Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ZOE Z.E. 40 prøvekjørt

Startet av Omega, tirsdag 18. april 2017, klokken 14:49

« forrige - neste »

Omega


Hadde en 2013 modell modell Outlander diesel som jeg var kjempeførnøyd med.
Vurderer ny Outlander:
Forhandleren reklamerer voldsomt for PHEV'en som også er ca 55.000 billigere en diesel.

Hører noen sier disse bilene bruker voldsomt med bensin? Stemmer dette?
Oppleves bilen som lat? Man har jo tross alt bare en el-motor på 82hk tilgjengelig opp til 67km/t.
Drar litt henger og vil gjerne bli fornøyd med bilen hvis jeg først skal slå til med ny bil.

diax

Bilen er ikke lat, men hvis du kjører på kun elektrisitet tar det et sekund eller så for at bensinmotoren
skal starte og bli med på å dra bilen fremover. Mellomakselerasjoner er spesielt bra.
Jeg kjørte Halden-Gol(1100moh) på 0,59l/mil og Gol-Halden på 0,56l/mil.
På motorvei i Sverige i 130-140 km/t gikk det vel 1l/mil når det var slutt på strøm.
Men når man, som jeg ett år, ikke fylte bensin mellom slutten av mai og slutten av august så
blir årsregnskapet veldig pent. Jeg gikk fra en Audi A6 TDI og 30k+ i dieselutgifter til Outlander PHEV
og 12k i bensinutgifter. Hadde PHEV i to år før jeg byttet til Tesla, men skulle jeg gått tilbake til
noe annet en ren elektrisitet hadde det blitt en ny PHEV igjen.

No-brainer for min del... PHEV all day long. Synes du skal prøvekjøre en  :+1:

LarsErikOsterud

Sitat fra: Omega på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:52
Hører noen sier disse bilene bruker voldsomt med bensin? Stemmer dette?
Oppleves bilen som lat? Man har jo tross alt bare en el-motor på 82hk tilgjengelig opp til 67km/t.
Drar litt henger og vil gjerne bli fornøyd med bilen hvis jeg først skal slå til med ny bil.
1) Jeg bruker 0,5 i snitt. 0,7 på langtur (Ålesund - Oslo, full bil og combi-camp uten lading = 0,8).
2) Lat? Nei. Kjører lett fra de fleste i lyskryss. El-motoren har voldsomt moment. Som sagt bruker bensin-motoren litt tid før den slår inn. MEN hvis du setter bilen i "Charge" så bensinmotoren går er aksen formidabel (da bruker den både el-motorene og bensinmotoren når du har fått opp farten).
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

aaa3

Sitat fra: Omega på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:52
Hører noen sier disse bilene bruker voldsomt med bensin? Stemmer dette?
Bensinforbruket er helt avhengig av kjøremønsteret. I prinsippet kan den kjøres nesten uten bruk av bensin i det hele tatt. I motsetning til fosil-biler bruker den mest på langtur og minst på småkjøring, fordi småkjøringen stort sett foregår elektrisk.
Jeg har logget alle bensinfyllinger, og har et gjennomsnittsforbruk på 0,4 l/mil totalt over nesten 3 år. Kjører vel ganske gjennomsnittlig, mye småturer, men kjører også til hytta 18 mil unna. Båt fraktes tur retur vår og høst.
Skal du kjøre mye med tung henger er ikke dette bilen for deg. Ellers vil jeg varmt anbefale den.

Fiffik78

Du har to el-motorer, med 82 hk hver. Som el-bil er den ikke lynrask, men mer enn effektiv nok.
Outlander PHEV 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA