Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?

Startet av Elbil fundamentalist, onsdag 15. mars 2017, klokken 20:46

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Noe vi burde kommentere her?. Høringsfrist: 01.03.2017

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---forslag-til-ny-lov-om-utproving-av-selvkjorende-kjoretoy-pa-veg/id2523663/

Står en del om lagrede data. Min menig at "big data" som selvkjørende biler produserer burde standardiseres og deles mellom alle bilfabrikanter. Forventer at autonome biler er trafikksikre og at bilbransjen samarbeider om best mulig sikkerhet til fordel for alle. I en periode nå før vi får "majoritets design" vil det være konkurranse på teknologi selvsagt og Tesla har kanskje mest kjøredata fra autopilot kjøring pr. nå, men det vil snu raskt når de større produsentene ruller ut ap1 biler. Når beste teknologi er tydelig, må samarbeid være en selvfølge. Bilprodusentene konkurrerer ikke om å ha de "beste ABS" bremsene i dag. De burde helle ikke konkurrere om å ha den "tryggeste selvkjøringen" alle bilprodusentene burde bidra til tryggest mulig autonome biler uansett om det er Lada eller Tesla...

Biler burde kommunisere om kjøreforhold og friksjon. Har en autonom bil kjørt i en glatt sving, vil dette kommuniseres til de andre bilene.

Kanske noen nye tjenester / muligheter?

Miljøvennlig salting? Kansje alle autonome persobiler kan utrustes med 15 kilo salt, (vogntog noen hundre kilo mer) som punktsaltes akkurat der det trengs ihht big data? Millioner kg salt kan spares?
Automatisk rapportering om ujevnheter og hull i asfalt, dårlig doserte svinger etc., vedlikeholdbudsjetter kan utnyttes mye bedre?
Scannere og varmesøkende kamera mot viltpåkjørsler?

Flere forslag?

Bildelingstjenester: plukker automatisk opp medpassasjerer som er ihht din profil preferanser. Hold dere fast alle single: "Bildelingstjenesten er levert av Sukker.no" og baksetet ledig  ;D

Niber task? Utnytte tomme lastbiler som kjører retur.

Høres kansje litt flåsete ut, men myndighetene bør kansje legge inn krav om api'er som muliggjør en rekke nye tjenester innovasjoner vi ikke kjenner til i dag. Her gjelder det å være litt fremsynt. Ett krav til standardisert api kan være like viktig som "standardisert hengerfeste" er for kommersiell utleie av tilhengere.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Krav om deling av data tror jeg sitter langt inne. Her kan en produsent bruke mye tid pg penger på å samle inn data, og andra produsenter skal da bare få fri tilgang til dette? Hva vil da verdien i det Tesla gjør med innsamling av data være for Tesla?

Selvfølgelig vil det være langt enklere å få på plass en lov som krever at tesla frigjør sine data til GM og Ford, enn å få på plass en lov som krever at Ford og GM deler data med Tesla.

Standard for kommunikasjon mellom biler, og fra veitrafikksentraler til bil for info om ulykker, stengte veier og andre ting, må på plass, men jeg sliter med å tro at man kommer til å gjøre dette på den beste måten...

Amoss

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 07. januar 2017, klokken 20:34
Noe vi burde kommentere her?. Høringsfrist: 01.03.2017

Med "vi" antar jeg du mener elbilforeningen?

Slik jeg ser det så har autonomi og bildelingstjenester egentlig ikke så mye med elbil å gjøre annet enn at en elbilprodusent også jobber mot begge disse delene også, selv om det nok ofte kan være de samme personer ("Technofreaks") som engasjerer seg for begge deler. Så nei, etter min mening er ikke dette noe elbilforeningen "burde" kommentere. Engasjement i disse spørsmål bør da heller komme til uttrykk gjennom en mer generell bil-forening som f.eks. NAF.

... dersom selvfølgelig ikke elbilforeningen har noen ambisjoner om å være ett alternativ til de eksisterende bil-foreningene når elbiler har blitt normen, istedet for som nå ett tillegg med spissinteresse for elektriske drivlinjer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

 @ elbilfundamentalist -godt tenkt!

 
SitatSå nei, etter min mening er ikke dette noe elbilforeningen "burde" kommentere. Engasjement i disse spørsmål bør da heller komme til uttrykk gjennom en mer generell bil-forening som f.eks. NAF.

Tja er d nå en god strategi å ligge bakpå ? Elbilforeningen kan bli riktig stor med tiden den og størrelse
er viktig  når d gjelder innflytetelse og kanskje har Amerikanerne rett når de sier at all PR er god PR ?

stefse

Bra innlegg av trådstarteren. Han burde kanskje selv forfatte et forslag til høringsnotat.
Jeg kan være behjelpelig selv også.
Opendocument?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Carl Anton Stenling

Selvkjøring er meget relevant for elektrifisering av tungtransporten. Uten selvkjøring kreves store batterier for å minimalisere ventetiden for sjåføren.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 08. januar 2017, klokken 16:54
Selvkjøring er meget relevant for elektrifisering av tungtransporten. Uten selvkjøring kreves store batterier for å minimalisere ventetiden for sjåføren.

Godt poeng, hang meg nok litt for mye opp i tanken på privatbiler og glemte bort tungtransporten ja.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

Sitat2.2.4 Miljøgevinster
Økt mobilitet ved bruk av felles transportmidler, vil kunne redusere privatpersoners
behov for å eie egen bil. Dette kan igjen føre til at det totale antall transportmidler og
reduseres. Videre er det grunn til å tro at de selvkjørende kjøretøyene langt på vei vil
være
Sitatelektriske
, og da med en antatt miljøgevinst.

Det ovenfor er hentet fra regjeringens høringsforslag og dette har de selvsagt rett i, de selvkjørende bilene
blir elektriske.
Et annet medlem av forumet skrev her om dagen om noe som var alt for viktig til å overlates til fagfolk,
vel, dette temaet er i samme klasse ..
Norge er målt i dekningsgrad det største elbillandet i verden og det som skjer her blir lagt merke til !
Det faktum at myndighetene så klart angir at dette blir
snakk om elbil setter også Norsk elbilforening i en helt fantastisk posisjon !!
Et høringsforslag fra Norsk elbilforening vil bli lest med mye, mye større interresse enn
foreningas medlemsantall skulle tilsi!
En annen ting- d er ikke flere kloke hoder andre steder enn her, jeg vil snarere si ..... ..
Så engasjer dere og kom med forslag, gode og dårlige. Dette er alt for viktig til å overlates til NAF og
yrkespolitikerne i fylker//kommuner..



Elbil fundamentalist

#9
Sitat fra: Rio på søndag 08. januar 2017, klokken 00:17
Du kan lese om V2V-standarder her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-vehicle
Bra å se at dette er tenkt på før. Iom at ingen ta patent på denne "ideen" er det fortsatt mulighet til å kunne se big data som off. nasjonal / internasjonal eiendom eller noe slikt.

Publisert nå i januar 2017.
http://download.microsoft.com/download/6/9/D/69D92EB1-F1EE-4893-ABE1-C005D7F9FF57/Microsoft_Connected_Vehicle_Platform_Whitepaper_EN_US.pdf
Ser ut til at Microsoft er klare for å "kuppe" infrastrukturen til V2V og kontrollere "som partner" alle aspekter av potensielt marked her. Mulig det er det beste, men å overlate så viktig data og grensesnitt til en dominerende kommersiell aktør er ihvertfall verdt en diskusjon. Har kan Norge være en pådriver i å sette premissene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

doldis1

 
SitatBra å se at dette er tenkt på før. Iom at ingen ta patent på denne "ideen" er det fortsatt mulighet til å kunne se big data som off. nasjonal / internasjonal eiendom eller noe slikt.

Nettopp!
Her kan vi gjøre en forskjell.
Lovforslaget omfatter  lov om "utprøving" av selvkjørende kjøretøy men vil vel i praksis bli rammeverket
når ny lov om selvkjørende kjøretøy kommer.
Ut fra det jeg finner i lovforslaget finnes ikke forslag til hjemmel om innhenting av hverken vegdata
eller sanntid GPS lokalisering ?
Det er mulig særlig det siste vil være utfordrene m.t.p. personvernlovgivningen MEN- de sier samtidig at
personvernet ( iallefall i utprøvningsperioden) må vike for utprøvningsloven. ( 5.6)
Ser ut som mye av lovforslaget er copy/paste/translate fra andre land og
selv om lovforslaget virker velfundert virker det ikke som om de helt ser for seg den samme framtiden som
iallefall meg.
Hvis loven skal oppfylle ambisjonene av punkt 2.2.2 om økt trafikksikkerhet, økt effektivitet i traffikkavviklingen og økt mobilitet, ja så må loven inneholde hjemmel om pålagt overføring av vegdata ( glatte veier, skade i veibane, oversvømmelse osv.) til en offentlig driftet database.
Disse dataene vil da kunne brukes av alle kjøretøy for å unngå farer og samtidig
kunne en helautomatisert, selvkjørende vedlikeholdsbil være raskt på stedet for å f.eks fylle et hull i veien.

Samtidig for å øke effektiviteten i traffikkaviklingen bør sanntids GPS. koordinater fra samtlige kjøretøy
kunne kontinuerlig innhentes.
Fordelene er åpenbare, GPS informasjonen vil i sanntid vise eksakt hvor traffikken går sakte eller helt
har gått i stå.
Denne informasjonen vil da kunne brukes av samtlige kjøretøy på veiene slik at  de kan unngå å øke
bilkøene og isteden velge en annen vei hvis mulig .....

Jeg mener disse punktene bør med i et høringsnotat fra norsk elbilforening, lovforslaget som det nå foreligger
tar ikke full høyde for alle mulighetene ny teknologi bringer med seg.


Elbil fundamentalist

Sitat fra: stefse på søndag 08. januar 2017, klokken 16:01
Bra innlegg av trådstarteren. Han burde kanskje selv forfatte et forslag til høringsnotat.
Jeg kan være behjelpelig selv også.
Opendocument?
Gjerne det. Oppretter du ett dokument?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rio

Noe av det aller viktigste er faktisk hvordan cybersikkerheten blir ivaretatt.

Fra det jeg hører er den ikke spesielt god verken hos Tesla eller noen av de andre. Et vogntog på 40 tonn, som er "fjernstyrt" fra et sted i f. eks. Russland, gjør mye skade.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elbil fundamentalist

Selvkjørende biler i løpet av ett par år.
http://e24.no/digital/bil/samferdselsministeren-vi-vil-ikke-savne-bussjaafoerene/23911100

"– Historisk sett har mennesket vist nulltoleranse for skader eller dødsfall forårsaket av feil i maskiner. Selv om kunstig intelligens er fantastisk, så har det også feil. Det vil ta mange år og mange mil, både i simulatorer og i virkeligheten, før vi kommer til perfeksjonsnivået vi trenger, forklarte Pratt."

Eneste måte å få dett gjort raskere er at alle sammerbeider. Hvordan skal den forretningsmodellen være? Offentlig anbud og etterpå selvkjøringsavgift? På den måten kan det holdes lønnsomhet i vanlige sjåfører i en overgang?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

stefse

Denne idéen gjelder kun tungtransport på motorvei. Kanskje litt off-topic, men satt å så på et program om bilbergere. En lastebilsjåfør hadde kjørt for fort og skapt en voldsom ulykke.
Da datt idéen ned i hodet mitt at den strekningen burde bli kjørt av maskiner. For å unngå trøbbel med andre trafikanter, måtte man stenge denne veien i i intervaller, f.eks fra 01-02 og fra 04-05 om natta, hvor kun selvkjørende biler fikk kjøre.
Idéen er enkel, en trailersjåfør setter av en semihenger på en oppsamlingsplass for selvkjørende biler. En robot-bil får oppdraget og tauer semi'en over fjellet i en hastighet som er avpasset og kanskje for treg til at en sjåfør ville giddet å holde så lav hastighet. Noen av bilene er kanskje også utstyrt med friksjonsmåler og kommuniserer idealfart til de andre. På andre siden parkerer den, og tilhengeren blir hentet av en vanlig sjåfør som fører den frem til bestemmelsestedet. Robot-bilen starter på retur, med annen last.
Dette kan helt klart ha noe for seg på spesielle veistrekninger, men også deler av motorveinettet.

Poenget er:
Istedetfor å bruke enorme resurser på å sikre seg mot feil fra sjåfører av kjøtt og blod rundt robotbilen, deler man på veien i time-slot'er. Selvsagt kan dette først og fremst brukes i grisgrendte strøk, uten særlig behov for lokaltrafikk. Det er imidlertdi en grei begynnelse, som krever noen regulatoriske grep, men som er gjennomførbar, f.eks på enkelte øde strekninger i Nord-Norge.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA