Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AP 2.0. Når kan vi forvente at ting begynner å fungere?

Startet av Sverre Følstad, lørdag 08. april 2017, klokken 09:31

« forrige - neste »

Sverre Følstad

Hei,
jeg har nå kommet i gang med en 2011 Citroën C-Zero (gått 20.000). Temperaturen ligger fra et par minus til et par pluss og det snør ikke. Bilen lades i kald garasje om natten, og står utenfor arbeidsplassen min om dagen.

Etter en ukes eierskap har jeg kommet frem til at batteriets kapasitet ved min bruk er ca. 60 km (display sier 79 ved fulladet). Jeg er svært varsom med vifte og varme, holder meg unna setevarme, men lyter til radio.

Bilen har levd det meste av livet sitt i Frankrike, og såvidt jeg forstår serviceheftet kan den ha stått i en periode.

Mitt spørsmål er: Hva bør jeg forvente av rekkevidde - og dersom min bil gir mindre enn man bør forvente: finnes det en service som eventuelt hjelper batteriet å yte bedre? Jeg har lest om nødvendigheten av at et batteri "går seg til" og det kan være noe slikt jeg må vente på.

Hører gjerne innspill. Bilen er så flott å kjøre at jeg gjerne vil dra på lengre turer.

Beste hilsen Sverre Følstad
Citroën C-Zero 2011
Opel Ampera-e 2017

jakure

Jeg er også "hel-fersk" elbileier, og har ca 1,5 ukes erfaring. Jeg mener også at rekkevidden nå om dagen er realistisk mellom 6 - 7 mil med litt vifte, varme og radio, samt avhengig av om en kjører på dagtid eller på kvelden.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

automat

Når man deler kjøreturen i to, så får man en ekstra runde med oppvarming av varmesystemet. Det spiser rekkevidde på en trilling, selv om man er forsiktig med varmebruk. Derfor får man kortere rekkevidde enn de stipulerte 79km.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sverre Følstad

hjertelig takk for kommentarer!

jeg hadde ikke tenkt på dette med deling i flere biter, så dermed har jeg bedre kapasitet enn jeg først fikk følelsen av. Så får man vente på sommeren for langturer.

Beste hilsen Sverre
Citroën C-Zero 2011
Opel Ampera-e 2017

PionerThink

Så vidt jeg har forstått trekker ikke varmesete, varmetråder og radio av fremdriftsbatteriet. Vil derfor anbefale deg å bruke varmesete for å få litt "lunk" via bakparten ;D
Forøvrig er det en del tips her inne som du kan se på når det gjelder å få mest mulig komfort. Kjøp en kupèvarmer som du setter på 30 min før du drar hjemmenifra, og kjør deretter vifta på resirkulering når du starter opp varmeapparatet med mest luft på vinduet for å unngå dugg.
Er også mulig å isolere både under gulvtrekk og rundt vannslangene for å holde litt på varmen. Søk litt her inne på forumet og du vil finne mange gode tips!
Lykke til!
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

pwb

60km er ikke unormalt ved rundt 0 og varme i kupeen. 40km når det er skikkelig kaldt er heller ikke vanskelig å få til. Bruk hansker og teppe og ikke tenk på at du må varme opp for å bli kvitt frostrøyken. Tenk hvor mye bedre den bilen hadde vært med skikkelige varmeseter og varme i rattet.

pwb

Sitat fra: PionerThink på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:16
Så vidt jeg har forstått trekker ikke varmesete, varmetråder og radio av fremdriftsbatteriet.

Det er feil, vel det er jo ikke direkte tilkoblet fremdriftsbatteriet, men 12v batteriet lades av fremdriftsbatteriet så all strømmen man tar ut fra 12v batteriet hentes fra fremdriftsbatteriet + litt ekstra pga. tap i lader og slikt. Men det utgjør ikke så mange meter på rekkevidden så man trenger ikke å bekymre seg om lys, radio, varmeseter osv.

CitB59EL

Har C-zero selv om 60 km høres normalt ut med start/stopp. Selv bruker vi varme på maks men lav vifte hastighet da dette trekker noe mindre effekt enn å sette den på auto å varme er vår erfaring. På 1,3,5 osv service på C-zero er det batteri service-som kan gi litt bedre rekkevidde. Setevarme og lys og radio er det bare å bruke så mye du orker! da setevarme drar ca 50 Watt...   Lys drar ca 150 watt med nærlys og baklys tent og radio maks 120 watt(10A sikring). 
Varmeapperat drar til sammeligning opptil 4000 watt...+AC på opptil 3000watt. Pump opp dekk til 3 bar hjelper noe.
Så sier seg selv hva som er best for rekkevidden.

TB

#8
Varme i sette og bakrute, radio og lys påvirker rekkevidden lite.

Reknestykke:
Lys er normalt 2 x 55 halogen = 110 W, pluss to x 5 W bak - totalt 120 W, med tap i DCDC - ca 150 W.

Ved å slå av lys i 1 time vil det bli spart ca 150 Wh. Typisk forbruk på vinterstid er rundt 200 Wh pr km.
Dvs, ved å slå av lys er det mulig å spare ca 700 meter pr time.

Kupevarmen gir eit heilt anna reknestykke ved at varmeelementet er 5000 W. (eller 4000 W?) Det er termostatstyrt, så det går ikkje full effekt heile tida, men snitt på 2000-3000 Watt pr time blir det fort.

Ved å redusere varmen litt, slik at snitt effekt blir 1000 W mindre pr  time:
1000 W / 200 Wh pr km = 5 km ekstra

Eit tips til slutt:
- hugs på at måleren for batteriet ikkje er lineær - dei første prikker har fleire prosent pr prikk.
  har sett ein tabell over dette, denne er grei å sjå over for å kunne beregne rekkevidden betre.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Av eigen erfaring gir kupevarmer betre både betre rekkevidde og komfort:
- treng ikkje la bilen stå på "tomgang" for å få sikt ut / skrape ruter.
- kupe er varm, treng ikkje like mykje varme for å "halde på varmen".
- kupevarmer tørker opp kupen, slik at det blir mindre fukt, og dermed mindre behov for å bruke AC.

Ergo - montering av kupevifte (sjå eigen tråd) er ein rimelig måte å få lengre rekkevidde, samt betre komfort.
Eg monterte det sjølv, med pluggen bak på bilen, slik at det er enkelt plugge inn / ut når eg kobler til strøm til bilen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Sverre Følstad på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:42
Etter en ukes eierskap har jeg kommet frem til at batteriets kapasitet ved min bruk er ca. 60 km (display sier 79 ved fulladet). Jeg er svært varsom med vifte og varme, holder meg unna setevarme, men lyter til radio.
Kva vises i display om du slår av varme (grønn prikk) og AC?
Tallet her vil henge samman med forbruket siste 30 km.

Det viser ca +/-140 km på min bil. (OVMS sender melding for kvar gong bilen er ferdig lada.)
Når varmen settes på går det drastisk ned.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jakure

Sitat fra: Sverre Følstad på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:08
... Så får man vente på sommeren for langturer.


Vet ikke hva du tenker på med "langtur", men hvis du tilfeldigvis skulle bo på østlandet er det bare å dra på "langtur". Det er flust med hurtigladestasjoner. Selv kjøpte jeg vår bil i Drammen og måtte kjøre over 10 mil hjem (uten elbilerfaring). Satset på Fortum sine hurtigladere. Valgte en 12 min. opp-topping på Lierstranda i det jeg reiste og så en 14 min lading på Vestby. Fungerte utmerket, og tilsvarende tur eller lengre hadde ikke bekymret meg stort med det hurtigladernettet som finnes her.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

erik e

"Fungerte utmerket" og " Ikke bekymre seg" er ukas beste tips.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

alda

Använder bilen i Oslo och kör T/R jobb-hem daglig, men det är bara 12 km sammanlagt. Då räcker det bara til två turer. Så för kö/småköring blir räckvidden betydligt kortare.
Startade bilen i varmt garage onsdag eftermiddag - då stod räckvidden i "guessometret" på 148 km!  :o :laugh: :laugh: :laugh:
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

nr1rayner

Bedre å bruke strøm til varmesete enn kupevarme.
Wattmeteret i Leaf gir ingen, eller svært lite utslag om man slår på setevarme (2stk fram og baksete) og rattvarme.

Men kupevarme trekker mye:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30718.msg525253.html#msg525253
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA