Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av Sarah, torsdag 11. mai 2017, klokken 09:00

« forrige - neste »

nr1rayner

Sitat fra: PionerThink på torsdag 02. mars 2017, klokken 22:33
ZOE 240km eller Leaf 24 Kwh
Begge vil jo duge mer enn godt nok for 10 mil kjøring pr dag året rundt :P

Nei, det vil de IKKE! Hvis man har lading i begge ender, ja, men ellers, nei.
Sommeren, ja, men vinteren, nei.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ebe

24kwh leaf fungerer ikke til 100km pr dag nei, det tror jeg alle med en slik bil kan skrive under på.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

HCO

Sitat fra: nr1rayner på fredag 03. mars 2017, klokken 09:23
Sitat fra: PionerThink på torsdag 02. mars 2017, klokken 22:33
ZOE 240km eller Leaf 24 Kwh
Begge vil jo duge mer enn godt nok for 10 mil kjøring pr dag året rundt :P

Nei, det vil de IKKE! Hvis man har lading i begge ender, ja, men ellers, nei.
Sommeren, ja, men vinteren, nei.

Jeg vil hevde at Zoe 240 klarer 10 mil året rundt, men bare såvidt på de verste dagene og bare hvis man ikke kjører mange av disse milene på motorvei. På det verste har jeg målt 0,98% av batteriet forbrukt pr. km. Legger man til at Zoe kan gå inntil 2 mil etter at det er "tomt" så bør 10 mil normalt gå greit.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

jkirkebo

Sitat fra: THE på fredag 03. mars 2017, klokken 08:44
- Tesla. Kostbart alternativ, som heller ikke fungerer som eneste bil for oss. Vi trenger tilhengerfeste, og har også behov for skiboks da vi har med oss 4 par slalåmski og 4 par langrennski stort sett hele vinteren. En S100D med mulighet for å trekke tilhenger hadde løst problemet.

Tesla Model X kommer med hengerfeste og 6-seter utgaven har god plass i midten til bager med ski så lenge du klarer deg med 4 personers kapasitet samtidig med at skiene fraktes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Luftventil

Sitat fra: Sarah på torsdag 02. mars 2017, klokken 22:00
Takk for svarene!

Ang. rekkevidden: vi kommer nok til å kjøre minimum 10 mil per dag.. og ha elbilen som eneste bil. Hva er lurest å gjøre da tror dere?

Vi har sett på zoe med 400 kwh.. men er redd det er et dumt kjøp mtp ytterligere økt rekkevidde på andre biler som snart lanseres, f.eks. opel ampera-e? Vil man da få solgt zoe igjen uten for stort tap? Lønner det seg å heller kjøpe bensinbil og vente med el til rekkevidde på 500 er vanlig? Dette kan vi ca ingenting om som dere nok har skjønt allerede  ;)

Uansett hvilken elbil dere kjøper vil det være mye mer lønnsomt enn å kjøpe fossilbil. Med minimun 10 mils kjørelengde hver dag vil dere spare masse penger på å kjøre elektrisk bil! Anbefaler dere å kjøpe en bil med oppgitt rekkevidde på minimum 20 mil, da kommer dere til å bli strålende fornøyd.

Nye E-Golf, i3 med største batteri, Zoe og Ioniq er alle gode alternativer. Ampera-E også, men der er ventetiden fra bestilling lang.   
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

nr1rayner

@HCO
Det er mulig, men så små marginer bør man ikke unne seg.
Sikkert temmelig slitsomt for batteri også, full lading og utlading hver dag..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. mars 2017, klokken 11:03
Tesla Model X kommer med hengerfeste og 6-seter utgaven har god plass i midten til bager med ski så lenge du klarer deg med 4 personers kapasitet samtidig med at skiene fraktes.
5 seteren er vel like egnet til 4 pluss ski. Eller man kan ha seks personer i bilen og takboks på hengerfestet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. mars 2017, klokken 21:56
Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. mars 2017, klokken 11:03
Tesla Model X kommer med hengerfeste og 6-seter utgaven har god plass i midten til bager med ski så lenge du klarer deg med 4 personers kapasitet samtidig med at skiene fraktes.
5 seteren er vel like egnet til 4 pluss ski. Eller man kan ha seks personer i bilen og takboks på hengerfestet.

5-seteren duger vel mye dårligere, får ikke like bra plass til ski og personene i baksetet må sitte klint inntil hverandre samt at den i midten får dårlig takhøyde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Sitat fra: HCO på fredag 03. mars 2017, klokken 10:00
Sitat fra: nr1rayner på fredag 03. mars 2017, klokken 09:23
Sitat fra: PionerThink på torsdag 02. mars 2017, klokken 22:33
ZOE 240km eller Leaf 24 Kwh
Begge vil jo duge mer enn godt nok for 10 mil kjøring pr dag året rundt :P

Nei, det vil de IKKE! Hvis man har lading i begge ender, ja, men ellers, nei.
Sommeren, ja, men vinteren, nei.

Jeg vil hevde at Zoe 240 klarer 10 mil året rundt, men bare såvidt på de verste dagene og bare hvis man ikke kjører mange av disse milene på motorvei. På det verste har jeg målt 0,98% av batteriet forbrukt pr. km. Legger man til at Zoe kan gå inntil 2 mil etter at det er "tomt" så bør 10 mil normalt gå greit.
Leaf (og de andre kortrekkeviddebilene med rundt 200 NEDC) fungerer, men jeg ville ikke anbefalt en slik bil ved 10 mil fast kjøring.

Vi har pendlet 10 mil på motorvei med en Leaf i 1.5år, og det går året rundt. Men krever kompromisser som man kan bli litt lei (gjelder spesielt kvinnelige medlemmer av husstanden). Det var noe av bakgrunnen til at vi byttet til en Zoe med 41kwh batteri. Da kan man glemme batteriet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sylwester

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 03. mars 2017, klokken 22:25
...
Leaf (og de andre kortrekkeviddebilene med rundt 200 NEDC) fungerer, men jeg ville ikke anbefalt en slik bil ved 10 mil fast kjøring.
...

Og da snakker du om 10 mil en vei, 2x5 mil med parkering i oppvarmet garasje eller 2x5mil med parkering i kulda og 1 oppvarming via app?
Hvordan vil regnskapet se ut hvis det viser seg å være 5 turer av 2 mil? Bilen min bruker 1/3 av forbuker på forvarming. Jeg kjører aldri mer enn 48km mellom ladinger og da har jeg ca. 20% igjen, riktignok med en 1gen, men jeg tviler på at en 30kWh klarer 10 mil med mitt kjøremønster.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Krok

Vi har akkurat bestilt vår første elbil. Det beste rådet vi fikk var å låne bil over noen dager og sjekke om den fungerer. Lykke til!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA