Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot Partner på retrade.no

Startet av cra, onsdag 15. oktober 2008, klokken 17:13

« forrige - neste »

cra

Flere her bruker allerede gråvann til å varme opp huset, ved å f.eks. la varmvannet stå i karet til det er kaldt. Seelv har jeg vært inne på tanken om å ta varmen fra gråvannet (i prakis dusjen) og hente denne ut for å varme opp kaldtvannet som skal inn i varmtvannstanken. På denne måten vli det kreves mindre strøm til å varme vannet i tanken.

Et eksempel på en komersiell løsning er disse: http://www.retherm.com/, men det er sikker togså mulig å lage sin egen løsning.

Tilsvarende har jeg vært inne på tanken om å la vannet som skal inn på tanken gå gjennom en solfanger (på sommerstid) for å få noen grader mer på vannet. Da tenker jeg at tanken er et vannmagasin som bare tholde rpå varmen, og at vannet som skal inn i tanken går i rør gjennom denne.

Er det noen som vet hvor mye det er å hente i spart energi (strøm) pr grad man får varmet vannet?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#1
Sitat fra: cra på torsdag 02. oktober 2008, klokken 11:44
Er det noen som vet hvor mye det er å hente i spart energi (strøm) pr grad man får varmet vannet?

En enkel formel for dette:

Pt=V(T1-T2)/860

P = effekt i kW
t = timer
da blir Pt = energien i kWh
V = Volum i l
(T1 -T2) = Temperatur forskjell i grad C

Dette beskriver altså energi mengde, ved overføring kommer også en virkningsgrad inn i bildet. Endel går altså tapt i overføringen mellom gråvann og det som strømmer inn. For dusj er jo dette systemet brukbart for badekar og annet er det mindre brukbart da det kalde vanne ikke kommer inn samtidig som det varme går ut i sluket.

Se også:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1138.msg8821#msg8821

Miljødusj har nå rettet hjemmesiden sin slik at det nå henger sammen. Besparelsen er basert på 30 ganger dusj med mye vann hver uke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Det er jo mange andre steder enn i dusjen det slippes ut varmt vann som kunne gjennvinnes. Vaskemaskin (tømming av hovedvask på f.eks 60 gr - noe vi som er småbarnsfamilie kjører ofte ihvertfall), oppvaskmaskin og kjøkkenvask for eksempel.

Det beste ville ha vært en varmeveksler på hovedkloakken ut av huset, men problemet der er vel at væsken er blitt en del avkjølt før den kommer så langt så det er ikke så mye å hente?

Uansett har jeg problemer med å ta noe varme fra gråvannet i dusjen da den er i 2. etg og varmtvannstanken i kjelleren (forvarmes med varmeveksler fra jordvarme).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

Sitat fra: Laban på torsdag 02. oktober 2008, klokken 21:15
Det er jo mange andre steder enn i dusjen det slippes ut varmt vann som kunne gjennvinnes. Vaskemaskin (tømming av hovedvask på f.eks 60 gr - noe vi som er småbarnsfamilie kjører ofte ihvertfall), oppvaskmaskin og kjøkkenvask for eksempel.


Problemet med det meste annet enn dusj er at gråvannet går ut uten at det samtidig kommer kald vann inn som kan overta varmen. For å få noe utbytte av noe annet enn dusj må en derfor ha et mye mer komplisert system med en varmepumpe, forvarmetank eller annet, noe som antagelig vil gjøre opplegget ulønnsomt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Også for min del vil det være upraktisk å ta varmen fra alt varmtvannet, men det har seg tilfeldigvis slik at dusjen i andre etasje befinner seg rett over varmtvannstanken, slik at en varmefanger a'la den jeg linket til kan kobles til forholdsvis enkelt, uten å forlenge noen rør i nevneverdig grad.  ;D

I et gammelt hus som mitt er det nok ikke det enkleste å installere slikt, men dersom jeg bygger ytt seal jeg i alle fall ta høyde for å ta tilbake denne varmen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: Griffel på torsdag 02. oktober 2008, klokken 12:47
Miljødusj har nå rettet hjemmesiden sin slik at det nå henger sammen. Besparelsen er basert på 30 ganger dusj med mye vann hver uke.

Ti ganger dusj i uka pr person synes jeg nå høres ut som litt i overkant..... At vi i vår familie på seks kan komme opp i 30 dusjer i uka er derimot ikke usannsynlig. Hvor mye vann som går med i hver runde vet jeg imidlertid ikke. Kanskje det hadde vært en ide å koble på en måler på vartvannstanken for å ha litt kontroll med det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#6
Forslag:
Uten at kona og unger vet om det, tar du tiden de bruker på en dusj. (Grunnen til at de ikke skal vite om det er for å unngå at de tilpasser seg forsøket ved å bruke ekstra god tid eller være ekstra raske  ;)).

Ta så tiden det tar å fylle en bøtte på 10 l fra dusjen. Resten er enkel reguladetri, og sikkert godt nok for å vurdere lønnsomheten. De du visr til hevder noe bedre virkningsgrad enn produktet fra miljødusj, så besparelsen skulle realistisk ligge rundt 2 kWh for hver 100l ut av dusjen.

Med en stor familie sparer en inn denne på noen få år dersom ikke installasjonen koster all verden. Dette er antagelig en av de beste investeringen du kan gjøre med et stort dusj forbruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Det er kanskje veien å gå, ja. :)

Innstalasjonen er ikke verre en at man kan gjøre den selv. Noen smådeler fra rørleggeren for å koble seg innpå kobberrøret samt avløpsrøret er alt som skal til, og det skal vistnok være et ypperlig DIY-prosjekt. Baufil og et par skiftenøkler skulle vel være det som trengs av verktøy, trur jeg. :)  Det er fristende å prøve - jeg får starte med beregning av vannforbruket.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Matthew

Oso har en løsning for alt av gråvann som ser bra ut. Siden den har en tank, så løser det problemet med at tapping og tømming ikke foregår samtidig (bortsett fra i dusjen). Dersom noen har sett en pris på dette hadde det vært interessant å vit hva den koster.
http://www.oso.no/default.asp?uid=310

Griffel

#9
Sitat fra: Matthew på mandag 15. desember 2008, klokken 09:27
Dersom noen har sett en pris på dette hadde det vært interessant å vit hva den koster.
http://www.oso.no/default.asp?uid=310


Veiledende pris sto i annonsen du viste til: 8500,- inkludert moms. Ser fornuftig ut der den lar seg innstallere. Først og fremst i nybygg hvor en kan planlegger et  skille mellom gråvann fra kloakk, og tilpasse en brønn under gulvet hvor denne forvarmeren kan plasseres. Kan en planlegge dette vil ikke installasjonen koste allverden. Så har du 3-4 unger og planlegger nytt hus kan nok dette være en god investering.

Bygger en nytt bør en jo også se på enda litt mer avanserte systemer som f.eks dette:
http://www.ctc.no/default.pl?showPage=215
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Bra ide, fint å se at OSO er kreative. Hvis en samler gråvann fra første etasje og plasserer den i kjelleren trenger en ikke noen spesiell brønn heller, bare litt høydeforskjell.
Men problemet for mange er vel at kloakk og gråvann går samlet fra badet, og det er i badet man har det største avløpet av oppvarmet vann.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Var i kontakt med de som leverer denne, og de mente det kunne være en god ide å koble den inn på varmtvannstanken, og de snedte meg til og med bilder fra en som hadde gjort slik jeg har tenkt - nemlig å moontere den i taket i rommet under dusjen. Jeg har ikke kabinett, og den må ligge flatt for å fungere. Spørs om de tikke blir en slik om ikke så lenge. Har satt på en slik strøm-måler fra C.O. og så langt i år har tanken kjørt ca 60kWh.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

#13
Denne har kommet opp igjen, og nå også en liknende men "komplett" løsning fra OSO, som tar tilbake varme fra "alt" gråvannet:

http://www.dinside.no/857766/kutt-oppvarmingsutgiftene

Direkte til OSO-varmehenteren: http://www.osohotwater.no/boligprodukter/energy-saver.html

Har selv lurt på å lage meg en slik sløning for sommeren, da med en utvendig vanntank som varmes opp av sola, og inntaksvannet på varmtvannstanken går gjennom en slik spiral og varmes opp før det går inn i tanken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Husk at man må skille gråvann fra kloakkvann som vil øke installasjonskostnaden mye i det fleste tilfeller. En must for nybygg synes jeg.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA