Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 og klokka

Startet av hansnissens, onsdag 19. april 2017, klokken 10:18

« forrige - neste »

hansnissens

Hei,

Driver og ser etter brukt elbil (leaf), og det ser ut til å være en del å velge mellom, men ikke alle er like tydelige på om det er USA-leaf eller "Norsk leaf". Av den grunn sender jeg gjerne en melding og etterspør understellsnummer, da spesielt bruktbilfirma ikke oppgir dette i annonsen.

Nå sist fikk jeg til svar at et firma ikke ville oppgi understellsnummeret; har noen vært borti at selger ikke vil oppgi understellsnummer tidligere?

TB

Reg nr bruker å være oppgitt. Så søker du opp understellsnr her:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger

Understellsnr er neppe hemmelig, er nok rekna som offentlig informasjon pga. det ligg ute på vegvesen.no
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

hansnissens

Har jeg regnummeret, så henter jeg ut understellsnummeret i fra vegvesenets register, ja. Biler som selges av brukbilselgere må jo gjerne registeres på nytt, så de har vel ikke det?

Er forøvrig denne bilen jeg ønsket understellsnummer på, men ikke fikk https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87094532

Orbit

Norske biler beholder registreringsnummer livet ut, selv om den avregistreres for en periode. Radiostasjonene på bilde 11 i annonsen tyder sterkt på at dette er en bil sist brukt i Frankrike.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sylwester

Det er ikke sikkert at bildene i en annonse er av objektet som selges. Det har jeg opplevd flere ganger og ofte er det en kombinasjon av pressebilder og bilde av selve bilen. Både bulker og riper manglet ofte!

Jeg syns du bør svare at du da heller ser på konkurrerende produkter siden det er informasjon som du uansett ville fått hadde du kjøpt bilen og at det i det hele tatt høres ut som om selger har noe å skjule eller håper på spesielt naive kunder for å selge de katta i sekken.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hansnissens

Ja, jeg synes det lukter litt fisk av dette. Virker som de håper på naive kunder ut i fra de svarene jeg får. Etter litt om og men har jeg funnet ut at dette er førstegangsimporterte biler fra Nederland.

Sele

Importbiler trenger nødvendigvis ikke være så ille. Det er mer betenkende at man ikke vil gi utfyllende og korrekt data på bilene.

TB

Det virkar useriøst å nekte å oppgi understellsnummer. Dei fleste bilar har dette synlig i frontruta, som ein unik identifikasjon. Meg bekjent kan ikkje dette nummer bli "missbrukt" på andre måtar enn å søke informasjon om bilen. Skal bil uten ordinære skilt hentes på prøveskilt (dagsprøvekjennemerke) vil understellsnummer være nødvendig.

Før kjøp er det er spesielt aktuelt for USA importerte bilar for å sjekke historikk.

Er på nivå med å nekte å oppgi årsmodell eller farge på bilen før kjøp. Dette er vesentlig informasjon for kjøper, det berre vil være selger med uærlige hensikter vil nekte å oppgi.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Gurba

Påstanden om at norske biler beholder regnr livet ut er vel ikke gyldig lenger. Om man f.eks. mister et skilt så må bilen omregistreres med nytt nr.

nr1rayner

@orbit
Vanligvis, men ikke nødvendigvis.
Flere skilt som har blitt stjålet, og da tenkt misbrukt. Da får man nytt nummer.

@gurba
Hvis man mister eller ødelegger et skilt får man trykt opp nye med samme nummer.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ProsjektX

Sitat fra: nr1rayner på søndag 12. februar 2017, klokken 18:47
@gurba
Hvis man mister eller ødelegger et skilt får man trykt opp nye med samme nummer.
Nope, mister du et skilt blir det nytt nr...
http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Skilt
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Trekkoppbil

Undersstellsnummeret kan være vanskelig for utenforstående å finne, dersom det er en uregistrert bruktbil, som typisk vil gjelde bruktimporterte biler.

I USA vil du knapt finne en bruktbilannonse uten vin-nummer. Ved annonsering av usa-bil i Norge er det desto viktigere:
-Du kan sjekke om det er tilbakekallinger på bilen som burde vært fiksa før bilen forlot usa: https://www.nissanusa.com/recalls-vin/ http://www.toyota.com/recall
-Du kan sjekke opp utstyrsnivå på bilen: https://partsouq.com/
-Ut fra historikk kan du se title state, som kan gi inntrykk av om  bilen er kjørt i varme strøk hvor aldringsprosessen kan gå 4 ganger fortere enn i områder uten varme sommre. Spør gjerne selger etter historikk fra Carfax eller Autocheck. Rapportene herfra kan gjerne ikke publiseres på nett, og derfor kan du heller forespørre.

På Finn er det mye kaos i annonsene. Det er ofte motstridene info om modelltype, manglende vin og annen viktig info, og ofte har annonsen stokka sammen bilder fra flere ulike biler. Har man drevet øye som legger merke til utstyrdetaljene, og man kjenner til modellene, vl man ofte se at bildene som utgir seg fra å være for en og samme bil, er fra ulike biler.
Det er kanskje mer regelen eller unntaket, at det er grovt missvisende info, og det kan være ulike årsaker.  Noen kjenner tydeligvis ikke til hva de selger, f.eks enkelte dødsbo, og proffenene slurver med cut and paste i annonseteksten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA