Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av bjort, lørdag 27. mai 2017, klokken 22:41

« forrige - neste »

bjort

Har nettopp byttet ut min C-Zero med ZOE R240 da C-Zero hadde akkurat litt for liten rekkevidde.

Men etter første prøvetur er jeg nå svært skuffet over resultatet: Etter 44 km var 55 % av batteriet tømt. Jeg benyttet da ECO-mode, hadde 21 °C i kupeen og lå aldri over 100 km/t. Utetemperaturen lå rundt 0 °C. Kan jeg virkelig ikke forvente bedre rekkevidde enn 85 km, eller er det noe jeg har gått glipp av?

Jeg er også overrasket over at kjørecomputeren rapporterer 16 kWh forbrukt energi fra fullt ladet batteri til tomt. Jeg har forstått det som at disse bilene har 27 kWh teoretisk og 23 kWh utnyttbar energi?

Håper noen med erfaring kan gi meg en a-ha-opplevelse eller to, for nå føler jeg at jeg har kjøpt katta i sekken her..

HCO

Hvilke (vinter)dekk sitter på? Har du sjekket trykket?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

ladov

85! Oj, det var lite..Jeg har omtrent 100 på vinteren med min Q210, sånn rundt -5.. Ved 0 burde du vel ha 110-120? Hvor fort kjørte du? Det merkes godt på rekkevidden hvis jeg ligger mye i 90km/t og oppover. Rundt 80 liker den seg godt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

bjort

Sitat fra: HCO på mandag 20. mars 2017, klokken 18:31
Hvilke (vinter)dekk sitter på? Har du sjekket trykket?
Har ikke fått sjekket dekkene og trykket ennå. Skal gjøre det, men jeg har imidlertid min tvil om at det er hele forklaringen. Takk for tips uansett..

bjort

Sitat fra: ladov på mandag 20. mars 2017, klokken 18:31
85! Oj, det var lite..Jeg har omtrent 100 på vinteren med min Q210, sånn rundt -5.. Ved 0 burde du vel ha 110-120? Hvor fort kjørte du? Det merkes godt på rekkevidden hvis jeg ligger mye i 90km/t og oppover. Rundt 80 liker den seg godt.
Ja, jeg valgte bevisst R240 fordi den skal ha litt bedre rekkevidde enn Q210. Riktignok var store deler av strekket på motorvei, men med ECO aktivert lå jeg aldri over 100. Stort sett rundt 90. Jeg kan selvsagt forsøke å senke farten til 80, men med den farten tror jeg også min gamle C-Zero klarer distansen, og da er jo hele behovet for ny bil falt bort. Jeg hadde igrunnen regnet med at R240 hadde bedre rekkevidde enn C-Zero.. Takk for sammenlikningsgrunnlaget uansett. Jeg tror jeg må høre med forhandler om det kan være noe feil ett eller annet sted.  :-[


AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

zbk

Ikke stol blindt på gjettometer og batterivisning. Sjekk ut CanZe-appen og få sjekket SOH-status på batteriet. Dersom dette viser et tall på 80-etellerannet trenger du en oppdatering av batteristyringen. Batterivisningen blir da også ganske på bærtur.

På min Q210 falt prosenten i starten som en stein før oppdatering. Kalkuleringen av restrekkevidde ble dermed tilsvarende på bærtur, men når batterirest var rundt 25% begynte plutselig prosentene å vare mye lenger og jeg opplevde å klare 4-6 mil lenger enn de mest pessimistiske anslagene til bilen underveis.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjort

Sitat fra: zbk på mandag 20. mars 2017, klokken 22:51
Ikke stol blindt på gjettometer og batterivisning. Sjekk ut CanZe-appen og få sjekket SOH-status på batteriet. Dersom dette viser et tall på 80-etellerannet trenger du en oppdatering av batteristyringen. Batterivisningen blir da også ganske på bærtur.

På min Q210 falt prosenten i starten som en stein før oppdatering. Kalkuleringen av restrekkevidde ble dermed tilsvarende på bærtur, men når batterirest var rundt 25% begynte plutselig prosentene å vare mye lenger og jeg opplevde å klare 4-6 mil lenger enn de mest pessimistiske anslagene til bilen underveis.

A-ha! Det var jo interessant! Men for å få den til å fungere må jeg først skaffe med en KW902 ELM327? Har jeg oppfattet det riktig?


morten69

Hei!

veldig enkelt å sjekke om du har et software problem som jeg hadde. Lad bilen til 100%, ta ut ladekontakten og la fører dør stå åpen. Trykk inn begge pedalene i bunn og trykk på den ene av de 2 små knappene på enden av visker armen. Km visning vil da sprette opp i ca 210 Km. Viser den under 200 har du en feil i softwaren. Ring forhandler og få dem til å rette feilen. dette er en kjent feil for dem.ved 0 grader og eco modus skal du fint kommer 130-150 km.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Sitat fra: bjort på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:42
A-ha! Det var jo interessant! Men for å få den til å fungere må jeg først skaffe med en KW902 ELM327? Har jeg oppfattet det riktig?

Du trenger en slik dongle for kommunikasjonen med bilen, ja, men dersom du sier hvor du befinner deg er det mye mulig det finnes noen i nærheten som kan låne deg en slik for å teste. Jeg har en slik og befinner med i Stavanger-området.

Det enkleste er å først kjøre varianten som morten69 beskriver i forrige post, så får du en rask indirekte indikasjon på status.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjort

Sitat fra: zbk på tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:45
Sitat fra: bjort på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:42
A-ha! Det var jo interessant! Men for å få den til å fungere må jeg først skaffe med en KW902 ELM327? Har jeg oppfattet det riktig?

Du trenger en slik dongle for kommunikasjonen med bilen, ja, men dersom du sier hvor du befinner deg er det mye mulig det finnes noen i nærheten som kan låne deg en slik for å teste. Jeg har en slik og befinner med i Stavanger-området.

Det enkleste er å først kjøre varianten som morten69 beskriver i forrige post, så får du en rask indirekte indikasjon på status.

Ja, flott! Nå har jeg uansett fått mange gode tips her, så jeg prøver ett og ett. Jeg holder til i Grimstad, så Stavanger blir nok litt utenfor rekkevidde - ihvertfall slik situasjonen er nå  ;D

bjort

Sitat fra: morten69 på tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:13
Hei!

veldig enkelt å sjekke om du har et software problem som jeg hadde. Lad bilen til 100%, ta ut ladekontakten og la fører dør stå åpen. Trykk inn begge pedalene i bunn og trykk på den ene av de 2 små knappene på enden av visker armen. Km visning vil da sprette opp i ca 210 Km. Viser den under 200 har du en feil i softwaren. Ring forhandler og få dem til å rette feilen. dette er en kjent feil for dem.ved 0 grader og eco modus skal du fint kommer 130-150 km.

Etter å ha kjørt denne prosedyren får jeg nå anslått rekkevidde til 124 km med fulladet batteri. Så da er det bare å kontakte forhandler. Takk for tipset!  :)

pudderjagar

Sjekk og om du kan få ny controller til varmeapparatet. Hvis du kjører i ECO med den nye så henter du mykje på varmen uten at temperaturen går ned inne i bilen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA