Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: fra BMW i3 til Tesla Model 3

Startet av Up-grade, mandag 22. mai 2017, klokken 07:54

« forrige - neste »

Up-grade

Utfordring med elbil og bremser er ikke akkuratt noe nytt. Jeg har også et par utfordringer med bremsene.
Det første problemet jeg har er at overgang mellom regenerering og mekaniske bremser enkelte ganger kan være ganske urovekkende. Rett før jeg skal stoppe helt, er det som om jeg mister føling i pedalen som blir litt myk og bremsene tar ikke som foventet. Litt avhengig av fart og hvor hardt det blir trykt på pedalen så kommer det et lite napp i bremsene og jeg har bremsekraft igjen. Dette har skjedd fra den var ny, men var ikke så alvorlig i begynnelsen. Det skjer helst i begynnelsen av turen eller hvis det er "lenge" siden de mekaniske bremsene har blitt brukt. I det siste virker det som dette har blitt værre, har hatt et par episoder hvor det har tatt litt lengere tid før bremsene tar enn tidligere. Er det noen andre som har hatt tilsvarende problemer på e-UP?

Gjorde et kjapt søk på forumet og det kunne se ut som leaf har slitt med noe av det samme.

Jeg har nå hatt bilen i godt over 3 år og den har rundet 100000km med god margin. Mesteparten av kjøringen er pendling på E18 frem og tilbake til jobb. På grunn av dette trenger jeg nesten ikke bruke de mekaniske bremsene hvis jeg kjører helt vanlig. Jeg har hvert veldig bevist på dette og har prøvd å bremse hardt i begynnelsen av hver tur når batteriet er fullt. Ellers har jeg funnet ut at eneste måten å få bremset uten regenerering er å sette bilen i N og bremse samtidig som gasspedalen holdes svakt inne.

Selv med dette fokuset på bremsene, har jeg også slitt med at bremsene ikke har blitt slitt ut mot yttersiden av skivene. Det er 1-2cm av annleggsflaten som ikke blir bremset nok, slik at rust har bygget seg opp og resten av skiven blir fortere slitt. Jeg tok dette opp når jeg hadde den inne til service ved 60000km og de avviste at det var noe galt med bremsene, men at jeg måtte regne med å bytte dem før EU-kontroll.

Siste problemet er at tromlene bak ofte har låst seg i løpet av natta, og mest sannsynlig ligger litt innpå i begynnelsen av turen og stjeler rekkevidde. Har stort sett løsnet greit når jeg starter å kjøre så har ikke brydd meg så mye med det. Håndbrekket funker heller ikke så bra lenger.

Jeg har kjøpt inn nye skiver og klosser som ligger klart og håper at en skikkelig overhalling med bytte av deler, litt rensing, smøring og justering vil hjelpe. Hvordan jeg skal unngå de samme problemene videre er ikke jeg sikker på.

Noen som vet om Volkswagen verksteder gjør noe som helst med bremsene annet enn å kikke på dem på service?
Tungsten silver e-up!

Caspar

Dette er kjent tema fra Think. Jeg har kjørt Think siden 08 og har hatt samme problem. I Thinken kan du slå av regen og bremse som vanlig, men etter en vinter i Oslosaltet så ser ikke skivene spesielt bra ut. Jeg tror vi må ta høyde for litt ekstra vedlikehold på bremsene i en elbil. Nå kjører jeg også Eup og planlegger å pusse/fri opp/ smøre anleggsflater etc. på bremsene i forbindelse med hjulskift.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Up-grade

En liten oppdatering. Det viste seg at ting ikke var helt som det skulle med mine bremser. Jeg skulle se på hvorfor håndbrekket ikke fungerte og jekket opp hjulene bak.  Når jeg prøvde å rotere på hjulene fikk jeg nesten ikke rikket dem. Ikke rart jeg har lagt merke til at rekkevidden har blitt kortere denne vinteren. Tok av den ene trommelen og skjønte straks hvorfor bremsepedalen føltes så rar ved et par annledninger. Bremsesylinderen hadde lekk og det var en god blanding av bremseveske og bremse støv som gjorde at alt satt fast bak der.

Nå har verkstedtime blitt bestilt og det skal bli spennende og se hvor mye bedre rekkevidden blir etterpå.
Tungsten silver e-up!

Robert Sund

For å unngå rust der bremseklossene ikke pusser anleggsflaten ren bruker mange sink spray. Denne slites bort der klossene subber inntil, men der er jo problemet mindre også.

Problemet blir også mindre hvis man kjøper bremseskiver med belegg som beskytter alle flater klossene ikke ligger inntil. Akkurat som med sinkspray slites dette belegget bort der bremseklossene ligger inntil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA