Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batterigaranti

Startet av jojak81, lørdag 18. mars 2017, klokken 14:35

« forrige - neste »

jojak81

Noen flere her som opplever at bremsene tar dårlig når bilen har stått ute i vått vær, gjerne natten over? Bilen "klemmer" på skivene som den skal hører jeg før jeg drar avgårde, men har hatt et par tilfeller der jeg føler jeg må trykke pedalen i bånn for å stoppe i nedoverbakke (stopper før et lyskryss i nedoverbakke hver morgen, så merker forskjellene lett)

Det andre er at bremsepedalen av og til er veldig hard, og av og til veldig myk? Det er spesielt når den føles myk at bremsene tar dårlig, av og til så dårlig at de ikke tar skikkelig før halvsekundet før ABS'en tar over.

Syns også at både regenerering og bremsing bråker uforholdsmessig mye nå som bilen knapt er 2 år gammel. Har sett folk snu seg etter bilen når jeg seiler ned bakken her om morgenen. Lyden fra regenereringen og bremsene kommer seg etter et par km. Prøver å ta noen harde nedbremsinger med jevne mellomrom for å "rense" skivene, men både dette med bremsekraft og hvordan pedalen føles syns jeg er mer enn det man bør akseptere av en såpass ny bil.

Er ikke verdens flinkeste til å vaske og spyle bilen, men prøver å kjøre underspyling på bilvask med jevne mellomrom nå som saltingen er på det verste.
Noen som har lignende erfaringer å melde?
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

Klykken

Det hørtes veldig rart ut dette, og ville helt klart vurdert en tur til verksted. Jeg kan ikke si at jeg har opplevd noe slik på mine 45'000km med 14-modellen min.

Mulig det er mye rust på skivene hos deg?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

vstrand

Vi opplever det samme på vår bil, på litt slapseføre i høst så var det praktisk talt ingen bremseeffekt og selv med liten fart i forbindelse med parkering endte bilen i husveggen. Forhandler sjekket bilen og mente bremsene var i orden, men vi har opplevd redusert effekt flere ganger senere. Bilen er nå gått 39000km og for et par dager siden begynte slitasjevarsler for bremseklosser å lyse, har ikke sjekket om det er en feil eller om klossene faktisk er utslitt.

Var ikke fornøyd med svaret jeg fikk fra BMW om at det ikke kunne være noe feil med bilen, men det blir jo påstand mot påstand. De sier jo at det ikke er rapportert lignende tilfeller tidligere.

NiiN

Har en ganske ny bil. Gått 3000km, og opplever noe av det samme. Spesielt når den har stått stille noen dager. Men dette har jeg opplevd på alle bilene jeg har hatt. Løsningen er som dere er inne på, og bremse hardt en 3-4 ganger. Det har funket for meg de siste ukene.

Den bremser nok litt dårligere enn jeg ønsker ved første bråbrems, men foreløpig har jeg ikke gjort noen stor sak ut av det.

Smbob

Vi hat hatt bilen i 6 uker og opplev det samme. Spesielt i regn og sørpe. Veldig dårlig bremseeffekt ved første oppbremsing. Dette skjer også på 525'n men ikke så tydelig "bremsesvikt". Generelt sett føler jeg bremsene litt svake i forhold til det jeg er vant med. Men har ikke snakket med forhandler om dette ennå. Vil bruke bilen litt mer først.
Polstar 2 - estimert levering august 2020
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

jojak81

#5
Sitat fra: Klykken på tirsdag 10. januar 2017, klokken 14:31
Det hørtes veldig rart ut dette, og ville helt klart vurdert en tur til verksted. Jeg kan ikke si at jeg har opplevd noe slik på mine 45'000km med 14-modellen min.

Mulig det er mye rust på skivene hos deg?

Kan ikke si jeg syns det er mye rust på de (men nå er jeg ikke noen fagmann heller) - de ser stort sett bra ut, iallefall etter at jeg har hatt noen gode oppbremsinger. Det eneste fysiske jeg kan se/kjenne er striper på ene skiven bak, mulig etter en stein eller annet som har komt mellom kloss og skive.

Blir definitivt noe å ta opp på ved første service nå i Februar, bilen er kjørt 33 000 og 1-serien jeg kjørte til 40' før jeg solgte den hadde ikke i nærheten av så dårlige bremser (og den var klar for bremsebytte bak). Det blir noe subjektivt, men syns dette ble verre nå som den andre vinteren (eller kaldt regn som det heter her i Bergen) slo inn, så jeg mener det har blitt merkbart verre med tiden.
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

Ingeniøren

Opplever bremsene på i3 som helt normale, til og med bedre enn tidligere biler jeg har hatt der bremsepedalen til tider har vært lav. Her virker bremsen kontant, men det er greit å tørke bremsene i ny og ned i vått vær.

Mulig dog at BMW har byttet leverandør av bremseklosser. Husker jeg hadde kjøpt klosser og skiver til min gamle bil på Biltema. Etter en tur innom Mekonomen hadde karen i disken der klart å overtale meg til å kjøpe klosser av han istedet da de var sååå mye bedre enn Biltema sine....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hemi

Dette er relativt normalt, for bremser og biler, enkel mekanikk

salt, guffe, slaps, osv kommer inn, kommer i mellom, trykker du hardere på pedalen, VIL den bremse, bremser du ett par ganger merker du at pedalfølelsen kommer tilbake og er slik du er vant til.

Zuexi

Testet ut dette idag selv. Kjørt ca 3000 km. Kjører mye i by og bruker sjelden pedalen. Frøkna har ikke vendt seg helt til "en pedals kjøring" og bruker bremsen i mellom.
Uansett kjørte på E18 idag og ga på litt i ekstra når jeg skulle av. Bremset inn mot rundkjøringa og ble helt skremt over hvor dårlig de var. Synes ikke det ble veldig mye bedre etter 4-5 nye nedbremsinger. Føltes ut som dårlige trommelbremser. :-/

jojak81

Sitat fra: hemi på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:20
Dette er relativt normalt, for bremser og biler, enkel mekanikk

salt, guffe, slaps, osv kommer inn, kommer i mellom, trykker du hardere på pedalen, VIL den bremse, bremser du ett par ganger merker du at pedalfølelsen kommer tilbake og er slik du er vant til.

Nuvel. Ingen av mine andre biler har oppført seg sånn, og bor fremdeles på samme sted med samme vær...

Det verste er likevel pedalfølelsen; noen dager virker det ikke som det er trykk i bremsevæsken og pedalen er myk som på en gammel bil, andre dager er pedalen stenhard.
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA