Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aluminium eller messing best ifm kjølevæske?

Startet av Helge, mandag 17. januar 2011, klokken 17:31

« forrige - neste »

Helge

Ifm med overgang fra gammel Webasto type S til ny type C er vinkelen på kjølevæskeslangen inn på varmeren vridd såpass mange grader at slangen har en tendens til å bli såpass oval at væskestrømmen kan hindres noe. Slik vil jeg ikke ha det så jeg har fått tak i en kort kjøleslangestump i passende vinkel og diameter, men trenger et rør for å skjøte med. Har både aluminiumrør og messingrør i passe diameter liggende som jeg kan kappe av en stump fra. Hva bør jeg bruke?

Den gamle kjølevæsken ser også ganske guffen ut så jeg tenkte å bytte nå i dag. Jeg kan vel bruke helt standard kjølevæske fra Torshov, Biltema etc.?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

#1
Jeg tror messing eller aluminium blir ett fett. Ta det tykkeste.

Ja du kan bruke helt standard kjølevæske fra Torshov/Biltema/...
Når du allikevel skal bytte, så spyl gjennom systemet med hageslangen for å få ut eventuell dritt i registeret. Spyl gjerne begge veier. Kanskje tilogmed kjøre radiator-rens i rent vann gjennom - selvom det blir mye ekstra styr.
Jeg spylte gjennom på "elmo" i sommer (uten radiatorrens). Ganske sikker på at det hjalp litt på varmen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Jeg bruker messing til reperasjon av avbrekte slangestusser på batterikjølekretsen, mens resten av systemet består av aluminium og plast.

Tiden vil vise om messing/aluminium kombinasjonen vil gi galvanisk korrosjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. januar 2011, klokken 09:02Tiden vil vise om messing/aluminium kombinasjonen vil gi galvanisk korrosjon.
Ja det var i disse baner jeg også tenkte elektrolux og derfor dette innlegget. I Webastoen er det aluminium i kontakt med kjølevæsken og da messing som skjøter ble jeg usikker på.

Ellers var det godt at du minnet meg på å spyle anlegget Elmo. Særlig varmeapparatregisteret i dashbordet er det vel gunstig å få spylt godt gjennom.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

hens

#4
Hvis det blir ledende kontakt mellom aluminium og messing , vil det oppstå galvanisk tæring.
Det er fordi aluminium og messing ligger langt fra hverandre i spenningsrekken.
Aluminiumen vil tæres, ettersom den er lavest i rekken.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Det ble til at jeg brukte aluminiumsrør... og ja da er varmerbyttet utført. Stor stas og glede fra fruen på vei til jobb i dag da den nye varmeren går jevnt og fint både som parkeringsvarmer og kjørevarmer. Lydnivået på den nye type C varmeren er overaskende mye lavere enn på den gamle type S, selv når den brant rimelig stabilt.

Men fytti rakkern så mye mer arbeid det var med byttet enn jeg regnet med og jeg HADDE regnet med en del arbeid. Det ble jo på en måte nærmest en ombygging/konvertering da eksostilkobling og eksosrør var annerledes, innfestingen av selve varmeren var annerledes, kjølevanntilkobling (primært vann inn på varmeren) var annerledes (vinkling) og bensintilkoblingen er på annet sted. Det eneste som var helt likt var de elektriske tilkoblingene som bare kunne byttes rett fra varmer til varmer. Pluggene var like og pinnekonfigurering var også helt lik: 2-pinners plugg med hovedstrøm +12 V og jord(minus) samt den 6-pinners styrepluggen der pinne 1 er styresignal inn og pine 6 er forsyning ut til bensinpumpen. Joda... så var tilkoblingen for varmt vann ut på omtrent samme sted og med samme retning/vinkel så den var veldig grei.

Jeg holdt faktisk på til 03:30 i natt hovedsaklig pga tilpasning/opplegg av eksosrør og eksospotte samt å få til en solid og god innfesting av selve varmeren. Ingen av Webasto sine originale festebraketter passet bra så jeg måtte til slutt ned på verkstedet på jobben i natt for å gjøre de siste tilpasninger på en ganske kraftig aluminiumsbrakett (liten men kraftig)som jeg laget selv. Eksosopplegget var også en utfordring mht å ikke komme for nær deler som ikke tåler varme (hovedsaklig plastdetaljer og ledninger). Bensinslangen måtte bare skjøtes litt. Men NÅ er det gjort og vi har endelig en kupevarmer som vi føler vi kan stole på.

Kostnader for byttet: 8400 kr for helt ny varmer (ink.mva og ink eksospotte og eksosrør) samt noen småpenger (200-300 kr) til bensinslange, en kort vinklet kjølevannsslange og rustfrie slangeklemmer fra Biltema. Aluminiumsbrakketten kostet ikke meg noe da jeg fikk en liten aluminiumsplate fra restelageret på jobben gratis og laget til braketten selv.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

El rayo

Enig med Hens; bruk samme metall over det hele. Fossilbiler med aluminiumsblokk har aluminium radator, de med jernblokk har messing-/kobber-radiator. Det er ikke helt tilfeldig og har neppe kun med vektbesparelse å gjøre.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sant nok. Får prøve å lage slangestusser i aluminium i stedet. Kjølekappen er tross alt aluminium.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA