Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsmåling og GPS

Startet av Thinkstop, tirsdag 08. mars 2011, klokken 10:46

« forrige - neste »

Thinkstop

Hva er de beste batteriene på dagens marked?

elektrolux

Vil tippe Thundersky sine gule LiFePo4 celler ligger helt oppe blandt de beste.

Cellene har liten indre motstand, et stort temperaturspenn, og bra energitetthet. De er vellykket montert i et stort antall biler som ruller rundt i Norge og Utlandet.

Har selv hatt 90 Ahr versjonen i egen Think, men flyttet pakken over til foreldrernes bil, da de ikke klarte å holde strømforbruket på NiCd under 150A, og jeg ble lei av å bytte NiCd hos dem.

C1 EVie'en min har 160 Ahr versjonen originalt montert, og fungerer også utmerket. Ellers vet jeg at CitySax også brukernettop denne celletypen.

Montert i Think Classic får en reell 150 km rekkevidde, kombinert med sprekere enn original bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Thinkstop på lørdag 12. februar 2011, klokken 23:31
Hva er de beste batteriene på dagens marked?

Du må være klar over at dette er nesten som å spørre "hva er den beste bilen i dagens marked"  eller "hva er det beste mobilabonnementet i dagens marked"

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

electromax

Stod i Dagens Industri (Svensk næringslivsavis) i forrige uke at Duracell skal starte produksjon av en ny type batteri for elbiler som vil sette standarden for fremtiden.. Noen som vet hvilke bilprodusenter som vil bruke disse atteriene?

Lars C. Krogenæs

Opp gjennom årene har vi hørt om kommende og lovende batterier fra en rekke produsenter. Mange har blitt lansert, og nesten like mange har vist seg å ikke holde vann.

Det blir umulig å vente på nye revolusjonerende batterier som "kommer om noen år". Derimot er det selvfølgelig ventet en jevn utvikling av bedre og bedre batterier fremover. Nå som "alle" skal lage elbiler, vil nok også forskningen på energitette store batterier skyte fart. Det tar imidlertid endel år før gode resultater i labben lar seg kommersiallisere i stor skala.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thinkstop

Elmo, du bør virkelig skjerpe deg! Jeg ville bare ha forskjellige folk sine meninger om hvilke batterier som er best, og da trenger du virkelig ikke å si at jeg er tilbakestående på en fin måte

Elektrolux hadde et svar som virkelig har noe å gjøre her, det hadde ikke du!

Go-carter

Sitat fra: Thinkstop på tirsdag 15. februar 2011, klokken 10:25
Elmo, du bør virkelig skjerpe deg! Jeg ville bare ha forskjellige folk sine meninger om hvilke batterier som er best, og da trenger du virkelig ikke å si at jeg er tilbakestående på en fin måte

Elektrolux hadde et svar som virkelig har noe å gjøre her, det hadde ikke du!

Tror ikke Elmo mente det slik, han mente nok snarere at dette er et spørsmål som ikke har noe konkret svar. Noen liker Lithium, andre liker zebra... Noen liker NiCd, bly, you name it :) Akkurat som å spørre om olje-merke på Porscheforumet, det eneste som kommer ut av det er en lang krangel om hvem som produserer hva. Hvert batteri til sitt bruk, med sine fordeler og ulemper. Akkurat som bensin og diesel.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

#7
Sitat fra: Thinkstop på tirsdag 15. februar 2011, klokken 10:25
Elmo, du bør virkelig skjerpe deg! Jeg ville bare ha forskjellige folk sine meninger om hvilke batterier som er best, og da trenger du virkelig ikke å si at jeg er tilbakestående på en fin måte
Hvis du oppfattet meg slik så må jeg bare beklage Thinkstop, for det var ikke meningen.

Det jeg mente å si, som Go-carter er inne på, var at spørsmålet er tilnærmet umulig å svare på. Det går veldig mye på føleleser og meninger om de ulike teknologiene. Det har til og med vist seg at batterier fra ulike produsenter med tilsynelatende samme kjemi og teknologi har ha store forskjeller. I tillegg er batterienes performance og levetid veldig avhengig av bilens BMS (Battery Management System). Dette gjelder særlig for nyere (eller konverterte) biler med lithium batterier, men er tydellig også for eldre biler som Think-Classic vs. PSA. De benytter eksakt samme batterier (NiCd), men allikevel har Thinken vist seg å ha mere batteriproblemer enn PSA fordi BMSen er forskjellig. Disse problemene med NiCd er mindre i senere år, mest fordi de fleste eierene har lært seg å bli sin egen lille BMS. 

Det finnes flere tråder har inne allerede som diskuterer batteriteknologier. ta feks disse to
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3207.0
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3298.0
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Thinkstop på lørdag 12. februar 2011, klokken 23:31
Hva er de beste batteriene på dagens marked?
Vil også foreslå at du som ny bruker leser http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2182.0
og http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=399.0
og http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3120.0

Dette forumet hat en utmerket søkefunksjon, bruk den. Dette emnet har blitt diskutert til det kjedsommelige tidligere. Når jeg ikke har svart tidligere skyldes det at jeg ikke vet hvorfor du stiller spørsmålet, men jeg går ut fra at det gjelder batteri til elbil.
1. Skal du velge batteritype til en bil du  bygger om til elbil?
2. Hva skal du i såfall bruke bilen til?
3. Hvis daglig transport, hvor lang rekkevidde trenger du?
4. Hvis daglig transport, hva er laveste temperatur i området?
5. Hvis daglig transport, hva har du tenkt å bruke til varmekilde?
6. Hvis daglig transport, hvor mye veier bilen du skal bygge om?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA