Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seter

Startet av Torfinn9990, lørdag 20. mai 2017, klokken 09:09

« forrige - neste »

Torfinn9990

Har akkurat kjøpt ny i3. Er superfornøyd så langt. Jeg  bor slik til at jeg av og til kanskje må kjøre kolonne over fjellovergang. Det jeg lurer på er hvor lenge kan man ha varmeapparatet på på 17-18 grader dersom det er minus fem ute og man blir stående å vente i kolonnen. Det kan skje at man blir stående i 3-4 timer en sjelden gang.  Hvor mye energi vil man bruke i timen på å holde kupeen oppvarmet? Er en 94 Ah variant.

Orbit

Bilen buker maksimalt 5.5kW til oppvarming. Men varmeapparatet trenger ikke kjøre på full effekt for å opprettholde temperaturen du allerede har i bilen. I tillegg hjelper varmepumpen med å redusere forbruket. I praksis ender du nok opp med å bruke 2-3 kW mens du står på vent, eller ca 10% av batteriet per time (eller enda litt mindre med dine forsiktige 17-18 grader).

Du kan nok halvere dette ved å kombinere setevarme og å kjøre ventilasjon innimellom (så lenge dere bare er to i bilen), og likevel få grei komfort.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Man skal alltid ta med godt med klær ved fjell passering og normalen er vel å kjøre med lite eller ingen varme i kolonne. Godt kledd trenger man ikke mye varme i en bil...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Torfinn9990

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. mars 2017, klokken 18:32
Man skal alltid ta med godt med klær ved fjell passering og normalen er vel å kjøre med lite eller ingen varme i kolonne. Godt kledd trenger man ikke mye varme i en bil...
Jo kjører kolonne noen ganger på vinteren. Ved snøføyke bruker man å skru av varmen og kjøre kaldluft opp på ruta. Varmen greier aldri å tine sneen uansett bil. Hvis man har varme på klabber det bare på viskerne.

Torfinn9990

Sitat fra: Orbit på lørdag 11. mars 2017, klokken 18:22
Bilen buker maksimalt 5.5kW til oppvarming. Men varmeapparatet trenger ikke kjøre på full effekt for å opprettholde temperaturen du allerede har i bilen. I tillegg hjelper varmepumpen med å redusere forbruket. I praksis ender du nok opp med å bruke 2-3 kW mens du står på vent, eller ca 10% av batteriet per time (eller enda litt mindre med dine forsiktige 17-18 grader).

Du kan nok halvere dette ved å kombinere setevarme og å kjøre ventilasjon innimellom (så lenge dere bare er to i bilen), og likevel få grei komfort.
Var noe slikt jeg tenkte.

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. mars 2017, klokken 18:32
Man skal alltid ta med godt med klær ved fjell passering og normalen er vel å kjøre med lite eller ingen varme i kolonne. Godt kledd trenger man ikke mye varme i en bil...
Dette med å ha med ekstra varme klær og kanskje litt mat er viktig når man vet man skal over en fjellovergang. Har vel også vært noe på nett om at Elbiler har blitt stoppet pga fare for å gå tom for strøm mener jeg å ha lest.
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Egil Fonn

Elbiler har ikke den energimengden lagret som en fosilbil kan ha. En diesel bil med 100 liter diesel har potensielt 1000kw/t på tanken.(!00liter bensin =900kw/t) De kan stå i dager å dosere ut varme i en kolonne med denne energimengden. Kjører selv kolonne regelmessig med elbil. Alltid forberedt på å bli stående. Varme klær er viktig, spar på energien.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Electrix

Jeg sto og ventet i 3 timer og  15 min med vår Leaf fra 2012 pga ulykke ved Lyngdal. -1 grad ute og lett snøvær, kona og 3 små barn var med så vi hadde grei temp og DVD spillere på kontinuerlig for å holde humøret oppe. Men jeg skrudde av ventilasjonen i perioder når det likevel var grei temp, og brukte defrost på frontvinduet innimellom når køen flyttet noen billengder frem. Totalt forbruk ble på ca 2,1 kWt på denne tiden, forbruket lå ca på 2-3 kW i begynnelsen når jeg startet varmeapparatet opp og så stabiliserte det seg rundt 1 kW kontinuerlig, og bilen brukte noen få hundre watt når ventilasjonen var av.

Jeg vil tro det er noenlunde sammenliknbare for i3, kan legge til at jeg har ikke varmepumpe.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

brako79

Sitat fra: Electrix på tirsdag 14. mars 2017, klokken 13:14
Jeg sto og ventet i 3 timer og  15 min med vår Leaf fra 2012 pga ulykke ved Lyngdal. -1 grad ute og lett snøvær, kona og 3 små barn var med så vi hadde grei temp og DVD spillere på kontinuerlig for å holde humøret oppe. Men jeg skrudde av ventilasjonen i perioder når det likevel var grei temp, og brukte defrost på frontvinduet innimellom når køen flyttet noen billengder frem. Totalt forbruk ble på ca 2,1 kWt på denne tiden, forbruket lå ca på 2-3 kW i begynnelsen når jeg startet varmeapparatet opp og så stabiliserte det seg rundt 1 kW kontinuerlig, og bilen brukte noen få hundre watt når ventilasjonen var av.

Jeg vil tro det er noenlunde sammenliknbare for i3, kan legge til at jeg har ikke varmepumpe.

Hei, som en newbie må jeg spørre, hvor mye utgjør dette i rekkevidde? Hvor mye av rekkevidden spiser 2 kWt?
Altså en bil med 35kw batteri, kan stå i kolonne i 15 timer? og håpe det står en lader ganske snart litt lenger fremme?
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Knut Røe

Så en Leaf i ettermiddagsrushet her en dag, ingen lys verken foran eller bak, og alle rutene var 70% fulle av rim/dugg. Utrolig at folk driver på sånn, bedrer ikke akkurat ryktet til slike biler, ligger vel i 60-70 i 100-sonen mange av dem og demrer lager kø.

Ingeniøren

Ettermiddagsrushet over fjellet  - hvilket fjell   :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electrix

Sitat fra: brako79 på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:05
Sitat fra: Electrix på tirsdag 14. mars 2017, klokken 13:14
Jeg sto og ventet i 3 timer og  15 min med vår Leaf fra 2012 pga ulykke ved Lyngdal. -1 grad ute og lett snøvær, kona og 3 små barn var med så vi hadde grei temp og DVD spillere på kontinuerlig for å holde humøret oppe. Men jeg skrudde av ventilasjonen i perioder når det likevel var grei temp, og brukte defrost på frontvinduet innimellom når køen flyttet noen billengder frem. Totalt forbruk ble på ca 2,1 kWt på denne tiden, forbruket lå ca på 2-3 kW i begynnelsen når jeg startet varmeapparatet opp og så stabiliserte det seg rundt 1 kW kontinuerlig, og bilen brukte noen få hundre watt når ventilasjonen var av.

Jeg vil tro det er noenlunde sammenliknbare for i3, kan legge til at jeg har ikke varmepumpe.

Hei, som en newbie må jeg spørre, hvor mye utgjør dette i rekkevidde? Hvor mye av rekkevidden spiser 2 kWt?
Altså en bil med 35kw batteri, kan stå i kolonne i 15 timer? og håpe det står en lader ganske snart litt lenger fremme?
Min Leaf bruker litt over 2 kW pr mil i vintertemp. Jeg hadde 13,9 kWt når jeg stoppet i køen, og 11,8 kWt når vi kunne kjøre 3 timer og 15 min senere, dvs at stoppet hadde redusert gjenværende rekkevidde fra ca 65 km til ca 55 km.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA