Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Ugunstig" eksosutløp/eksosanlegg mht parkeringsvarme på Webasto type S i PSA?

Startet av Helge, torsdag 20. januar 2011, klokken 14:33

« forrige - neste »

Helge

Som spørsmålstegnet i emnetittelen antyder er dette mere et spørsmål fra meg enn en konklusjon. Hadde vært moro med andre sine meninger og tanker om en mulig sammenheng her. Da jeg fortalte om problemene vi har erfart med vår gamle Webasto type S som parkeringsvarmer i vår P106E kommenterte en av mine kolleger (som faktisk jobber med forbrenningsprosesser) at problemet kanskje var eller i alle fall delvis var oksygenfattig luft (eksosblandet luft) inn i varmeren.

Disse Webastoene ble kanskje først og fremst montert i disse elektriske PSA'ene som "kjørevarmere". Dette understøttes jo av at i original utførelse (ingen fjernstyring ettermontert) så må jo tenningen være på i bilen for å slå på Webatoen. Eksosrøret med eksospotte på den gamle type S er relativt kort og går mer eller mindre rett ned under varmeren. Hvor går da den varme eksosen om det hverken er fartsvind eller annen vind av betydning ...noenlunde rett opp på varmeren. I tillegg er det ikke koblet til noe forlengelse på den korte (få cm) plastikk rørstumpen som er innsugsrøret for forbrenningsluften (i alle fall på vår gamle Webasto). Dvs at innsugsluften kan få en betydelig innblanding av eksos fra varmerens eget eksosutløp. Jeg kan ikke nok om hvor mye reduksjon i oksygeninnhold som skal til for å påvirke forbrenningsprosessen inne i Webastoen betydelig, men sett ut fra at vår Webasto S var så merkelig mye mer ustabil (ustabil forbrenningsprosess) når bilen sto i ro (parkert) enn med bilen i fart synes innspillet fra min kollega som en mulig forklaring. Men jeg føler meg langt fra sikker.  Noen andre som har en mulig forklaring?

Uansett er det for sent for den gamle varmeren i vår bil nå da den nettopp er erstattet med en splitter ny type C som brenner jevnt og fint både under kjørng og parkert.  MEN... for å følge opp min kollega sin teori litt... så har da vår nye type S varmer "løs eksospotte" og flexirør som eksosrør slik at jeg kunne forlegge eksosutløpet godt bort fra varmeren.

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Hadde selv fjernstyring på en S type Webasto i samme bil som din. Den gjorde jobben sin uten å klage.

Ellers er jo teorien din interresant. Ser at mange PSA'er har innsugningsluft tilkoblet langt bak mot torpedovegg, så dette kan være et problem fabrikken oppdaget etterhvert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. januar 2011, klokken 14:49Hadde selv fjernstyring på en S type Webasto i samme bil som din. Den gjorde jobben sin uten å klage.
Ja, jeg føler meg slett ikke sikker på denne teorien. Men vi har over noen måneder nå funnet det påfallende hvor greit varmeapparatet har fungert under kjøring med bilen og hvor ustabilt det har vært ved start i parkert bil. Nå etter 5 måneder med erfaring kan vi konkludere med at varmeren ved start i parkert bil alltid har startet, men så stoppet igjen etter få minutter. Måten den har stoppet på er at forbrenningen har slukket og det har gjerne luktet sterkt bensin. Varmeren har da typisk bare kjørt viften som nedkjøling til stopp. Når vi har har kommet til bilen og slått av/på har alltid varmeren startet igjen og brent/varmet under kjøreturen. Men vi har syntes det har vært uakseptabelt for oss at vi kommer til kald bil og en følelse av utrygghet pga bensinstank mer enn annenhver gang når vi har brukt fjernstyrt start i parkert bil så derfor ble det nye varmer. Bare synd jeg ikke kom på dette (før vi kjøpte ny varmer) og forsøkte noe så enkelt som en 1 m lang slange/flexirør fra innsugsnippelen til for eksempel torpedoveggen gjerne rett ved kupevifteinnsuget etc.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. januar 2011, klokken 14:49Ellers er jo teorien din interresant. Ser at mange PSA'er har innsugningsluft tilkoblet langt bak mot torpedovegg, så dette kan være et problem fabrikken oppdaget etterhvert.
Aj, aj... dette var jeg ikke klar over ??? :-\ :'(  Om man flytter luftinnsuget eller som jeg har gjort nå, eksosutløpet, spiller vel ikke så stor rolle. Men disse opplysningene gjør det ikke mindre irriterende at jeg ikke fikk testet med å flytte innsugspunktet før bytte av varmer. Likevel, gjort er gjort, spist er spist og nå har vi i alle fall en mer stillegående varmer som sannsynligvis gir oss mer problemfri drift i en god del år sammenlignet med en varmer som allerede er 12 år.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Veldig interessant teori Helge.

Jeg har to PSAer med type S og remotestart. Hadde remotestart problem en sjelden gang iblandt før jeg fast-monterte Ctek-lader på 12v. Siden det aldri problem.

Men jeg sjekket luftinntaket på den ene bilen min i morges. Røret er minst 20cm. Det går ned og bakover og forsvinner under vanntanken. Klarte ikke i farten å se hvor langt (pga isolasjon på vanntank og vannslanger :-) men antar det går et stykke lenger bak- og nedover. 
Altså mye lengre en ditt (?)

Når jeg starter opp, i oppvarmet bil (vifta på 2), kjenner jeg en liten snev av eksos i kupeen og luftinntaket der ligger øverst på torpedoen i høyre hjørne av frontruta. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på fredag 21. januar 2011, klokken 10:01Men jeg sjekket luftinntaket på den ene bilen min i morges. Røret er minst 20cm. Det går ned og bakover og forsvinner under vanntanken. Klarte ikke i farten å se hvor langt (pga isolasjon på vanntank og vannslanger :-) men antar det går et stykke lenger bak- og nedover. Altså mye lengre en ditt (?)
Du har vel 2000 og 2001 modell mens vår P106 er fra 1998 og der var det ikke satt på noe skjøterør i det hele tatt så det er bare den ca 4 cm lange svingbare plastrørstumpen på varmeren som i praksis er rett over eksosutløpet som er rett under varmeren selv om eksospotte og rør sender eksosen 20-30 cm lenger ned. Men varm eksos stiger jo opp igjen da.

Sitat fra: Elmo på fredag 21. januar 2011, klokken 10:01Når jeg starter opp, i oppvarmet bil (vifta på 2), kjenner jeg en liten snev av eksos i kupeen og luftinntaket der ligger øverst på torpedoen i høyre hjørne av frontruta. 
Her tror jeg kanskje vi har fått en bedre løsning nå da vi i steden for å flytte innsugspunktet (som tydeligvis ble gjort på de siste årsmodellene med Webasto type S) har fått flyttet eksosutløpet ut til siden av bilen rett foran den ene framskjermen. På denne måten tror jeg at det skal enda litt mer til før man får eksos opp under panseret og bakover til kupevifteinntaket foran frontruten/torpedoveggen.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA