Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil i transitt, hvilket skip?

Startet av THE, fredag 16. juni 2017, klokken 09:39

« forrige - neste »

knut3448

Ser jeg rota litt over, det er selvfølgelig 75kg fører trukket i fra på nyttelasten. Om en flytter ut så har du vel kapasitet til 65kg bagasje i Ae. Inkl hunder.

kammiz

er det virkelig noen som kjøper opel ampera-e for å frakte 5 ungdom/voksne og 2 hunder av ganske stor størrelse? det har da aldri vært noen hemmelighet at bilen er i klassen maks golf-størrelse?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

sylwester

Hvis man er som meg og veier mer enn 75kg så må man ta det med i beregningen. Dvs. AE har 440kg inkludert fører. Siden familiemedlemmene tilsammen er over 455 så kan dessverre ikke AE frakte hele familien på samme tur, og det er uten både hunder og annen bagasje.

De fleste elbiler er ganske tunge så generelt har de mindre nyttelast enn andre biler i samme klasse. F.eks. så hadde det gått helt OK med alle i en liten Polo.

@knut7 Var skjemaet ditt over nyttelast,  inkludert fører for alle bilmerkene?
Mener Leaf har 365kg + 75kg fører = 440kg og ikke 445.. Var det en G2?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Tom E.

Sitat fra: kammiz på mandag 10. april 2017, klokken 10:41
er det virkelig noen som kjøper opel ampera-e for å frakte 5 ungdom/voksne og 2 hunder av ganske stor størrelse? det har da aldri vært noen hemmelighet at bilen er i klassen maks golf-størrelse?

Vi beholder Insigniaen. Den fikser transport av alt og alle. Det hadde vært ålreit om Amperaen kunne ta oss alle med en gang vi skal ut på tur, men jeg får la eldstemann bli hjemme eller la ham kjøre sin egen bil.

95% av tiden skal Amperaen transportere meg, kona og de 2 minste tur-retur jobb og vid. skole, En etappe på 16 km en vei. De siste 5% går med til turer til Stavanger, Kristiansand, Oslo, Hovden og Århus/Flensburg. Da er vi bare 2 i bilen.

knut3448

Det var et oppslag i biltilsynets register som viste 445kg, tok bare en tilfeldig bil, var 2017 30kWh Leaf. For A-e står det 365kg. Jeg rota litt med inkl/ekskl fører når jeg pratet om hvilke biler som kunne greie oppgaven.

Iflg biltilsynet

Leaf 30kWh
Egenvekt uten fører: 1450kg
--------------------------------
Egenvekt inkl fører: 1525kg
-Tillatt totalvekt: 1970kg
= Nyttelast: 445kg

A-e
Egenvekt uten fører: 1616kg
--------------------------------
Egenvekt inkl fører: 1691kg
-Tillatt totalvekt: 2056kg
= Nyttelast: 365kg

Ganske bra lastekapasitet på Leaf altså. Men tillatt totalvekt er faktisk høyere på A-e, så GM har nok måtte jobbe litt for å få en kjøreglad (?) bil med stort batteri som også kan frakte folk/last.

sylwester

@knut
Det tyder på at 2gen Leaf er lettere og har dermed 80kg mer nyttelast enn min. Lurer på om de klarer å holde vekta ned på 3gen eller om det nye batteriet går enda mer utover nyttelast.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut3448

Vegvesenet har følgende for 2014 Leaf 24kWh

Egenvekt inkl fører: 1505kg
-Tillatt totalvekt: 1945kg
= Nyttelast: 440kg

(Egenvekt uten fører: 1430kg)

30kWh Leaf ser ut til å være 20kg tyngre, men den har 25kg høyere tillatt totaltvekt. Dermed får 2014 Leaf 5kg mindre nyttelast. Om du får at forskjellen blir 80kg så kan det kanskje skyldes at du ikke har med førervekt i regnestykket for 30kWh Leafen? Eller så kan det være at noen har oppgitt feil tall, el.

sylwester

@knut7 jeg har en 2012 1-gen og den er tyngre:

Egenvekt inkl fører: 1600kg
-Tillatt totalvekt: 1965kg
= Nyttelast: 365kg

Det var det jeg mente med at "det tyder på at 2gen Leaf er lettere" :)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut3448

Sitat fra: sylwester på onsdag 12. april 2017, klokken 17:19
@knut7 jeg har en 2012 1-gen og den er tyngre:

Egenvekt inkl fører: 1600kg
-Tillatt totalvekt: 1965kg
= Nyttelast: 365kg

Det var det jeg mente med at "det tyder på at 2gen Leaf er lettere" :)
Ah, selvfølgelig. Jeg  fikk for meg at vektforskjellen måtte være mellom 24 og 30kWh. Har jo gen1 selv, overraskende tung.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA