Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liste over linker man kan bruke for å få 10000kr i rabatt når man bestiller

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 21. mai 2017, klokken 13:59

« forrige - neste »

El-boy

@jkirkeno
Det ser ut for at det blir Zoe til kona nå.
Iforbindelse med 32A uttaket så er idet i samsvarserkleringen til elektriker notertat at utvendig kabel er godkjent for Max 46A og er på 3x6mm^2 utv kabel.
Kan vi da oppgradere til 40A på kursen i sikringsskapet og installere 2x20A underfordeling? Tenker da på kabelen som er 3x6mm^2 og ligger utvendig installert i 2013...
Ideelt skulle det vært lagt ny kurs men jeg er lite lysten på nok en utvendig kabel på veggen og hull igjennom betongen når den som er der etter mitt skjønn er tilstrekkelig.
Er forslaget innenfor regelverket Pr. 2017 ???

jkirkebo

Sitat fra: El-boy på onsdag 10. mai 2017, klokken 13:44
@jkirkeno
Det ser ut for at det blir Zoe til kona nå.
Iforbindelse med 32A uttaket så er idet i samsvarserkleringen til elektriker notertat at utvendig kabel er godkjent for Max 46A og er på 3x6mm^2 utv kabel.
Kan vi da oppgradere til 40A på kursen i sikringsskapet og installere 2x20A underfordeling? Tenker da på kabelen som er 3x6mm^2 og ligger utvendig installert i 2013...
Ideelt skulle det vært lagt ny kurs men jeg er lite lysten på nok en utvendig kabel på veggen og hull igjennom betongen når den som er der etter mitt skjønn er tilstrekkelig.
Er forslaget innenfor regelverket Pr. 2017 ???

40A blir nok drøyt mye til lading på 1 fase på 3x63A inntak. Da må det i så fall sørges for at det ikke er noen andre forbrukere på samme fase, og det krever gjerne større ombygging av sikringsskap.

Vil du ha mer enn 16A til hver bil ville jeg vurdert to stk. EcoLite med lastdeling istedenfor. Da får du 32A når kun en lader. Ulempen er at du ikke kan bruke PodPoint-løsningen til Renault da og skilletrafo for 32A blir mye dyrere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-boy

#17
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:42

Først, Wallbox på 3,6kW er 230V, ikke 400V. 400V er for 3-fase, typisk 11kW og oppover.

@jkirkebo
For en maskinmann å forstå dette; du skriver at Zoe lader på 230V når Wallbox er på 3.6kW.
Er det slik å forså at det er en ren Isolasjons-transformator som blir installert da (3.6kW)? altså 1:1 inn-ut slik vi finner på båter/skip for å unngå aggresiv korrosjon pga krypstrøm fra land-nettet?
Aksepterer bilen å bli ladet på en-fas 230V? Jeg trodde den måtte ha tre-fas 400V TN for å lade???

Betyr det at bilen vil lade på vanlig schuko stikkontakt på TN-nett ???

Rav4_EV

SitatBetyr det at bilen vil lade på vanlig schuko stikkontakt på TN-nett ???

Lader perfekt på TN-nett dersom det ikke er lange strekk.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: El-boy på fredag 19. mai 2017, klokken 21:28
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:42

Først, Wallbox på 3,6kW er 230V, ikke 400V. 400V er for 3-fase, typisk 11kW og oppover.

@jkirkebo
For en maskinmann å forstå dette; du skriver at Zoe lader på 230V når Wallbox er på 3.6kW.
Er det slik å forså at det er en ren Isolasjons-transformator som blir installert da (3.6kW)? altså 1:1 inn-ut slik vi finner på båter/skip for å unngå aggresiv korrosjon pga krypstrøm fra land-nettet?
Aksepterer bilen å bli ladet på en-fas 230V? Jeg trodde den måtte ha tre-fas 400V TN for å lade???

Betyr det at bilen vil lade på vanlig schuko stikkontakt på TN-nett ???

Det er en  ren skilletrafo ja, og du kan fint lade på 1-fase 230V TN med en helt standard schuko-ladekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

siapelan

Hei - du skriver:

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 09:26
Dersom man har 3 fas i huset og nok kapasitet, kan man betale et mellomlegg for å få et ladepunkt på 11kW. Har man mulighet er 11kW løsningen på anbefale.

Jeg har 3-fase, men hva betyr "nok kapasitet" i praksis?

Jeg vurderer å kjøpe brukt Zoe 40. Det følger med hjemmelader, jeg antar dette er 3,6 kW versjonen. Kan denne laderen oppgraderes til 11 kW (dersom jeg har "nok kapasitet"), eller trenger jeg en ny 11 kW hjemmelader til 20-30.000?

N00b

Om du er heldig å har 400V til huset ditt trenger du bare en helt vanlig type 2 ladestasjon til 5-6.000

Den kan være på 11 eller 22 kwh (16 eller 32A)

N00b


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA