Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbruk på motorvei kontra Model S

Startet av Terje Årlie, mandag 04. september 2017, klokken 18:34

« forrige - neste »

Terje Årlie

Er alle fakta i denne artikkelen korrekte?
http://blogg.fortum.no/trenger-jeg-ladestasjon-til-elbilen-hjemme?utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=54016545&_hsenc=p2ANqtz-8tFZXuEJPFVDUhjLW9cz7cncjS9Elys5w8Bex2qD53qgERYEd-ydu6gNAQS9Q9beGXviNgyhERwa0bMQaSLfEmGV2ZSg&_hsmi=54016545

Jeg stusser på et par påstander, men har ikke så mye kunnskaper:
Sitat 1: "Norske myndigheter har bestemt at dersom du ønsker å utnytte elbilens maksimale ladekapasitet, så må du installere en hjemmeladestasjon."
Sitat 2: "Ladekabelen som følger med elbilen kalles en nødlader. Den er ikke farlig å bruke fra tid til annen, den er blant annet egnet til å lade bilen når du er på besøk hos noen som ikke har hjemmeladestasjon."

På mine biler (eGolf 2015 og Outlander 2016) har jeg ikke behov for mer enn den vanlige kabelen som fulgte med bilen. Har egen kurs fra sikringskap.

Øyvind.h

Forsåvidt riktig det. Ladekabelen med vanlig stikk-kontakt er som oftest begrenset til 10A. Og NEKs anbefaling er vel nå nede i maks 8A.
Dette selv om kursen du lader fra fort er på 16A. Dvs maks utnytte 50-60% av hva en eGolf kan motta på en 16A kurs med den medfølgende kabelen.

Og ja - det er helt riktig at schuko ikke er en god hjemmelade-løsning. Faktisk risiko for brannavhenger av kursens kvalitet, hvor stikket er montert etc.
Videre er konsekvens viktig. Hva skjer dersom det blir varmgang i stikk. Står det i frittstående stolpe? På betongvegg? Eller soveromsveggen? Enorm forskjell i konsekvens....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Ofte er slike tekster laget for å "skremme" potensielle kunder til et kjøp.

Ca. 70 % av elbilistene lader med den såkalte nødladeren, og statistikken underbygger ikke påstandene om at dette er så farlig.

Likevel anbefaler også vi å benytte ladestasjon, og da gjerne en av våre. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vollis47

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. juli 2017, klokken 15:02
Ofte er slike tekster laget for å "skremme" potensielle kunder til et kjøp.

Ca. 70 % av elbilistene lader med den såkalte nødladeren, og statistikken underbygger ikke påstandene om at dette er så farlig.

Likevel anbefaler også vi å benytte ladestasjon, og da gjerne en av våre. ;D

Vi må slutte å omtale disse som nødladere. Den korrekte betegnelsen er mobile ladere. De fungerer helt fint i det daglige forutsatt at ladekladden avlastes, stikkontakten er i god stand og ledningsnettet er i god stand.

Men en fast ladestasjon vil ofte være mer praktisk og kan ofte også lade med høyere effekt, for de som måtte trenge det.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA