Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

4 DC, Grønn Kontakt, Storo

Startet av Thomas221, lørdag 01. april 2017, klokken 21:00

« forrige - neste »

Thomas221

Vurdere å gå til innkjøp av en iconiq, men er litt betenkt over disse knappene for å velge gir.

Fikk ikke skikkelig svar fra selger om hva som skjer hvis du er uheldig å trykker inn f.eks revers mens du kjører eller park for den delen,

Noen som har opplevd dette eller vet noe rundt dette?

moby666

#1
Det går helt fint. Bare til å trykke i vei, du får beskjed at det ikke er mulig å sette bilen i park hvis bilen ruller. Samme på Leaf, men Soul ødelegger du girkassen hvis du setter den i park hvis du er i fart.


IONIQ skrives med Q :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

turfsurf

Han skrev da med q, bare en c for mye  ;D

Ellers er det morsomt å korrigere en skrivefeil med feil grammatikk  ::)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Thomas221

#3
Takker for svar, da blir det nokk bilkjøp ja.
Ser det gikk litt fort i svingene med stavingen der, men av en eller annen grunn har jeg fått det på hjernen at bilen heter iconiq istedenfor ioniq

tuono

Du er ikke den eneste..... :)

Anders Jensen

litt snodig at det kalles girkasse når det i prinsipp er en frekvensomformer som fungerer som "girkasse"?

Det er vel heller riktig å si at drivverket kan ta skade av å trykke på feil "gir".. ?
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

tuono

Under frenetisk leting etter et adgangskort i frontkonsollen i morrest....iført en diger parkas....kan jeg bekrefte at det eneste som skjer ved "betjening" av knappene under fart er at systemet gir deg kjeft via displayet.

nr1rayner

På Leaf går den i N hvis du prøver å legge inn R i fart.
P har jeg ikke turt å teste, men uansett skal og bør det være ganske idiotsikkert.

Trykker man start/stopp-knappen i fart skjer det..... ingenting.

Tjah, du kan vel kalle det frekvensomformer. Girkasse er jo ikke riktig da den ikke har noen gir, kun en fast reduksjon. Så differensial blir vel mer riktig.
D eller R sier bare hvilken vei motoren skal spinne.
N er jeg usikker på, men tror motoren følger med da også, så det er vel bare et signal om at motoren ikke skal få kraft.
P er det vel som på vanlige automatkasser, en "bolt" eller pinne, som går inn i et hakk/hull og fysisk låser.
Går denne bolten/pinnen inn i et hull/hakk under fart kan dyre ting skje..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gustav Ditter

Elektriske biler  : computeren passer på at hele systemet er ok all time.    Ny ioniq er under plannleggint med dobbelt så står batteri - lest på tysk presse ,  til 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA