Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1000 brukere på forumet!

Startet av Tony, søndag 30. januar 2011, klokken 08:01

« forrige - neste »

Tony

Hei.
Jeg planlegger vannservice på saxon snart, og ser mange steder på forumet at det er viktig for batteriene å oppnå 25c.
Nå har jeg ikke en varm garage, så jeg lurte på om det er noen som har utført service i -10 exsempel?
Og hvor lenge må batteriene ha 25c?
Har sett noen snakker om vifteovn på kjøleveske-beholderen.
Hva med temperaturen på vannet som helles på, kanskje ikke så viktig.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

hkaspenberg

Sitat fra: Tony på mandag 10. januar 2011, klokken 08:56
Hei.
Jeg planlegger vannservice på saxon snart, og ser mange steder på forumet at det er viktig for batteriene å oppnå 25c.
Nå har jeg ikke en varm garage, så jeg lurte på om det er noen som har utført service i -10 exsempel?
Og hvor lenge må batteriene ha 25c?
Har sett noen snakker om vifteovn på kjøleveske-beholderen.
Hva med temperaturen på vannet som helles på, kanskje ikke så viktig.
Igår var det mildvær i Oslo så jeg sørget for å gjøre vannservice på Tupper (som er Think), og hadde ikke noe problem å få temperaturen opp i 25 grader etter omlag 30Ah overlading. Tror ikke det burde være noe problem på PSA heller, men det går an å hjelpe på med å sette en vifeovn på radiatoren.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

#2
Det er nok ikke noe problem å få opp temperaturen på batteriene.
Problemet i minusgrader er at fylleslangene er frosset så du får ikke vannet inn i batteriene (særlig de bakre). Jeg måtte en gang improvisere ved å lage tilførsel direkte i 11er kassen. Sist jeg fyllte lot jeg en vifteovn blåse under bilen hele natten - i kald garasje (og hadde "direkte'n" i bakhånd).
Vannet du fyller på skal ikke være for kaldt !! (romtemp - 25 grader). Jeg setter dunkene på badegulvet over natten.


PS: ble litt i tvil, men forutsetter at du vet at det er ikke bare at tempen på batteriene skal være 25gr, du skal kjøre et spesiellt ladeprogram for å varme dem opp. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Saxo

Hei !
Jeg har utført vannservice av en Saxo i Trondheim på vinterstid. Jeg har stått i ikke oppvarmet garasje og slitt litt med at service lade sekvensen har blitt avbrutt (Benytter EV-lite). Jeg tror dette skyldes at den indre motstanden på batteriene er høyere i kulda og at jeg har nådd maks spenning på batteripakken for hurtig >140 volt. Jeg har imidlertid klart å fullføre vannfyllingen vha ballanseringsladings modusen. Denne modusen leverer litt mindre strøm og jeg klarte da fint å oppnå batteritemperatur på 25 grader uten at spenningsnivået blir for høyt. Her måtte jeg imidlertid følge med da denne modusen ikke avslutter slik som service lade sekvensen med å puls lade hver 30 min for å holde batteriet varmt inntill at man fyller vann. Man vil også se at spenningen faller litt på slutten av ladingen når temperaturen på batteripakken er riktig.

I tilegg til overnevnte fyrte jeg opp en varmeovn i garasjen for å holde temperaturen over 0 grader for å sikkre meg mot fryste påfyllings slanger.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Gaute

Jeg prøvde meg nå rett før jul i ca 16 minus grader.  Hadde utstyrt meg med vifteovn som blåste på radiator.  Etter at Ev lite hadde stått på hele natta hadde jeg bare + 2 grader på morgenen.  Flyttet deretter hele prosessen innendørs og fikk fullført etter å ha gjentatt ladeprogrammet.  Det du nevner med at Ev-lite ikke fullfører prosessen har jeg også opplevd.  Nå sist fyllte jeg bare vann på fordi jeg hadde 22 grader på batteriene og det samme på vannet.  Forrige gang det sviktet oppførte den seg riktig etter å  ha foretatt en initiallading.  OBS - det er trolig ikke Ev -lite som svikter, den er jo bare et tastatur og skjerm for computeren som er i bilen.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

#5
Sitat fra: Gaute på tirsdag 11. januar 2011, klokken 20:44
OBS - det er trolig ikke Ev -lite som svikter, den er jo bare et tastatur og skjerm for computeren som er i bilen.
Skulle til å si det samme.

Jeg har opplevd at det har stoppet 2 ganger av alle mine vannfyllinger med EV-lite - i plussgrader. Og med stoppet mener jeg da at bilen har fått en vanlig lading til 100% isteden - til tross for at EV-lite viser * for maintenance charge.
Da har jeg bare utsatt vannfyllingen en dag eller to. Jeg liker ikke å kjøre maint-charge fra 100%
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tony

Sitat fra: Saxo på mandag 10. januar 2011, klokken 14:36
Hei !
Jeg har utført vannservice av en Saxo i Trondheim på vinterstid. Jeg har stått i ikke oppvarmet garasje og slitt litt med at service lade sekvensen har blitt avbrutt (Benytter EV-lite). Jeg tror dette skyldes at den indre motstanden på batteriene er høyere i kulda og at jeg har nådd maks spenning på batteripakken for hurtig >140 volt. Jeg har imidlertid klart å fullføre vannfyllingen vha ballanseringsladings modusen. Denne modusen leverer litt mindre strøm og jeg klarte da fint å oppnå batteritemperatur på 25 grader uten at spenningsnivået blir for høyt. Her måtte jeg imidlertid følge med da denne modusen ikke avslutter slik som service lade sekvensen med å puls lade hver 30 min for å holde batteriet varmt inntill at man fyller vann. Man vil også se at spenningen faller litt på slutten av ladingen når temperaturen på batteripakken er riktig.

I tilegg til overnevnte fyrte jeg opp en varmeovn i garasjen for å holde temperaturen over 0 grader for å sikkre meg mot fryste påfyllings slanger.
Hvor lenge gikk balance charge da?
Jeg forsøket på lørdag med værmelding om plussgrader og varmeovner på fra fredag, men klarte en max temp på 7c.(yr bommet med en dag:=)
Og da gikk EV-liten over på Balance charge av seg selv. Så forsøkte jeg i går i oppvarmet garage men fikk kunn 15c selv etter 6 timer.
Også denne gange gikk den over i balance charge. Og etter manualen skal refill water lampen lyse når den er ferdig, noe som ikke skjer.







Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Saxo



Sitat fra: Tony på tirsdag 25. januar 2011, klokken 09:38
Sitat fra: Saxo på mandag 10. januar 2011, klokken 14:36
Hei !
Jeg har utført vannservice av en Saxo i Trondheim på vinterstid. Jeg har stått i ikke oppvarmet garasje og slitt litt med at service lade sekvensen har blitt avbrutt (Benytter EV-lite). Jeg tror dette skyldes at den indre motstanden på batteriene er høyere i kulda og at jeg har nådd maks spenning på batteripakken for hurtig >140 volt. Jeg har imidlertid klart å fullføre vannfyllingen vha ballanseringsladings modusen. Denne modusen leverer litt mindre strøm og jeg klarte da fint å oppnå batteritemperatur på 25 grader uten at spenningsnivået blir for høyt. Her måtte jeg imidlertid følge med da denne modusen ikke avslutter slik som service lade sekvensen med å puls lade hver 30 min for å holde batteriet varmt inntill at man fyller vann. Man vil også se at spenningen faller litt på slutten av ladingen når temperaturen på batteripakken er riktig.

I tilegg til overnevnte fyrte jeg opp en varmeovn i garasjen for å holde temperaturen over 0 grader for å sikkre meg mot fryste påfyllings slanger.
Hvor lenge gikk balance charge da?
Jeg forsøket på lørdag med værmelding om plussgrader og varmeovner på fra fredag, men klarte en max temp på 7c.(yr bommet med en dag:=)
Og da gikk EV-liten over på Balance charge av seg selv. Så forsøkte jeg i går i oppvarmet garage men fikk kunn 15c selv etter 6 timer.
Også denne gange gikk den over i balance charge. Og etter manualen skal refill water lampen lyse når den er ferdig, noe som ikke skjer.








Det er en stund siden jeg utførte dette nå da jeg har har rutine på å få utført vannfylling mens det er varmt i været. Slik jeg husker det (vedlikeholdslogg) utførte jeg vedlikeholdsladingen på følgende vis: Startet vedlikeholdslading når batteriet var mindre enn 20% kl 2200. Etter 9.5 timer (kl 07.30) ser jeg at vedlikeholdsladningen er stoppet og at det er ladet 16 kWh, spenning 144 V ,13 grader C vann temp. Startet ballanseringslading. Etter at jeg totalt har ladet 21 kWH (5kWh med ballansering) hadde jeg 24 gradr C og en spenning på 178 V. Har ikke notert antall timer på sistnevnte men det gir seg selv iht kWh. Jeg tror det er viktig å utføre alt i en sekvens slik at batteri pakken ikke kjøles ned for mye etter avbrutt vedlikeholdslading.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Saxo

#8
 
[/quote]
Og da gikk EV-liten over på Balance charge av seg selv. Så forsøkte jeg i går i oppvarmet garage men fikk kunn 15c selv etter 6 timer.
Også denne gange gikk den over i balance charge. Og etter manualen skal refill water lampen lyse når den er ferdig, noe som ikke skjer.
[/quote]

Jeg har en enkel Claes Olson strøm/effekt måler inn.stallert når jeg utfører lading & vedlikeholdslading. Min erfaring er at på vinterstid avbrytes vedlikeholdsladingen på grunn av at spenningen på batteri pakken blir for høy >180 V på grunn av høy indre motstand. Etter at dette skjer ser det tilsynelatende ut som om du er i ballanseringslading da Ev-Lite har ett kryss på "ballance charge". Hos meg har jeg registrert at den i praksis ikke er aktiv (Ingen strøm). For å komme ut av denne modusen der EV-Lite melder at ballanse lading er aktiv har jeg resatt "bilen" ved å ta ut "shunter" ved batterikasse i motorrom. Deretter aktivert ballanserings lading på nytt fra EV-lite.

Lys for vannfylling vil ikke opptre dersom vedlikeholdslading blir avbrutt. Den vil heller ikke opptre etter at ballanseringslading er utført. Det viktige her er imidlertid at du har 25 grader på batteripakken før du fyller vann.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

elektrolux

Sitat fra: Saxo på tirsdag 25. januar 2011, klokken 14:32
Min erfaring er at på vinterstid avbrytes vedlikeholdsladingen på grunn av at spenningen på batteri pakken blir for høy >180 V på grunn av høy indre motstand.

En kamerat har en P106 som går opp i over 188V og følgelig må det en extern lader til for vedlikeholdslading.

Bilens egen lader kutter ut på ca 180V
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA