Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere elbil i Trondheim

Startet av kjor1, fredag 03. desember 2010, klokken 06:06

« forrige - neste »

HHF

Nå er det jo miljøfartsgrense på E18 mot Oslo om dagen, så nå kan man jo snart ikke klare å kjøre langsommere enn fartstrensen uansett hvilken farkost man bruker. Lurer på om det neste myndighetene finner på er å sette fartsgrensen ned til 15-20 på E18 slik at de kan hevde at det aldri er noen køproblematikk de må gjøre noe med, sålenge det jo strengt tatt aldri går noe særlig langsommere på veien enn tillatt hastighet   :o
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elinor

Sitat fra: HHF på lørdag 20. november 2010, klokken 20:10
Da oppfordrer jeg herved alle Reva-eiere til å sette bilen på Boost på E18   ;)

Skal forresten legge til at jeg opplevde en Reva-sjåfør som la seg pent inn til venstre for å la meg slippe forbi i høyrefilen her en dag. Det hele gikk usedvanlig pent og smidig for seg og jeg oppfordrer også andre til å vurdere tilsvarende manøver om man vil spare litt på strømmen   :)

En hvit en kanskje? Kan ha vært meg.
Kjører Reva Høvik-Oslo S - Høvik daglig.

HHF

 :D - ikke umuilg, men jeg husker ikke nøyaktig nå - har teflonhjerne.

Husker imidlertid at det også var en blå Reva som gjorde tilsvarende og slapp forbi en taxi her for noen dager siden også, mens jeg mener det så ut som en Saxo som gjorde det rett før Strand på vei innover mot Oslo - den taxi-sjåføren må jo ha følt seg riktig godt behandlet av elbilfolket. Imponerende, rett og slett.  :)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Musikærn

Jeg kommer sent inn, men kunne ikke dy meg... Kjører selv Reva og er fra tid til annen i kollektiven mot Oslo. I den verste rushtrafikken er det sjelden at busser og taxi kjører fortere enn 70 i kollektiven, så jeg har aldri vært til hinder for dem.
Men jeg har opplevd en Think ligge bak meg å blinke, og til det er følgende å si: Når du kan kjøre køfritt til Oslo i den verste rushen og likevel finne noe å klage på, er det rimelig å spørre seg selv om når det blir bra nok. Er det mulig å bli fornøyd?

Forøvrig er jeg enig i at man fra begge sider bør ta hensyn.

HHF

Det er ikke jeg som har blinket på deg, bare for å si det  ;)

Jeg sier ikke at alle Revaer burde bortvises fra E18, men jeg gleder meg over at stadig flere elbilister tar hensyn til omgivelsene og tilpasser kjøremønstret den farten de vil holde - uansett hvilken biltype det er snakk om. I dag var det to PSA-biler foran meg hvor den ene åpenbart hadde mer strøm å bruke enn den andre, hvor den første så elegant slipper forbi oss to bak ved å legge seg inn til venstre et øyeblikk. Eksemplarisk. Jo oftere slikt skjer, jo sjeldnere vil busser og taxier ha grunn til å klage. Når du sier det er sjelden taxier holder mer enn 70 på motorveien i kollektivfeltet, tror jeg deg ikke helt.

Det er klart at all "fornuft" tilsier at det er tull å irritere seg over å skulle ligge i 50-60 istedenfor 70-80 på motorveien i morgenrushet, men når det er så enklet å slippe forbi, synes jeg det burde være greit også ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Thomas Parsli

Sitat fra: pingulat på fredag 03. desember 2010, klokken 10:03
Jeg kommer sent inn, men kunne ikke dy meg... Kjører selv Reva og er fra tid til annen i kollektiven mot Oslo. I den verste rushtrafikken er det sjelden at busser og taxi kjører fortere enn 70 i kollektiven, så jeg har aldri vært til hinder for dem.
Men jeg har opplevd en Think ligge bak meg å blinke, og til det er følgende å si: Når du kan kjøre køfritt til Oslo i den verste rushen og likevel finne noe å klage på, er det rimelig å spørre seg selv om når det blir bra nok. Er det mulig å bli fornøyd?

Forøvrig er jeg enig i at man fra begge sider bør ta hensyn.

Du har mao. bestemt at kjøretøyene bak deg ikke ønsker å kjøre fortere enn det du gjør
(70km/t) -så du trenger ikke så slippe de forbi?  :o

Jeg synes du skal vise hensyn til andre brukere av kollektivfeltet og slippe de forbi hvis de ønsker å kjøre fortere enn deg. -Selv om det er en Think som ønsker å raskere enn 70 km/t (tenke seg!).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 03. desember 2010, klokken 10:43
Sitat fra: pingulat på fredag 03. desember 2010, klokken 10:03
Forøvrig er jeg enig i at man fra begge sider bør ta hensyn.
Du har mao. bestemt at kjøretøyene bak deg ikke ønsker å kjøre fortere enn det du gjør
(70km/t) -så du trenger ikke så slippe de forbi?  :o

Vel, han sier da klart at han er enig i at man skal ta hensyn.  ;)  For øvrig så er vel trafikkreglene ganske klare på at man ikke skal være til hinder for andre, og om noen bak vil forbi så plikter man å hjelpe til med det, og om nødvendig svinge ut til siden og stanse.

Det er lett å ta på seg "UP-hatten" når noen ligger bak og trykker - jeg tar meg selv i det av og til, men da prøver jeg å tenke på at jeg ikke vet hvorfor vedkommende har det så travelt. For alt jeg vet kan kona sitte i pasasjersetet (eller alt være på fødeavdelingen) og være i ferd med å føde, eller det kan være noen som har brannvakt og alarmen har gått. Kanskje skal de rekke siste ferga, eller kanskje er det bare en som har for vane å ligge og trykke. Det er ikke råd å vite, og da er det kanskje like greit å slippe vedkommende forbi, i tilfelle det er en av de med en god unnskyldning for å ikke ønske å ligge under fartsgrensa.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA