig sammenlignet med fossile løsninger.

Når jeg sitter og skriver dette, så kommer jeg på Oslo's hydrogenbussatsing som er et eksempel på umoden teknologi. Dette prosjektet fortsetter imidlertid og kommer kanskje på beina. Denne type buss er ellers bedre tjent med en batteriløsning.

stefse

Hydrogen i fly tror jeg man kan glemme de neste 50 år. Flybransjen er helt utrolig konservativ. Der bruker man fremdeles blybensin :o
Men det er positivt at det forskes, og jeg håper at dette kommer såsnart de har funnet en løsning som tilfredstiller alle sikkerhetskrav.
Skipsindustrien er mer fleksibel, men der er det regelverket det skorter på. De største skipene er også de som er vanskeligst å lage bestemmelser for.  For det første fordi de registrerer seg i en bekvemmelighetstat som ikke bryr seg om miljøet, kun inntektene de kan ha på å oppbevare noen papirer om båtene. Og for det andre fordi i IMO som er underlagt FN, som kunne innført noe verdensomspennende regelverk, blir alle resolusjoner blokkert av land som ikke bryr seg om miljøet, men som har masse olje å selge. Trolig blir det EU og evt. USA krav som vil drive frem hydrogenbasert nærskipsfart.
Antagelig er det enklere å starte med lastebiler og tog, men hvis batteriprisene begynner å flytte kost/nytte skjæringspunktet langt ut på kWh skalaen så kan man likegjerne gå rett på batteri.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på lørdag 01. april 2017, klokken 09:56
Hydrogen i fly tror jeg man kan glemme de neste 50 år. Flybransjen er helt utrolig konservativ. Der bruker man fremdeles blybensin :o
Men det er positivt at det forskes, og jeg håper at dette kommer såsnart de har funnet en løsning som tilfredstiller alle sikkerhetskrav.
Skipsindustrien er mer fleksibel, men der er det regelverket det skorter på. De største skipene er også de som er vanskeligst å lage bestemmelser for.  For det første fordi de registrerer seg i en bekvemmelighetstat som ikke bryr seg om miljøet, kun inntektene de kan ha på å oppbevare noen papirer om båtene. Og for det andre fordi i IMO som er underlagt FN, som kunne innført noe verdensomspennende regelverk, blir alle resolusjoner blokkert av land som ikke bryr seg om miljøet, men som har masse olje å selge. Trolig blir det EU og evt. USA krav som vil drive frem hydrogenbasert nærskipsfart.
Antagelig er det enklere å starte med lastebiler og tog, men hvis batteriprisene begynner å flytte kost/nytte skjæringspunktet langt ut på kWh skalaen så kan man likegjerne gå rett på batteri.

Jeg tror heller at det er du som er konservativ/reaksjonær enn bransjen! Dersom du tror at flybransjen bruker flybensin (høyoktan, vannfri bensin med høyt blyinnhold for å få opp oktantallet, brukes bare av stempelmotorer) så er du utrolig uvitende! Dagens fly som nærmest utelukkende er basert på gassturbiner (turbojet, turbofan, turboprop) bruker et parafinbasert drivstoff ofte kalt jetfuel.

EU's tålmodighet når det gjelder mangel på utvikling av mere klimavennlige løsninger for skip og luftfart er snart uttømt. Grunnene til at EU sliter, har du forklart godt.

stefse

#18
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 01. april 2017, klokken 13:31
Sitat fra: stefse på lørdag 01. april 2017, klokken 09:56
Hydrogen i fly tror jeg man kan glemme de neste 50 år. Flybransjen er helt utrolig konservativ. Der bruker man fremdeles blybensin :o
Men det er positivt at det forskes, og jeg håper at dette kommer såsnart de har funnet en løsning som tilfredstiller alle sikkerhetskrav.
Skipsindustrien er mer fleksibel, men der er det regelverket det skorter på. De største skipene er også de som er vanskeligst å lage bestemmelser for.  For det første fordi de registrerer seg i en bekvemmelighetstat som ikke bryr seg om miljøet, kun inntektene de kan ha på å oppbevare noen papirer om båtene. Og for det andre fordi i IMO som er underlagt FN, som kunne innført noe verdensomspennende regelverk, blir alle resolusjoner blokkert av land som ikke bryr seg om miljøet, men som har masse olje å selge. Trolig blir det EU og evt. USA krav som vil drive frem hydrogenbasert nærskipsfart.
Antagelig er det enklere å starte med lastebiler og tog, men hvis batteriprisene begynner å flytte kost/nytte skjæringspunktet langt ut på kWh skalaen så kan man likegjerne gå rett på batteri.

Jeg tror heller at det er du som er konservativ/reaksjonær enn bransjen! Dersom du tror at flybransjen bruker flybensin (høyoktan, vannfri bensin med høyt blyinnhold for å få opp oktantallet, brukes bare av stempelmotorer) så er du utrolig uvitende! Dagens fly som nærmest utelukkende er basert på gassturbiner (turbojet, turbofan, turboprop) bruker et parafinbasert drivstoff ofte kalt jetfuel.
Jeg snakker om en bensin kalt AVGAS100LL Ketill. Det er fremdeles mye stempelmotorer i sving i småfly, og faktisk også enkelte helikoptere, og der brukes det av en eller annen grunn fremdeles blytilsetting. >:(

Kerosenet JET-A/A-1/B inneholder heldigvis ikke bly..



Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på lørdag 01. april 2017, klokken 20:00
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 01. april 2017, klokken 13:31
Sitat fra: stefse på lørdag 01. april 2017, klokken 09:56
Hydrogen i fly tror jeg man kan glemme de neste 50 år. Flybransjen er helt utrolig konservativ. Der bruker man fremdeles blybensin :o
Men det er positivt at det forskes, og jeg håper at dette kommer såsnart de har funnet en løsning som tilfredstiller alle sikkerhetskrav.
Skipsindustrien er mer fleksibel, men der er det regelverket det skorter på. De største skipene er også de som er vanskeligst å lage bestemmelser for.  For det første fordi de registrerer seg i en bekvemmelighetstat som ikke bryr seg om miljøet, kun inntektene de kan ha på å oppbevare noen papirer om båtene. Og for det andre fordi i IMO som er underlagt FN, som kunne innført noe verdensomspennende regelverk, blir alle resolusjoner blokkert av land som ikke bryr seg om miljøet, men som har masse olje å selge. Trolig blir det EU og evt. USA krav som vil drive frem hydrogenbasert nærskipsfart.
Antagelig er det enklere å starte med lastebiler og tog, men hvis batteriprisene begynner å flytte kost/nytte skjæringspunktet langt ut på kWh skalaen så kan man likegjerne gå rett på batteri.

Jeg tror heller at det er du som er konservativ/reaksjonær enn bransjen! Dersom du tror at flybransjen bruker flybensin (høyoktan, vannfri bensin med høyt blyinnhold for å få opp oktantallet, brukes bare av stempelmotorer) så er du utrolig uvitende! Dagens fly som nærmest utelukkende er basert på gassturbiner (turbojet, turbofan, turboprop) bruker et parafinbasert drivstoff ofte kalt jetfuel.
Jeg snakker om en bensin kalt AVGAS100LL Ketill. Det er fremdeles mye stempelmotorer i sving i småfly, og faktisk også enkelte helikoptere, og der brukes det av en eller annen grunn fremdeles blytilsetting. >:(

Kerosenet JET-A/A-1/B inneholder heldigvis ikke bly..

Godt at du svarte, så får jeg anledning til å ta tilbake min dårlige og dumme karakteristikk av deg (konservativ/reaksjonær). Sånt kan i høyden brukes på et innlegg eller en setning!

Apropos brennstoff så er vi sikkert begge like godt orientert. Jeg tenker imidlertid at småfly og få helikoptre har et uendelig lite forbruk av bensin i forhold til annen luftfart. Jeg tenker på samme måte at min veteranbil på bensin, vil heller aldri være noe problem klimamessig.

stefse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 01. april 2017, klokken 22:31
Sitat fra: stefse på lørdag 01. april 2017, klokken 20:00
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 01. april 2017, klokken 13:31
Sitat fra: stefse på lørdag 01. april 2017, klokken 09:56
Hydrogen i fly tror jeg man kan glemme de neste 50 år. Flybransjen er helt utrolig konservativ. Der bruker man fremdeles blybensin :o
Men det er positivt at det forskes, og jeg håper at dette kommer såsnart de har funnet en løsning som tilfredstiller alle sikkerhetskrav.
Skipsindustrien er mer fleksibel, men der er det regelverket det skorter på. De største skipene er også de som er vanskeligst å lage bestemmelser for.  For det første fordi de registrerer seg i en bekvemmelighetstat som ikke bryr seg om miljøet, kun inntektene de kan ha på å oppbevare noen papirer om båtene. Og for det andre fordi i IMO som er underlagt FN, som kunne innført noe verdensomspennende regelverk, blir alle resolusjoner blokkert av land som ikke bryr seg om miljøet, men som har masse olje å selge. Trolig blir det EU og evt. USA krav som vil drive frem hydrogenbasert nærskipsfart.
Antagelig er det enklere å starte med lastebiler og tog, men hvis batteriprisene begynner å flytte kost/nytte skjæringspunktet langt ut på kWh skalaen så kan man likegjerne gå rett på batteri.

Jeg tror heller at det er du som er konservativ/reaksjonær enn bransjen! Dersom du tror at flybransjen bruker flybensin (høyoktan, vannfri bensin med høyt blyinnhold for å få opp oktantallet, brukes bare av stempelmotorer) så er du utrolig uvitende! Dagens fly som nærmest utelukkende er basert på gassturbiner (turbojet, turbofan, turboprop) bruker et parafinbasert drivstoff ofte kalt jetfuel.
Jeg snakker om en bensin kalt AVGAS100LL Ketill. Det er fremdeles mye stempelmotorer i sving i småfly, og faktisk også enkelte helikoptere, og der brukes det av en eller annen grunn fremdeles blytilsetting. >:(

Kerosenet JET-A/A-1/B inneholder heldigvis ikke bly..

Godt at du svarte, så får jeg anledning til å ta tilbake min dårlige og dumme karakteristikk av deg (konservativ/reaksjonær). Sånt kan i høyden brukes på et innlegg eller en setning!

Apropos brennstoff så er vi sikkert begge like godt orientert. Jeg tenker imidlertid at småfly og få helikoptre har et uendelig lite forbruk av bensin i forhold til annen luftfart. Jeg tenker på samme måte at min veteranbil på bensin, vil heller aldri være noe problem klimamessig.
Akseptert :)
Klimamessig er det vel ikke så stort problem, men blyet er ikke noe vi vil ha inn i kretsløpet. Det sier bare litt om luftfartsbransjen at man ikke anerkjenner andre additiver enn bly for å smøre stempelmotorene.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

AppleKnocker

Fjær i hatten til Musk. Er det ikke Fool Cells han kaller det?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA