Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette normalt etter 1800 km?

Startet av Mippen, fredag 19. mai 2017, klokken 18:39

« forrige - neste »

turfsurf

#15
Du skriver at det er vanskeligere å slukke brann i en elbil enn i en fossil. Hvorfor?

Edit:ser du har vært og redigert den opprinnelige posten din. Omskrivning av historien er uredelig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

#16
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. mars 2017, klokken 19:47
Edit:ser du har vært og redigert den opprinnelige posten din. Omskrivning av historien er uredelig.
Siden du missforsto hva jeg skrev ville jeg gjøre det klarere.

Hva jeg mente burde være lett å forstå ut fra sammenhengen i denne tråden som handler om en ny metode for slukking av brann i batterier.
Ingen endring av meninginnhold, bare en presisering av hensyn til de som liker å missforstå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

OK, jeg ville bare korrigere siden posten din kunne misforstås.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

goggo

#18
Det som slår meg som veldig positivt er at brannvesener og private firmaer nå endelig jobber med dette som en utfordring som de vil løse, og ikke lenger setter seg på bakbeina og sier at elbiler må forbys.

Det er ikke lenge siden bransjen ikke ville bruke vann for å kjøle/slukke branner i elbiler, selv om dette internasjonalt har vært den anerkjente metoden i flere år.
Var det ikke Teslaen på Brokelandsheia som de ikke ville bruke vann på?

Og så var det den "demonstrasjonen" der de tok en Indisk Tata elbil prototyp  fra rundt 2009 (som aldri ble  serieprodusert eller typegodkjent) og slapp den fra en mobilkran for å vise hvor farlig det er å ha moderne biler som E-Golf og BMW I3 og alle de andre i trafikken....
"Elbiler må forbys" mente vel brannetatene på det tidspunkt, og det var da bare noen måneder siden.

Men nå har altså trenden snudd, og i denne tråden har vi sett linker til 2 forskjellige positive tiltak som viser at det er fullt mulig å håndtere elbil branner hvis bare viljen er tilstede. 
Dette er jo kjempebra
  ;D ;D

Brannetatene i Norge burde forøvrig vurdere å reise til USA for å være med på opplæring og erfaringsutveksling hos NFPA, de har jobbet med  elbil/hybrid rescue og brannslukking i mange år nå.
http://www.nfpa.org/ og http://www.evsafetytraining.org/


mvh
Hugo


EDIT:  Jeg kom til å tenke på den berømte Red Adair som reise verden rundt og slukket oljebranner på 80 tallet.  Jeg jobbet selv i oljebransjen da, og husker hvordan vi så opp til en slik kar som egenhendig løste problemer som bransjen sa var helt umulig å løse.
https://no.wikipedia.org/wiki/Paul_Adair
Det vi trenger er en elbilens Red Adair, som kan reise verden rundt og lære opp brannfolkene hvordan man håndterer elbil branner :)
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

knut.aulie

Sitat fra: goggo på søndag 12. mars 2017, klokken 09:39
Det vi trenger er en elbilens Red Adair, som kan reise verden rundt og lære opp brannfolkene hvordan man håndterer elbil branner :)
Enig i veldig mye av det du skriver, men heller enn å fokusere for mye på et forholdsvis lite problem. Hadde det vært fint om en lar teknikken få utvikle seg litt videre.
Solid state batterier er på vei og vil fjerne problemet. Så brann i elbil vil antageligvis forsvinne. [emoji56][emoji1360]



goggo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. mars 2017, klokken 13:44
men heller enn å fokusere for mye på et forholdsvis lite problem. Hadde det vært fint om en lar teknikken få utvikle seg litt videre.
Solid state batterier er på vei og vil fjerne problemet. Så brann i elbil vil antageligvis forsvinne. [emoji56]

Jeg er ikke enig i at det er et lite problem i dag. Det er tusenvis av parkeringsplasser i fellesgarasjer i Norge i dag hvor det ikke tillates lading av elbiler på grunn av at man er redd for følgene av en elbil brann.
Og noen få steder er det til og med forbudt å parkere elbiler hvis jeg har skjønt det riktig.

Derfor er det viktig at opplæring av brannpersonell, standardisering av slokkemetoder og slike ting gis høy prioritet allerede nå.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

NilsG

@Goggo.
Ser du har noen friske påstander om "brannvesenet" i et av dine innlegg. Har du noe som helst belegg for disse?
Var du f. eks til stede på Brokelandsheia og vet hvilken situasjon som var der. Vet du hvor mye vann de hadde tilgjengelig? Vet du hvilken bakgrunn de brannfolka hadde? (Et tips, ca 3 av 4 brannmannskaper i Norge jobber deltid og har full jobb ved siden av...)

Tataen i Skien, var du der? Det var jeg, og kjenner meg overhode ikke igjen i det du påstår. Man viste f.eks veldig godt hvor lett det var å slukke brannen i batteriene, men også at dersom man ikke hadde varig kjøling så ville de retenne. Grunnen til at disse ble brukt var at man rett og slett fikk de. Battericellene i seg selv samsvarer med det som finnes i andre elbiler, selve bilen derimot kan vi glemme raskest mulig.

Kjenner mange brannfolk med elbil, flere av de har hatt det i mange år, så hvor påstanden for at "brannvesenet vil forby elbil" bør du pakke i en skuff og aldri finne fram igjen. Var det en del brannfolk som var skeptiske, sågar til og med litt redde? Ja selvfølgelig! I snitt er ikke brannfolk veldig forskjellig fra resten av befolkningen, så når vi ser på den "massive motstanden" som var tidligere så var selvsagt også brannfolk representert blant disse. Det ble formidlet svært varierende "kunnskap" og skremselspropagandaen var stor, også blant en del brannfolk.

Er det utfordrende med brann i elbil? Tja, det er i hvert fall andre utfordringer enn hva man har hatt tidligere. Derfor er det viktig med kunnskapsutvikling hele tiden, noe dette er et eksempel på.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

elektrolux

#22
I en annen tråd nevnes hurtigkobling for vann slik at slukkemiddel kan benyttes mye mer effektivt.

Tankene går da til ny generasjon ladestasjoner med ladepistol som i tillegg til strøm også har vannslanger.

Sett bilen på lading, og hvis den tar fyr tilføres automatisk vannet og slukker branntilløpet.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA