Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladealternativer 2011 modell I-Miev

Startet av Trekkoppbil, søndag 07. mai 2017, klokken 09:56

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det finnes enkelte gamle Leafer  som har fått nytt batteri. 

Disse bilene kan være vanskelig å finne. Jeg har bistått ved innkjøp av noen biler i denne klassa som er til salgs her:
http://www.autodb.no/bil/search/?b=Nissan_Leaf&t=bytta%20batteri

2011 SL, grå, 2015-batteri 95 000kr
2011 SL, hvit,  2015-batteri, strøken, 99 000
2012 SL, svart, batteri fra desember, kr 105 000
2013 SL, rød, premium. 6kw, Bose, arroundview, skinn,QC. Batteri fra desember 2015. Kr 142 000
2013 SL, blå, batteri fra oktober. 6kw,Skinn, QC. Batteri fra oktober. kr 130 000
2013 SV, svart, ladepakke, premium. 6kw, Bose, arroundview, QC. Batteri fra oktober.

Bilene leveres med 2 sett hjul som har klona tpms.

2013-modellene har original Panasonic evse som kan justeres fra 6-25A i trinn på 1A.

sven erik

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 26. februar 2017, klokken 21:27
Det finnes enkelte gamle Leafer  som har fått nytt batteri. 

Disse bilene kan være vanskelig å finne. Jeg har bistått ved innkjøp av noen biler i denne klassa som er til salgs her:
http://www.autodb.no/bil/search/?b=Nissan_Leaf&t=bytta%20batteri

2011 SL, grå, 2015-batteri 105 000kr
2011 SL, hvit,  2015-batteri, strøken, 109 000
2012 SL, svart, batteri fra desember, kr 120 000
2013 SL, rød, premium. 6kw, Bose, arroundview, skinn,QC. Batteri fra desember 2015. Kr 142 000
2013 SL, blå, batteri fra oktober. 6kw,Skinn, QC. Batteri fra oktober. kr 130 000
2013 SV, svart, ladepakke, premium. 6kw, Bose, arroundview, QC. Batteri fra oktober.

Bilene leveres med 2 sett hjul som har klona tpms.

2013-modellene har original Panasonic evse som kan justeres fra 6-25A i trinn på 1A.


har disse lenger rekkevidde eller hva er fordelen

Trekkoppbil

Aldringsmodell for eldre leafbatterier: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Etter denne modellen regner man f.eks 83% igjen av kapasiteten etter 5 år for en bil på Rygge.
Kikker man på gamle Leafer som er til salgs, er det mange på markedet som fortsatt har 11-12 kapasitetsbarer igjen. 12 barer indikerer over 85% State of Health og 11 barer indikerer ca 78,5-85% SOH.  Tallene er usikre, da SOH kan gå litt opp og ned fra dag til dag, og man må være under terskelverdien i 2 mnd, for å miste en bar.
Det er nok uttallige forhold som spiller inn på aldringa, og den varier nok fra bil til bil, etter hvordan bilen er brukt. Mange bruktbiler annonseres uten at det oppgies bilder eller data som viser SOH, og derfor kan jeg ikke bedømemme forskjellene på ett nyere og et gammelt batteri.
Her er en tråd med andres måleresultater: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23699.0.html
Med 100% SOH kan man ha 25% lenger rekkevidde enn med 80% SOH. For den som stadig kjører i grenseland av rekkevidden, kan en ekstra rekkevidde på 1-2 mil føles betydningsfull, men for andre er det muligens ikke så viktig.

En annen parameter er Hx, som gjerne følger SOH og som sier noe om indre motstand. Jo flere prosent,  jo mindre indre motstand. Når batteriet eldres blir den indre moststanden høyere og man får ikke så rask lading, og man taper mer energi under kjøring.

Når man skal hurtiglade, så får man hurtiglading innen et ganske smalt arbeidsområdet og ladingen blir ikke fullt så hurtig ellers. Kanskje i området rundt ca 20-50% lading, vil man helst hurtiglade. Og man er avhengig av passe temperatur så batteriet ikke er for kaldt og ikke for varmt for at man skal få hurtiglading, og man planlegger gjerne å kjøre batteriet varmt før man hurtiglader, så det kan bli mange hensyn å ta når man kjører.  Med optimal lading kan man få f.eks 47kw, men utenfor optimalt arbeidsområdet kommer man fort ned i 20-30kw. Med ett nyere batteri får man full lade-hastighet i litt lengre tid, enn om batteriet er gammelt.

sven erik

jeg har en imiev som har fått juling  men stortsett gått i morge  men og hvært  med på turer til spania  er hurtigladet når  det trengs  er nå gått over 100 tusen  batteriet er like bra å da er det testa ikke bare det du ser  så tror en norsk bil er  et bedre kjøp selv om de har orginal batteriet

Go-carter

Sitat fra: sven erik på lørdag 04. mars 2017, klokken 02:02
jeg har en imiev som har fått juling  men stortsett gått i morge  men og hvært  med på turer til spania  er hurtigladet når  det trengs  er nå gått over 100 tusen  batteriet er like bra å da er det testa ikke bare det du ser  så tror en norsk bil er  et bedre kjøp selv om de har orginal batteriet

Ikke nødvendigvis. En god venn av meg har 2011 Leaf kjøpt ny hos BNH på Risløkka, og han er eneste eier siden ny. Den er nede på 11 streker, og har betydelig kortere rekkevidde enn ny.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

goggo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 26. februar 2017, klokken 21:27
Det finnes enkelte gamle Leafer  som har fått nytt batteri. 

Disse bilene kan være vanskelig å finne. Jeg har bistått ved innkjøp av noen biler i denne klassa som er til salgs her:
http://www.autodb.no/bil/search/?b=Nissan_Leaf&t=bytta%20batteri

Bilene leveres med 2 sett hjul som har klona tpms.
2013-modellene har original Panasonic evse som kan justeres fra 6-25A i trinn på 1A.

Dette synes jeg er en kjempebra business-idé @trekkoppbil :)

Hadde jeg ikke nettopp kjøpt meg en nyere brukt Soul EV, så kunne jeg tenkt meg å kjøpe en av disse bilene selv.
Med 2.gen Leaf batteri, 32A lader, DAB-adapter, 2 sett hjul med TPMS og justerbar EVSE inkludert, så er jo dette ekstremt mye elbil for pengene.
Og totaløkonomien ved å eie disse i Norge vil kanskje bli enda lavere enn trillingene siden man slipper dyre merkeverksted servicer. 


Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Olee

Sitat fra: goggo på mandag 06. mars 2017, klokken 09:31
Og totaløkonomien ved å eie disse i Norge vil kanskje bli enda lavere enn trillingene siden man slipper dyre merkeverksted servicer.
Må trillingene på dyre servicer, mens en slik Leaf ikke må det?

goggo

Sitat fra: Olee på mandag 06. mars 2017, klokken 12:35
Sitat fra: goggo på mandag 06. mars 2017, klokken 09:31
Og totaløkonomien ved å eie disse i Norge vil kanskje bli enda lavere enn trillingene siden man slipper dyre merkeverksted servicer.
Må trillingene på dyre servicer, mens en slik Leaf ikke må det?

Alle biler kjøpt ny i Norge "må" jo ta årlig garantiservice for å beholde garantien, både trillinger og Leafer og andre. Så sier i alle fall forhandlerne.

Jeg har kjørt tilsammen 70000 km med to forskjellige trillinger, og servicekostnadene utgjør en betydelig del av eierkostnadene ja.  Begge bilene kjøpte jeg brukt ved ca 30000 km, så verditapet ble lite på de 3 årene jeg samlet hadde dem.

Med en slik brukt USA Leaf så har man likevel ikke garanti, man kan ta en liten bremsesjekk når man bytter mellom sommer/vinterhjul og det er alt man trenger i tillegg til EU kontrollene. Deler er det flusst av hos høggerne, og man har et batteri som er bedre enn det som originalt satt i bilen.

Og verditapet blir antagelig omtrent som jeg hadde på trillingene, dvs ca 15000,- pr år.

Hvis man likevel vil ha "garanti" på batteri og fremdriftssystemet så kan man tegne Plussforsikring hos IF, det er vel det eneste selskapet som har Plussforsikring tilpasset elbiler tror jeg.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA