Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Veiskilting av Hurtigladere

Startet av Gvb, mandag 08. mai 2017, klokken 07:36

« forrige - neste »

Gvb

Vi planlegger å bytte ut vår gamle Yaris (bil nr2) med en elbil, men er usikre på hvilken vi skal velge. Den vil bli brukt til og fra jobb (totalt 15-30 km pr dag avhengig av hvem av oss som bruker den), og den må ha plass til en storpuddel i bagasjerommet. På grunn av hunden er BMWi3 og Ionic uaktuelle, det blir for lavt under taket bake. Vi må ha bilen til sommeren, så den nye opelen er også uaktuell. Vi kommer til å kjøre litt lengre turer i jobbsammenheng en sjelden gang, inntil 100 km hver veg med lademuligheter. Og ellers til hytta et par ganger i måneden, ca 50 km. Ikke de helt lange strekningene, altså, men det frister med lang rekkevidde likevel. En i familien med lignende kjørebehov har Soul, og erfarer at den har rekkevidde i knappeste lager for litt lengre turer.

Vi hadde langt på veg landet på nye Zoe med teoretisk rekkevidde 400 km, men prøvekjørte en leaf også (den med størst batteri),for å være sikker. Og da ble vi veldig i tvil. Leafen opplevdes som en mer komfortabel bil, særlig i litt høyere fart, og den har noe lavere pris. Så følelsen var at vi med den får mer bil for pengene. Den har antakelig lang nok rekkevidde til å fungere godt for vårt behov, men kjøper vi i tilfelle en foreldet bil? Og så er det utseendet på leafen, som særlig mannen i huset er negativ til.

Noen gode råd på hva vi skal prioritere?

Gogs

Etter det jeg har hørt så er Leaf den mest driftssikre og ordentlige elbilen, men forferdelig kjedelig design. En på jobb har hatt den i fem år og det har ikke vært en eneste feil. Iløpet av kort tid forventes det at Leaf lanseres med et nytt design. Sikkert for 2018 modellen. Kanskje verdt å vente på?

Zoe har kulere design, men plages av masse feil. Jeg har vært inn og ut av verksted 8 ganger på 1,5 år, men alt går på garantien. I tillegg har Motorforum i Kristiansand veldig dårlig service-innstilling, men dette påvirker nødvendigvis ikke deg avhengig av hvor du bor i landet. Renault-forhandler i Mandal er f.eks. helt fantastiske på service! :-)

Lykke til med bilkjøpet!

Marius
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

THE

Har hatt lite problem med min Zoe etter nesten 2 år og snart 50000 km. Jeg ville uansett valgt Leaf 30 kWh av de to i dag utelukkende pga hurtiglademulighet. 22 kW lading som er max på Zoe er etter min mening uholdbart på langtur.

Det som er positivt med Zoe er mulighet for rask lading hjemme (11 kW) hvis det er et behov. Jeg har jevnlig behov for det med min gamle Zoe, men ville ikke hatt det behovet med dobbel rekkevidde.

Hvis dere "aldri" kjører meg enn 200 km på en dag, (100 km hver vei) vil nok Zoe R90 fungere kjempebra, da dere ikke vil ha behov for hurtiglading.

Uansett hvilken bil dere ender opp med vil dere nok bli fornøyd.  Det viktigste for dere er nok plass til hunden, så bare sørg for at bilen dere velger har plass nok i bagasjerommet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

knut.aulie

Zoe har ikke hurtiglading og krever TN nett for lading hvis en ikke skal ha en dyr transportabel lader.

Zoe ligger også ganske langt under oppgitt rekkevidde med forrige modell (oppgitt 240 km i praksis 180 km på sommer). Tror det er det samme forholdet med den nye 40 kWh  bare at den går lengre på grunn av større batteri.

AppleKnocker

Jeg har hatt Leaf og nå Zoe. Hvis jeg kunne kjøpt Leaf med 40kwh batteri, hadde jeg valgt den over Zoe.
Hvis rekkevidde er prioritet, velg Zoe. Den har også mye mer presis styring og stivere fjæring for den som liker denslags. Ellers er en Leaf  en større og bedre bil samt mer komfortabel som du selv påpeker.
Dere kunne også prøve e-Golf. Den er noe mer premium.

Men når det gjelder elbil koker det ofte ned til rekkevidde. Og muligheten stort batteri gir til å kjøre i 130 på motorveien med full guffe på varmeapparatet i 10 minus for den som har behov for den slags.
Husk at rekkevidde om sommeren og vinteren er to ulike historier!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Får vel hive meg på design-snakket såvidt jeg også:
Zoe- pen utvendig, kjedelig inni
Leaf- "den stygge andungen" som (nesten) blir en svane når man blir vandt til den. Vesentlig mer fancy innvendig.
Så, nok om design, smaken er uansett som baken.

Regner med dere kommer til å ha gode lademuligheter hjemme?
Med det behovet du beskriver ville jeg sagt, kjøp en brukt 24kWh Leaf og vent på det som kommer.
Ikke fordi Leaf er så overlegent god, men fordi den var tidlig på markedet så man har mye billig å velge i.
30 km pr dag er barnemat for alle elbiler på markedet.
100 km klarer også alle elbiler i -15 C hvis man har mulighet for en kjapp hurtigladestopp.
5-10 min på hurtiglader tar deg et godt stykke. Er man heldig og har en hurtiglader ca halvveis eller litt senere på turen, rett ved en butikk, har man som regel fyllt på det lille ekstra man trenger innen man har plukket melk, brød og noe til middag. I -15 C er det mulig du må stå i 15 min med 24-Leaf, så plukk med egg, bacon og noe til kvelds i tillegg så har de minuttene gått unna.

100 km uten lading med 24kWh Leaf kan gå om vinteren, i mildt vær, litt medvind og godt kledd, altså ikke noe jeg vil anbefale uten å ha tilgang til nevnte ladestopp. Med Soul eller 30kwh Leaf går det vel sånn akkurat greit uten ladestopp i nevnte -15 C.
50km gjør du omtrent baklengs i -15 C og storm i motvind uten problem.

Leste nylig en som kjørte 40kWh Zoe 22 mil uten lading i noen små minus, så den rekker nok dobbelt av hva en 24-Leaf gjør.
Ja, Leaf er foreldet, men så er da også Zoe, men nå med bedre rekkevidde.

Blir det for knapt blir vel neste steget Soul. Den har nok omtrent lik rekkevidde som 30kWh Leaf, ca 30-40% bedre enn 24kWh Leafen.
Hvis den gamle Zoe går 180km sommer som knut skriver, går den litt lenger enn 24-Leaf, men ikke like langt som Soul og 30-Leaf.

Den kanskje største bakdelen med brukt Leaf er forarbeid før handel.
Det er en jungel av importbiler, forskjellig utstyr osv osv å sette seg inn i.
Der er Soul og Zoe enklere, og selvsagt, ny bil er det aller enkleste  ;)

Hvis jeg skulle kjøpt ny bil og valgt en av de nå... hmm.. Da hadde jeg nok valgt Ioniq (selv uten app, som jeg uttrykker senere at teller mye), men den er jo ikke et alternativ..
Vi prøvde forrige Zoe, men satt ikke godt i den så den uteble enkelt for vår del pga seter.
Ellers var den også kjedeligere innvendig enn Leafen.
Men hvis setene har passet meg, og jeg hadde fått ladet den hjemme ville jeg nok likevel gått for den pga rekkevidden.
Leaf og Soul blir for meg ganske likestilt, men for meg blir det Leaf pga en så enkel årsak som forvarming via app. Jeg har så forskjellig avreisetidspunkt så da blir forvarming innstilt i bilen bare et ork.

Et annet alternativ er jo nye e-Golfen, men den kommer kanskje også for sent, og har en startpris på rett over 300', så kanskje over budsjett..?

Enig med Apple, hadde Leaf stått der i dag med 40kwh batteri hadde jeg valgt den lett over Zoe.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Crown

Vi også byttet ut Yaris med Leaf for snart ett år siden, Leafen har nå gått 16000 km uten at det har vært noe som helst å plukke på den. Det er det virkelig STORE fortrinnet med bilen at den er så utrolig gjennomprøvd. Har aldri kjent på rekkeviddeangst heller, har 30kWh-versjonen og det holder i massevis for bruken den har. Regner med vi beholder den i de 8 årene batterigarantien varer, minst  :)

Har i etterkant også kjøpt Ioniq og parkert diesel 4X4'en i garasjen. Det er en mer moderne bil. Men jeg skjønner poenget ditt med bakluke og hund. Og sammenligner du med Yaris så står ikke Leafen tilbake på noen områder som jeg kommer på. Og det er jo mulig å få svært gode tilbud på den nå.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie


Gvb

Takk for mange og gode svar. Veldig nyttig for oss ferskinger å få så mange brukererfaringer.

Lars C. Krogenæs

Jeg var også i tvil om Zoe eller Leaf. Endte med Leaf 30kWt, da den er litt større og har enkel lading, både hjemme og på tur.

Kona har nå en Corolla, som vi får nøyaktig 5000kr for, når vi kjører den på siste tur. Vi venter Leafen hvert øyeblikk, så vi fyller ikke corollaen mer enn nødvendig. Har dermed opparbeidet "fylleangst", som er mye værre enn rekkeviddeangst  ;)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Gvb

Lars, har du bestilt bil med 3,3 kW eller 6,6kW lader? Det ligger nok an til at vi bestiller en ny Leaf 30 kWt som dere, men det er vanskelig å vite hva vi bør satse på med hensyn til lading. Vanligvis holder det sikkert med det enkleste ladeutstyret, men det kan jo lett skje at vi innimellom har behov for å lade litt kjapt. Tilbudet av hurtigladere ser ut til å være så som så her på nordvestlandet, men vi kan lade hjemme, og må uansett til med elektriker for å få strøm i garasjen.

Lars C. Krogenæs

Vi gikk for 3,3 kw. Min erfaring så langt er at det aldri har vært noe problem med saktelading hjemme, da dette uansett foregår om natten. Da slipper jeg også å legge opp ny kurs.

Det er ute på langtur jeg trenger raskere lading. Da blir det ChaDeMo ved behov for rask lading.

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Ebe

6,6 kwh er kjekt å ha, de få gangene hurtigladeren er defekt/lang kø og man må lade noen ekstra % for å komme til neste lader. Eller men får en uventet ekstrareise hjemme.

Det kan også være positivt ved videresalg, da man vil ha en litt større marked å selge bilen i.

Til daglig bør man kanskje ikke planlegge en bil som fungerer med 6,6, men ikke med 3,3...  :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA