Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla begrenser ladefart på biler som lader ofte på SC

Startet av Karl-Gunnar Eriksson, tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:06

« forrige - neste »

Karl-Gunnar Eriksson

Hej, läste på tesla forum att en svensk tesla måste ha en norsk laddkabel för att kunna ladda från väggutag i Norge. Pga våra olika system med Jordning. Teslan är ju smartare och mäter väldigt många saker när man kopplar in laddaren.

Jag undrar om någon vet hur det är med övriga svenska elbilars laddkabel. Går de att använda i Norge? Vi kommer ha en ioniq, men antar att det är samma för leaf/i3 osv.

Någon som har erfarenhet? Kanske haft någon svensk elbil på besök hemma?

moderator 2

Kanskje du har erfaring med dette fra EV-treffene Elmo ?

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Elmo

#2
Nei, vet dessverre ikke. Har aldri sett noen Svensk Tesla delta på Norsk EV-treff.

Men jeg vet at Norsk Tesla Model S ikke har problem i Sverige.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fredag

Sitat fra: Karl-Gunnar Eriksson på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:32
Hej, läste på tesla forum att en svensk tesla måste ha en norsk laddkabel för att kunna ladda från väggutag i Norge. Pga våra olika system med Jordning. Teslan är ju smartare och mäter väldigt många saker när man kopplar in laddaren.

Jag undrar om någon vet hur det är med övriga svenska elbilars laddkabel. Går de att använda i Norge? Vi kommer ha en ioniq, men antar att det är samma för leaf/i3 osv.

Någon som har erfarenhet? Kanske haft någon svensk elbil på besök hemma?

Utenlandsk Tesla kan ikke lade med utenlandsk UMC på schuko stikkontakt eller blå industrikontakt (enfaselading) som har IT distribusjonsnett i stedet for TN. Ca 25% eller noe sånt av hus i Norge har TN, dvs nye hus i nye boligområder. Nye hytteområder er derfor ofte TN.

Lading på rød industrikontakt, lading med type2-kabel på type2 ladeboks, hurtiglading på chademo og hurtiglading på supercharger vi funke helt fint. Lading med noen/mange tredjeparts schuko til type2 EVSE funker også fint.

For andre elbiler enn Tesla vil det nok avhenge av hvor jordfeiltestingen på bilens EVSE-kabel.

En norsk EVSE-kabel vil nok kunne lade utenlandsk elbil dersom den utenlandske EVSE-kabelen ikke funker.

Sjekk med Huyndai-forhandler eller -importør i Norge om det er samme delenummer på din svenske EVSE som den som leveres i Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Karl-Gunnar Eriksson

Sitat fra: fredag på onsdag 01. mars 2017, klokken 06:14
Sitat fra: Karl-Gunnar Eriksson på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:32
Hej, läste på tesla forum att en svensk tesla måste ha en norsk laddkabel för att kunna ladda från väggutag i Norge. Pga våra olika system med Jordning. Teslan är ju smartare och mäter väldigt många saker när man kopplar in laddaren.

Jag undrar om någon vet hur det är med övriga svenska elbilars laddkabel. Går de att använda i Norge? Vi kommer ha en ioniq, men antar att det är samma för leaf/i3 osv.

Någon som har erfarenhet? Kanske haft någon svensk elbil på besök hemma?

Utenlandsk Tesla kan ikke lade med utenlandsk UMC på schuko stikkontakt eller blå industrikontakt (enfaselading) som har IT distribusjonsnett i stedet for TN. Ca 25% eller noe sånt av hus i Norge har TN, dvs nye hus i nye boligområder. Nye hytteområder er derfor ofte TN.

Lading på rød industrikontakt, lading med type2-kabel på type2 ladeboks, hurtiglading på chademo og hurtiglading på supercharger vi funke helt fint. Lading med noen/mange tredjeparts schuko til type2 EVSE funker også fint.

For andre elbiler enn Tesla vil det nok avhenge av hvor jordfeiltestingen på bilens EVSE-kabel.

En norsk EVSE-kabel vil nok kunne lade utenlandsk elbil dersom den utenlandske EVSE-kabelen ikke funker.

Sjekk med Huyndai-forhandler eller -importør i Norge om det er samme delenummer på din svenske EVSE som den som leveres i Norge.

Tack för svaret! Det var som jag misstänkte, men jag kommer ha en tredjepart EVSE kabel med mig förutom orginal så jag kanske har större chans med den. Men jag ska kontrollera detta med delnummer! Tack

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Elmo på tirsdag 28. februar 2017, klokken 23:25
Nei, vet dessverre ikke. Har aldri sett noen Svensk Tesla delta på Norsk EV-treff.
...

Men det var noen Leafer og i-Miev'er med? greide de seg med svensk/dansk kladd?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

#6
Danske Zoe er den eneste Svenske/Danske elbil jeg kan huske at har hatt problem med å lade på EV treffene i Norge.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA