Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Premium interiør,med eller uten luft i setene nå?

Startet av e-curious, onsdag 14. juni 2017, klokken 10:40

« forrige - neste »

Beckern


elektrolux

Er neppe rimelig, men tenk miljøfordelene.

Med solcellepanel, og vindkraft like inntill veien blir det kortreist strøm.

Med slik lading trenger bilene mindre batteripakker, og kan bygges mindre enn dagens biler.

Kombiner dette gjerne med autonome biler så kan det blir stor miljøgevinst.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

automat

Om noen tiår er langtransporten autonom, i hvertfall langs hovedveinettet. Da kan man tenke helt annerledes. Og kanskje trekkvognbytte/batteribytte på ladestasjoner er mer kostnadseffektivt.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Beckern

Sitat fra: elektrolux på søndag 09. april 2017, klokken 13:22
Er neppe rimelig, men tenk miljøfordelene.

Med solcellepanel, og vindkraft like inntill veien blir det kortreist strøm.

Med slik lading trenger bilene mindre batteripakker, og kan bygges mindre enn dagens biler.

Kombiner dette gjerne med autonome biler så kan det blir stor miljøgevinst.

Problemet er jo at strømmen ikke blir kortreist men mindre man lagerer strøm i kondensatorer/batterier.
Ulempen med vind og solkarft er jo en begrenset mengde over kort tid. Ladingen krever det motsatte, store mengder over kort tid.
Jeg mener selvsagt ikke at sol og vind er borkastet men selv et betydelig anlegg vil jo ikke levere mer en en liten brøkdel. Mange er jo så begeistret for Toyotas solcelletak. Det kan lade batteriet på noen uker om bilen står i et solfyllt område. Hvor mange kavadratmeter solceller skal man ha for å lade 10 vogntog med, la oss si 350kW?
Altså 3.5MW levert til bilene.

Jeg får hverken det eller induktive løsningen til å fungere i hodet mitt.
En ting er små induktive ladere for personbiler som kan heises helt oppunder spolen når bilen står parkert. NOen helt annet er gigantiske spoler som skal overføre store mengder energi over til dels store avstander (10-30cm).
Bare vekten av de spolene!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA