Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lyktespylerdeksel falt av - garantisak?

Startet av elo1973, tirsdag 04. april 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

elo1973

Hei

Har en ny Nissan Leaf 30kWt i bestilling. Etter å ha orientert meg litt ser jeg at ladning på 16A/3,3kW uansett krever ladeboks med egen kurs så må uansett ha en elektriker på besøk for opplegg til ny kurs. Spørsmålet mitt er derfor om råd til valg av ladeboks.
Jeg har så godt som nytt sikringsskap 400V i kort avstand fra carport og i utgangpunktet vil jo valget være relativt enkelt da Leaf kun kan nytte 16A eller 32A enfas. Jeg må sannsynligvis uansett oppgradere hovedsikringene til 50A for å kunne kjøre 32A, men dette er en relativt beskjeden kostnad.  Spørsmålet er jo derfor om det finnes tungtveiende argumenter for å like gjerne kjøpe en boks som takler 3-fase, selv om dette i overskuelig fremtid ikke er nødvendig for min egen del? Har for øvrig fått tilbud på både Saltoboks (16A/32A) og Amtron (16A/32A). Er det noen fornuftig grunn til at Amtron er dobbelt så dyr som Salto? Er det evt noen andre bokser jeg burde vurdere?

Har som sagt en Leaf i bestilling med 3,3kW, men er det egentlig noen grunn til ikke å gjøre om bestilling til en med 6,6kW når jeg uansett må ha nytt opplegg og ladeboks som takler dette?

Vollis47

Selv om jeg har hatt en Nissan eNV200 med 6,6 kW lader som aldri ble utnyttet, vil jeg nok anbefale den større laderen og legge opp til 32 A 3fase. Jkirkebo har en fin og rimelig ladestasjon (husker ikke navnet) og Zaptec er et annet godt alternativ, men dyrere.

Begge disse vil være gode valg i tilfelle du i fremtiden trenger to ladeplasser. Og derfor gå for 400 V 32 A 3-fase!
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: elo1973 på mandag 30. januar 2017, klokken 09:15
Hei

Har en ny Nissan Leaf 30kWt i bestilling. Etter å ha orientert meg litt ser jeg at ladning på 16A/3,3kW uansett krever ladeboks med egen kurs så må uansett ha en elektriker på besøk for opplegg til ny kurs. Spørsmålet mitt er derfor om råd til valg av ladeboks.
Jeg har så godt som nytt sikringsskap 400V i kort avstand fra carport og i utgangpunktet vil jo valget være relativt enkelt da Leaf kun kan nytte 16A eller 32A enfas. Jeg må sannsynligvis uansett oppgradere hovedsikringene til 50A for å kunne kjøre 32A, men dette er en relativt beskjeden kostnad.  Spørsmålet er jo derfor om det finnes tungtveiende argumenter for å like gjerne kjøpe en boks som takler 3-fase, selv om dette i overskuelig fremtid ikke er nødvendig for min egen del? Har for øvrig fått tilbud på både Saltoboks (16A/32A) og Amtron (16A/32A). Er det noen fornuftig grunn til at Amtron er dobbelt så dyr som Salto? Er det evt noen andre bokser jeg burde vurdere?

Har som sagt en Leaf i bestilling med 3,3kW, men er det egentlig noen grunn til ikke å gjøre om bestilling til en med 6,6kW når jeg uansett må ha nytt opplegg og ladeboks som takler dette?

Legg opp 3-fase når du først er igang. Prisforskjellen er minimal, og 3x16A 400V blir nok den nye "standarden" på elbilladere i Europa etterhvert. Strømstyrken begrenses av hovedsikringen, jeg ville nok ikke gått over 3x25A med 3x50A inntak.

Hvis du ikke har hastverk kan du jo se på EcoLite-ladestasjonen som jeg selger. Den takler 3-fase. Leveringstiden er en drøy måned pr. nå.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Med 3x16A, får du ikke da uansett max 16A, altså 3,3kw inn på Leafen?
Det samme gjelder vel da også majoriteten av dagens elbiler, som bruker kun 1 fase, selv med type2 plug..?
Altså Leaf, Ioniq, Soul, Golf, Up..
Av de jeg kommer på er vel bare Zoe, B-klasse, Tesla og mulig i3 som kan benytte 3-fas?

Lading på 16A på 24kwh Leaf gir ca 16-20% pr time.
På din 30kwh får du vel ca 11-15% pr time.
Altså ingen problem med lading over natta hvis batteriet rekker mer enn nok til en dag.
Men må man trekke opp noe nytt uansett ville jeg også tenkt litt mer fremsiktig.
Stikker man hjemom en snartur, og MÅ lade er det ikke nevneverdig vits å plugge inn med 3,3kw, men monner fort med 6,6  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Myrvang

Har du bestilt med 6,6kw lader legger du opp ladestasjon som leverer 6,6. Har du bestilt med 3,3 holder det å legge opp opplegg med 230V, 16A, men skal du uansett legge opp nytt så er det fremtidsrettet å klargjøre for større effekt til evt neste bil.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

nr1rayner

Sitat fra: Myrvang på tirsdag 31. januar 2017, klokken 15:25
men skal du uansett legge opp nytt så er det fremtidsrettet å klargjøre for større effekt til evt neste bil.

Helt klart og helt enig.
Men vil det si 3 fas 16A eller 32A 1 fas?
Si min forrige kommentar  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elo1973

Hei, følger opp mitt eget spørsmål med hva jeg landet på.
Gjorde om bestillingen til 6,6kW da kanskje ikke er kritisk ift nåværende bruk, men antar det vil komme situasjoner hvor dette vil være kjekt. På installasjonssiden blir det derfor lagt opp 32A kurs, med nye hovedsikringer på 3x50. Saltoboksen "strupes" til 28A (6,6kW) da det kan bli litt i grenseland ved evt tilkobling av bil som kan nyttegjøre seg 32A.
Trefas gidder jeg ikke i denne omgang da jeg ikke har noen mulighet til å utnytte dette i overskuelig fremtid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nr1rayner

Så lenge man har mulighet til å utnytte 6,6kw mener jeg da man har strøm i massevis.
Skulle vel ta noe sånt som 5-6 timer å lade fra helt tomt til (nesten) helt fullt på en 30kwh, og helt tom er man (nesten) aldri.
Selv en 60kwh lades jo fra tomt til fullt på omtrent 10 timer, altså "over natta" for de fleste, og da med rekkevidde mer enn nok for de nærmeste dagene for de fleste  :+1:

Trenger man raskere lading finnes det hurtigladere.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

vartli

Siden det mest sannsynlig må legges ny kabel er det vel like godt å installere kabel for trefase, i det minste sjekke ekstrakostnaden. Jeg fikk satt opp en liten underfordeling i garasjen med 40A trefas sikring i hovedsikringsskap. Er kanskje heldig som har 63A 400V inn. Fikk satt i jordfeilbryter og en enkel kurs med 16A enfas for lading til nåværende bil. Ved bil som trenger mer strøm er det bare å be elektriker komme med ny sikring og en kort kabel til lader.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Trekkoppbil

Sitat fra: elo1973 på mandag 30. januar 2017, klokken 09:15
Hei

Har en ny Nissan Leaf 30kWt i bestilling. Etter å ha orientert meg litt ser jeg at ladning på 16A/3,3kW uansett krever ladeboks med egen kurs så må uansett ha en elektriker på besøk for opplegg til ny kurs.
Det kan muligens være grunner til at du trenger det, men 16A lading er vel vanlig å ta fra husholdningskontakter eller industrikontakter på som vanligvis er på 16A. Har du f.eks en rød industrikontakt, så kan den være grei å lade fra. Da trenger du å ha passende støpsel på EVSE, eller en overgang.
Dersom bilen er på 3,6kw så har den nok kapasitet til å suge litt mer enn 16A, men ikke så mye mer.
Skal man sette opp ladeboks, så ville jeg vurdert en DC boks på ca 10-12 kw: https://emotorwerks.com/17-dc-charging-systems

Kårepåsporet

Har du tenkt å fortsette å bo der du bor, og har råd til det, kjør på!
Må inntaket oppgraderes, så kan du være heldig: Jeg måtte bare bytte inntakssikringer fra 3x35 til 3x50 A.

Når jeg bygget garasjen i 2008 hadde jeg absolutt ingen tanker om å kjøpe elbil! Da la jeg opp 3x16 A.
Men jeg la opp en ny kurs på 3x32A og angrer absolutt ikke på det. Spesielt siden jeg ikke har tilgang til hurtiglader nær hjemmet, har en i hver retning: Ene veien totalt 8 km kjøring o halv time ferje, andre veien 90 km kjøring og 10 min med ferje så da er det greit å være selvhjulpen....
Men 6,6 eller 7,2 kW lader er alltid kjekt å ha.....selv om Nissan forhandleren sier at det ikke er nødvendig og at nesten ingen kjøper det.....det sa de i 2014, og samme selger sier det samme i 2017....muligens utdatert?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA