Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Like elektriske tilkoblinger på Webasto type S og C ?

Startet av El rayo, tirsdag 11. januar 2011, klokken 15:35

« forrige - neste »

Lunde

#15
Selvsagt gir effektbehovet  et effektuttak fra batteriet, men tapene vil øke eksponentsielt med økt effektuttak og ikke minst med lavere soc. Effekt er jo spenning x ampere. Om du har en gitt klemmepenning og øker med et antall ampere kan du ikke ta for gitt at effekten øker tilsvarende. Dette fordi klemmespenningen vil synke med økende effekt tap.

Litium har adskillig lavere indre motstand enn andre alternativer inkludert ZEBRA. Du vil derfor ikke i samme grad bli straffet for høyere effektuttak i et litiumbatteri enn tilsvarende uttak fra ZEBRA eller andre batteriteknologier.
Observerte et ZEBRA batteri i sin tid der alle parametre for en slik vurdering var tilgjengelig. NB! Det var en mindre ZEBRApakke enn den de bruker i dag og effektuttaket var faktisk en god el høyere.
Tapet ved et uttak på 10kW var ca en halv kW. 25kW effekuttak g et tap på 3-4kW når effekt uttaket steg med 15kW til økte tapet til 15kW. Et litium batteri ville til sammenligning tapt en brøkdel.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Selv om tapene er betydelig mindre i litiumbatterier vil de stige eksponentsielt med belastningen. Faktum er at det er dette tapet som øker i takt med synkende batteritemperatur..

På et eller annet tidspunkt vil forsøk på å øke effekten "ampere" drepes fullstendig fordi klemmespenningen synker så mye at vinningen går opp i spinningen. Batteriet "kolapser" med tanke på å levere energi utenfor batteriklemmene der vi tross alt ønsker å bruke energien.

Det er nettopp derfor litium er en forutsettning i biler med høy ytelse som f.eks Tesla. Sistnevnte er vel i kategorien ekstremytelse. I "vanlige" biler med lavere effektuttak vil ulempene med batteriteknoligier som har høyere indre motstand bli mindre og for TH!NK sin del til å leve med.
Fordelene oppveier med god margin ulempene. så lenge TH!NK velger en konservativ ytelse og prioriterer rekkevidde og fornuft om jeg skal være litt kjedelig.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

Jeg tenkte på tapene som helhet. Når en bare ser på batteritapene er det nok eksponensielt og vell så det om den indre motstanden i batteriet øker med strømtrekket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA