Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: armlene

Startet av Orbit, onsdag 22. mars 2017, klokken 10:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Speeder på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:46
Sitat fra: Griffel på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:23
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:21
er det uansett bare å jusetere ned effekten på ladepunktet (eller i bilen).
Ikke alle ladestasjoner er justerbare, så sats på bilen.
Ikke alle biler kan justeres heller. Det må da være bedre å velge en stasjon som kan justeres.

Det går ihvertfall fint med EcoLite, så lenge man gidder å koble på en ekstern bryter. Hvor mange nivåer man får er avhengig av hva slags bryter man kobler på. Evt. kan man jo lage noe fancy med app-styring ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Det går an å justere ladehastigheten på Viridian Ecolite ladeboksene med en signalkabel, en motstand eller to og en bryter.

En fingernem person kan da sette opp en strømmåler på en kurs eller på hovedinntaket, sjekke strømtrekket jevnlig med en raspberry pi eller arduino og la det styre et rele som styrer motstanden på signalkabelen til ladeboksen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Orbit

Dersom det blir behov for justering, tenkte jeg (i første omgang) en low-tech løsning med en utendørs kronevender tilkoblet signalkabelen. Antar EcoLite gir maksstrøm som er lineær med motstandsverdi. I så fall, ut fra eksempelet med 301Ω for 13A hos ladespesialisten, vil to motstander på 365Ω og 562Ω (E48-serie) gi følgende muligheter:

  • Begge brytere av, åpen krets = 32A, dvs 22kW 3-fase, 7.4kW 1-fase
  • 562Ω innkoblet = 24A, dvs 16.5kW 3-fase, 5.5kW 1-fase
  • 365Ω innkoblet = 16A, dvs 11kW 3-fase, 3.6kW 1-fase
  • Begge motstandene innkoblet i parallel = 10A, dvs 7kW 3-fase, 2.3kW 1-fase
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. mars 2017, klokken 18:04
Sitat fra: Speeder på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:46
Sitat fra: Griffel på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:23
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:21
er det uansett bare å jusetere ned effekten på ladepunktet (eller i bilen).
Ikke alle ladestasjoner er justerbare, så sats på bilen.
Ikke alle biler kan justeres heller. Det må da være bedre å velge en stasjon som kan justeres.

Det går ihvertfall fint med EcoLite, så lenge man gidder å koble på en ekstern bryter. Hvor mange nivåer man får er avhengig av hva slags bryter man kobler på. Evt. kan man jo lage noe fancy med app-styring ;)

Men da er jo ikkje hjelp i å anonsere for ein ladeboks som du ikkje har inne og kan selge :o
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Robert Sund

Sitat fra: fredag på lørdag 04. mars 2017, klokken 20:21
Det går an å justere ladehastigheten på Viridian Ecolite ladeboksene med en signalkabel, en motstand eller to og en bryter.

En fingernem person kan da sette opp en strømmåler på en kurs eller på hovedinntaket, sjekke strømtrekket jevnlig med en raspberry pi eller arduino og la det styre et rele som styrer motstanden på signalkabelen til ladeboksen.
Og det kan gjøres trinnløst også. Også med lastdeling med resten av huset og med andre bokser.

Hvis pilotsignalet styres direkte kan bilen få signal om å lade helt fra 6A som er 5% dutycycle ved 1kHz og opp til 80A ved 95% dutycycle 1kHz og alt imellom. Dette er minste og høyeste verdi tillatt i standarden.
Dette er en fin måte å gjøre det på da det gir ekstra sikkerhet fordi hvis raspberry pi eller arduino boksen ikke virker vil den ikke gi en gyldig dutycycle og ladestrømmen går til 0A. Da ladestasjonen er en "glorifisert stikkontakt" kan man faktisk kjøpe delene selv (kontakten, relé, sikringer osv.) og i praksis ha en hel ladestasjon.

Med strømmålere kan man styre en drøss ladebokser individuelt og sitte inne i stua/hytta/kontoret og se hvor mye strøm som går til hver ladeboks, hvor mye hver bil får lov til å lade, og hvor mye strømtrekk det er totalt på hovedsikringen. Og systemet reagerer på sekundet (da styringen er banalt enkel). Logging vil også være kjempeenkelt.

En reserve pi eller arduino er også billig og enkelt. For en pi, kan flashkortet dupliseres og Pi´en er hyllevare.


En pi eller en arduino kan også simulere en motstand for å kontrollere ladebokser (som f.eks. EkoLite). Også det trinnløst hvis ønskelig.

En glattekrets, en transistor (hvis EcoLite boksen trekker mer enn arduino eller Pi ønsker å gi), og noen motstander, og man har alt man trenger. Kan styres med dutycycle.

Eller man kan benytte en analog utgang; det går også.

Systemet bør settes opp slik at det enten feiler med en minimum strømstyrke eller 0A.

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:36
Dersom det blir behov for justering, tenkte jeg (i første omgang) en low-tech løsning med en utendørs kronevender tilkoblet signalkabelen. Antar EcoLite gir maksstrøm som er lineær med motstandsverdi. I så fall, ut fra eksempelet med 301Ω for 13A hos ladespesialisten, vil to motstander på 365Ω og 562Ω (E48-serie) gi følgende muligheter:

  • Begge brytere av, åpen krets = 32A, dvs 22kW 3-fase, 7.4kW 1-fase
  • 562Ω innkoblet = 24A, dvs 16.5kW 3-fase, 5.5kW 1-fase
  • 365Ω innkoblet = 16A, dvs 11kW 3-fase, 3.6kW 1-fase
  • Begge motstandene innkoblet i parallel = 10A, dvs 7kW 3-fase, 2.3kW 1-fase

Nesten. 562 ohm gir 26A (24A er 511 ohm) mens 16A er 348 ohm (365 ohm gir nok 17A som er 374 ohm og derfor nærmere i verdi).
Begge i parallell er 221 ohm som gir 8A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. mars 2017, klokken 18:04
Sitat fra: Speeder på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:46
Sitat fra: Griffel på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:23
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:21
er det uansett bare å jusetere ned effekten på ladepunktet (eller i bilen).
Ikke alle ladestasjoner er justerbare, så sats på bilen.
Ikke alle biler kan justeres heller. Det må da være bedre å velge en stasjon som kan justeres.

Det går ihvertfall fint med EcoLite, så lenge man gidder å koble på en ekstern bryter. Hvor mange nivåer man får er avhengig av hva slags bryter man kobler på. Evt. kan man jo lage noe fancy med app-styring ;)

Men da er jo ikkje hjelp i å anonsere for ein ladeboks som du ikkje har inne og kan selge :o

Hehe, venter 150 stk. inn nå i mars, i løpet av et par uker eller så. De fleste er solgt, men jeg regner med å stort sett ha på lager fremover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Et bedre alternativ til disse analoge kontrollerne er en mikrokontrollerstyrt ladestyring som openevse.com . Her kan du digitalt styre både ladehastighet og utsatt lading osv. Med en liten wifi modul kan du også snakke med andre enheter eller PC. Alt med åpen kildekode og uten bruk av dyre presisjonsmotstander når du vil gjøre endringer.

For de som har lyst til å prøve har jeg noen brukte enheter til kun 500 kroner.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA