Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: forbikjøring med i3'en?

Startet av Ullski, tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:46

« forrige - neste »

Ullski

Heisann!
Ny på forumet her, men etter hva jeg har lest her inne så er det mange som har god peiling.

Saken er at jeg (fruen) har en gammel Yaris fra 2003 (bruktimportert) som nylig har vært på EU-kontroll og fått litt plukk på seg. Samtidig kommer jo årsavgift og en regning på autopassen i posten omtrent samtidig. Dermed ender vi på rundt 11000 for å holde yarisen gående, og med litt grovregning har jeg kommet frem til at en elbil til underkant av 200k vil koste oss omtrent det samme ut året som å fikse + holde yarisen i gang. Da har jeg ikke regnet inn verditap på elbilen, men tanken er å ha den så lenge som mulig. I tillegg vil også passaten vi har i dag brukes mindre for å utnytte fordelene med elbil maks.

Budsjettet pr. måned er ikke så enormt, og vi ønsker å unngå å øke boliglånet (evt. eget billån) med så veldig mye mer enn 2000. Aller helst ønsker vi å låne hele beløpet på bilen for å ikke svi unna bufferkonto osv.

Jeg har sett på 2 biler i Hordaland som virker interessante, og håper på å få noen gode innspill her.

Bil nr. 1: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90240212&fks=90240212

Bil nr. 2: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90432998

Takker på forhånd for alle svar :)


sylwester

#1
Jeg ville valgt den norske bilen selv om den har høyere km. At bilern har vært i bruk er ikke nødvendigvis en uting for en bil med batteri, derimot kan en bil lagret lenge på fullt batteri ha en dårligere batterihelse.  Leaf har ikke noen mulighet til å se batterihelse siden alle 12 prikkene betyr over 85% og alle bilene fra 2015 burde ha det. De burde være godt over 90-tallet og for å se det må du koble til en ODBII-dongle og bruker LeafSpy light og lese ut verdien.

Med norsk bil virker både radio (enn så lenge) og du kan bruke appen til å sjekke ladestatus, starte forvarming selv uten at bilen er tilkoblet og hvis bilen er tilkoblet strøm kan du starte lading/overstyre timer. Eneste kravet er jo at det er mobildekning der bilen er. Å aldri mer måtte skrape vinduer eller å sette seg i kald bil er det absolutt beste egenskapen til min Leaf of jeg ville aldri vurdert en av de bilene som ikke har det.

Fullspekket teknamodell drar jo prisen opp en smule. Det er flott, men jeg ville nok sammenlignet de mot nordic (tekna uten skinnseter) og Acenta. Den billigste Visia har ikke navi og dermed ikke app-støtte så den ville jeg holdt meg unna. 2016-modellene kan ha 30kWh batteri som gjør langturer litt hyggeligere på vinteren siden det blir færre hurtigladestopper.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TorC

Hvordan ser du at den andre bilen ikke er norsk?


Begge ser iallefall Euro-spekket ut, så radio og app vil jo virke uansett.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elbil fundamentalist

Jeg hadde valgt den blå, da den koster omtrent det samme men nesten 20.0000 mindre km. Du kan se om den er nordisk utgave på lykterspylerne.
Sørg for å sjekke serviceheftet følger bilen. Begge har vinterhjul.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

nr1rayner

Den blå er euro, mangler lyktespylere. Ikke USA-import fordi den ikke har gule felter på siden av hovedlysene.
Den grå er nordisk (norsk, svensk eller dansk).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 21. februar 2017, klokken 12:56
Du kan se om den er nordisk utgave på lykterspylerne.

Ja selvsagt! Det visste jeg jo egentlig...

Et moment her er da garanti. Det er forskjeller i garantier på EU-LEAF og norsk-Leaf.

EU er det vel 3 år på selve bilen, 5 år på drivlinjen og fremdriftssystemet, mens i Norge er det vel 5 år på begge deler.  De i seg selv kan jo være verdt noen kroner.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ullski

Snakket med selger nå, og den blå er ikke norsk desverre :(

Venter på svar på den andre nå, så krysser fingrene for at jeg kan få et greit tilbud der

sylwester

#7
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 21. februar 2017, klokken 12:56
Jeg hadde valgt den blå, da den koster omtrent det samme men nesten 20.0000 mindre km.
...

SOH behøver ikke nødvendigvis reflektere dette. 12' i året er helt normal bruk. 2,5' per år høres ut som om bilen er mye parkert, kanskje med 100% SOC.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ullski

Supert! Tusen takk for hjelpen alle sammen. Da blir det nok bil i nær fremtid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA