Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av PerBear, onsdag 05. januar 2011, klokken 17:58

« forrige - neste »

Griffel

Ja da missforsto jeg deg nok. Hendlen i kupeen har ingen termostatfunksjon, den ligger i brenneren. Men det virker alikevell mindre kjøling av vannet som returnerer til brennkammeret sparer bensin. Derfor hjelper det å isolere rør og tank.
Forresten så kalt som det har vært nå sparer en ikke bensin, men en får det litt varmere i bilen. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rune Haaland

Varmeapparat som utnytter naturens kretsløp (feks. biodiesel eller bioetanol) ville vært fint å få på plass. Biodiesel lukter gjerne litt frityraktig. mens bioetanol gir det reneste og mest luktfrie utslippet. Vi har ikke brydd oss så mye om dette tidligere, men det ville være fint hvis noen kunne finne ut om det var mulig å få tak i en justert brenner som kan håndtere feks bioetanol slik at elbilforeningen kunne arbeidet for å at vi også på dette området er en del av naturens kretsløp. Virkningsgraden ved å brenne flytende drivstoffer og produsere varme er mye høyere enn å kjøres gjennom en forbrenningsmotor, og gjør det mulig at vi kan kjøre elbiler i vårt arktiske klima uten å måtte bruke en for stor andel av energien i batteripakka til å varme kupeen. Idag kjørte jeg en demobil fra Mitsubishi 2 og en halv min i Oslo sentrum med full varme i kupeen, koste meg i sola, snakket i mobiltelefon mens jeg satt i bilen med klimaanlegget igang i et par timer. Jeg hadde 50% igjen på pakka etter å ha kjørt 2,5 mil. Hadde jeg fortsatt med dette i samme stil halvannen time til ville kjørelengden ha vært 5 mil på en lading, hvorav mer enn halvparten ville ha gått til å varme kupeen, kjøre ventilasjonsvifta og lytte til fengende musikk. Med en biovarmer ville jeg kjørt dobbelt så langt med samme kjørestil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA